کد خبر: کاهش-سزارین-نتیجه-شناخت-مردم-از-خدمات-م
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۴۰

رییس انجمن علمی مامایی ایران با تاکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش سزارین در کشور، آگاهی و شناخت مردم از این خدمات می‌باشد، ابراز امیدواری کرد اشتغال آنان با توجه به نیاز زنان انجام شود.

دکتر ناهید خداکرمی رییس انجمن علمی مامایی ایران، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، از قدمت صد ساله این رشته در کشور سخن گفت و افزود: مامایی از سال 1307 به مجموعه رشته‌های پروانه‌دار اضافه شد.
خداکرمی بیان داشت: در حال حاضر نظارت در این رشته بر عهده سازمان نظام پزشکی می‌باشد و دانش‌آموختگان مامایی خدمات بالینی ارزشمندی را در حوزه بهداشت، سلامت خانواده، بارداری و زایمان طبیعی ارائه می‌دهند.
وی اذعان داشت: در قالب اجرای طرح تحول سلامت و با هدف قرار دادن زایمان طبیعی، خدمات این حرفه بیش از گذشته به مردم معرفی شد و هم اکنون شاهدیم که یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش سزارین در کشور، آگاهی و شناخت مردم از این خدمات می‌باشد.
خداکرمی یادآور شد: طی سال گذشته، بیش از 70 درصد تولدهای طبیعی توسط ماماها انجام شد که به همین میزان، مراقبت‌های دوران بارداری به مادران ارائه شده است.
وی با تاکید بر این‌که بخش عظیمی از خدمات حوزه بهداشت در بخش خصوصی و دولتی توسط ماماها انجام می‌شود، گفت: با اجرای طرح تحول سلامت، اداره پایگاه‌های بهداشت عمدتا بر عهده ماماها است.
رییس انجمن علمی مامایی ایران ابراز امیدواری کرد تمام زنان ایرانی از حضور مامای خانواده منتفع شوند تا خدمات مورد نیاز دران بارداری را بدون واسطه دریافت نمایند.

ارتباط مستقیم مرگ و میر مادر و نوزاد با خدمات مامایی
خداکرمی در بخش دیگری از سخنان خود، آمار مرگ و میر مادر و نوزاد را از شاخص‌های مهم توسعه کشورها برشمرد و عنوان کرد: رقم این دو شاخص مستقیما به خدمات مامایی وابسته است. بنابراین انتظار داریم در سیاستگذاری مربوط به حوزه سلامت مادر و نوزاد از نقطه‌نظرات کارناسان این رشته استفاده شود تا از تدوین برنامه‌هایی که بدون توجه به نیازهای زنان تصویب می‌شود، جلوگیری گردد و نیاز زنان به عنوان یک اولویت مطرح باشد.
این مقام علمی متذکر شد: علیرغم چالش‌هایی که ماماها در حرفه خود با آن مواجه هستند، نسبت به ارائه خدمت در بالاترین سطح می‌پردازند؛ اما لازم است نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود تا از ایجاد چالش‌ها و مشکلات دیگر ممانعت گردد.

استانداردسازی نیروی انسانی، راهکار رفع بیکاری است
رییس انجمن علمی مامایی ایران در رابطه با موضوع اشتغال دانش آموختگان این رشته اظهار داشت: اگر استانداردسازی نیروی انسانی انجام شود، هیچ مامایی بیکار نمی‌ماند. البته در حال حاضر شرایط بهبود یافته و گروهی از ماماها در مراکز مشاوره که با هزینه شخصی تاسیس کرده‌اند، مشغول به کار هستند.
خداکرمی تصریح کرد: در حال حاضر به اندازه نیاز کشور، دانش‌آموخته مامایی داریم که امید است اشتغال آنان با توجه به نیاز زنان انجام شود.
وی در رابطه با پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه سلامت در سال 94، این موضوع در سه استان گلستان، اصفهان و مازندران به صورت پایلوت اجرایی شد که امیدواریم تا پایان سال جاری در تمام استان‌ها عملیاتی شود.
خداکرمی با تاکید بر این‌که دانش آموختگان هر رشته‌ای این حق را دارند تا بالاترین مقطع بالینی به تحصیل خود ادامه دهند، خاطرنشان کرد: دکترایی مامایی قطعا در توانمند شدن این حرفه نقش بسزایی دارد و این امکان را فراهم می‌سازد تا خدمات مربوطه با صورت تخصصی به ویژه برای زایمان‌های طبیعی ارائه شود.

توجه به خوشایندسازی زایمان در مسیر گردشگری سلامت
رییس انجمن علمی مامایی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری سلامت مبنی بر نحوه تحقق گردشگری سلامت در رشته مامایی اظهار داشت: خوشایندسازی زایمان، موضوعی است که در مسیر گردشگری سلامت می‌تواند مورد توجه باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر جاذبه‌ها و ظرفیت‌های این امر در کشور وجود دارد و شمار بسیاری از مادران تمایل به زایمان در آب یا حضور همسر هنگام زایمان دارند.
این مقام علمی ابراز امیدواری کرد با تقویت این حرفه و هویت‌بخشی بهتر بتوان گردشگری سلامت را در حوزه زنان و زایمان به نحو مطلوب محقق ساخت.

کد خبرنگار: 41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha