کد خبر: کاهش-مقاومت-آنتی‌بیوتیکی-باکتری-سل
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۴۲

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، سل یکی از عفونت‌های مهلک در جهان است که هر ساله 1.5 میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند. اگرچه اکنون سل قابل درمان است اما باکتری مسئول این بیماری نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت پیدا می‌کند.

در حال حاضر دانشمندان ترکیب جدیدی را کشف کردند که می‌تواند قدرت آنتی‌بیوتیک‌ها را افزایش دهد و مقاومت باکتری‌ها را از بین ببرد.

گفتنی است؛ تجمع «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» در ریه عامل بیماری سل است. این مایکوباکتریوم نه تنها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت ژنتیکی دارد بلکه می‌تواند باعث تشکیل بیوفیلم‌ها شود و کار را برای موثربودنداروها سخت کند. بیوفیلم‌ها سلول‌های میکروارگانیسمی هستند که به یک سطح متصل می‌شوند.

از همین رو محققان تصمیم گرفتند راهی را برای توقف این باکتری‌ها پیدا کنند. آنها در ابتدا 91 ترکیب حاوی ساختارهای شیمیایی خاص که به نظر می‌رسد از تشکیل بیوفیلم‌ها جلوگیری می‌کنند، را غربالگری کردند.

طبق این گزارش، محققان در بررسی‌های خود، ترکیبی به نام c10 را کشف کردند که دارای اثر مطلوبی بر باکتری‌ سل بود. سپس این ترکیب را با آنتی‌بیوتیک «ایزونیازید» (داروی درمان سل) کنار یکدیگر قرار دادند تا باکتری‌های عامل این بیماری را از بین ببرند.

«کریستینا استالینگز» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: وجود این ترکیب، قدرت آنتی‌بیوتیک را در جلوگیری از مقاومت باکتری‌ سل افزایش داد.

محققان امیدارند تا با استفاده از ترکیب c10 بتوانند مقاومت باکتری‌ها را نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها کاهش دهند. البته این تیم اعلام کرد که هنوز این ترکیب برای استفاده در انسان‌ها و حیوانات آماده نیست و نیازمند آزمایشات بیشتری است تا برای بدن انسان ایمن باشد.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha