کد خبر: چرا-مردم-داروهای-خارجی-را-اثربخش-تر-می-د
۸ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۳۹

داروساز پژوهشگر و استراتژيست حوزه سلامت با اشاره به اینکه 30 درصد داروهای مصرفی در کشور وارداتی هستند، به تشریح دلایل اقبال مردم به استفاده از داروهای خارجی با قیمت های گزاف پرداخت.

 

دکتر سيامك افاضلی در گفت‌وگو با خبرنگاربهداشت و درمان  خبرگزاری سلامت با اشاره به اینکه ارزش ریالی كل داروهاي مصرفی در کشور در سال گذشته حدودا به ١٢هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان رسید، گفت: از لحاظ ارزش ریالی حدود۷۰ درصد آن به تولید داخل و حدود۳۰ درصد آن را به داروهاى وارداتی اختصاص یافت، بيش از یک سوم داروهای وارداتی مشابه داروهای تولید داخل هستند و دو سوم ديگر در داخل توليد نمى شوند.

 

وی افزود: همچنین حدود ٢ درصد عددي داروهاى مصرفى در داخل كشور وارداتى هستند كه اين رقم اگرچه به ظاهر ناچیز است اما سهمي حدود ٣ هزار و ٦٢٥ ميليارد تومان از کل بازار دارو را به خود اختصاص داده است.

 

وی داروهاي وارداتي را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: بخشي اول داروهايي هستند كه به تازگى توليد شده اند و در داخل كشور اصلا توليد نمى شوند و تكنولوژي توليد آن نيز وجود ندارد و بخش دیگر داروهايي هستند كه عليرغم اين كه در داخل كشور توليد مي شود اما به موازات آن، واردات داروهاى مشابه آن ها نيز وجود دارد كه به دلايل مختلف با اقبال بازار داخلي و مصرف كنندگان مواجه است.

این داروساز معتقد است داروهاى وارداتى با بسته بندي هاى شكيل و طعم هاى متفاوت و باب ميل مشتري با چندين برابر قيمت داروهاى داخلى، حجم قابل توجهى از ميزان ريالي بازار دارويي را به خود اختصاص داده اند و بيماران هم با اطلاع كامل از قيمت چند برابري آن، خواستار تجويز نمونه خارجى داروها هستند كه دلايل آن به وضوح روشن است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد معدودى از داروها مثل مسكن ها اثر قابل مشاهده اي براى بيماران دارند،تصریح کرد:ميزان اثربخشي داروهاى مختلف از ديدگاه داروسازان و متخصصان به عوامل متفاوتي از جمله تداخل دارويي، زمان مصرف، دز مورد استفاده و غيره بستگي دارد اما برخى کیفیت و اثربخشي داروهای خارجی را به صرف وارداتی بودن آن برتر از داروهای داخلی می دانند که این باور نیز از احاظ علمی  به عنوان "اثر دارونما" شناخته می شود.

افاضلی ادامه داد: يكي از فاكتورهاي مهمي كه باعث شده است تا اقبال مردم براى مصرف داروهاى خارجى بيشتر باشد، عدم شناساندن داروي توليد داخل از طريق تبليغات و عدم جايگاه برندهاى داخلي از نسخه پزشكان باشد؛ شركت هاى توليدكننده داروهاى داخلي تقريبا تمام اشكال دارويي موجود در بازار را توليد مى كند اما سهم داروهاى داخلى در باورهاى پزشكان در سطح قابل قبولى نيست.

وی يكي از دلايلي استقبال پزشكان برای تجویز برندهاى مطرح دنيا در نسخه هاى خود را  سیستم آموزش عنوان کرد و گفت: دانشجويان رشته پزشكى در كتب پزشكي و فارماكولوژى با اسامى داروهاى برند شركت هاى چند مليتي آشنا شده و بر اين اساس تعليم مي بينند و پس از فارغ التحصيلي نيز همين داروها را براى بيماران تجويز مى كنند، كه در واقع سيستم آموزش، كتب مرجع، همچنين تبليغات در سمينار و گردهمايي هاي تخصصي تاثير بسزايي در شناساندن داروهاى خارجي به پزشكان دارد.

این پژوهشگر و استراتژيست حوزه سلامت خاطرنشان کرد: ازطرفی پزشكان به كيفيت داروهاى توليد داخل اعتقادي ندارند و ترجيح مى دهند براي درمان بيماران خود داروهاي خارجي را تجويز كرده و از اثر دارو نما(انگیزه و انتظارات می تواند در بهبود بيمار تاثير گذاشته و اثر مطلوب تری  از درمان بيمار حاصل كرد، این موضوع یک نمونۀ بارز از شرایط کلاسیک است. افرادی که با انگیزۀ بسیار زیاد باور به درمان خود دارند، احتمالا تجربۀ دارونماها کارساز خواهد بود) استفاده كنند، بنابراين بيمار توجيه مي شود كه استفاده از داروهاي خارجي از اثربخشي بيشتري برخوردار است و به اين صورت ترجيح مى دهد با پرداخت هزينه بيشتر داروهاى خارجى را انتخاب کند.

وی افزود: همانطور كه مي دانيم هنگام بروز و ظهور بيماري هاى متفاوت، خانواده هاى بيماران به دليل شرايط روحى و تنش هاى ايجاد شده تنها بر روي بهبود سريع بيمار تاكيد دارند و مسئله اقتصادى و هزينه هاى درمان تقريبا براى تمام اقشار جامعه از لحاظ شرايط مادي در همه سطوح از درجه اهميت پايين تري برخوردار است و خانواده بيماران حاضرند حتى با تحمل فشارهاى اقتصادى براى سلامت بيمارشان،هزينه كنند. بنابراين با باورغالبي كه در چنين شرايطي براي دستيابي به سلامت در كوتاه ترين زمان وجود دارد، بر اين باور هستند كه  داروهاي خارجى اثربخش تر خواهد بود.

كدخبرنگار410600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha