کد خبر: چرا-با-کاهش-وزن-و-خستگی-درگیر-هستیم؟-2
۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷

زیاد پیش می آید که یکی از مراجعینم از کاهش سرعت سوخت و ساز و مشکلش با کاهش وزن شکایت کند. من با آنها همدردی می کنم اما همیشه می گویم سوخت و ساز انعطاف پذیر است و می توان با راهکارهایی درست تنظیمش کرد.

 

هر کسی با نوع متفاوتی از بیوشیمی به دنیا می آید. شما در بدن خود تریلیون ها کارخانه انرژی کوچک دارید که اندام های سلولی به نام میتوکندری نام دارند و کمک می کنند بدنتان به حرکت در بیاید. میتوکندری اکسیژنی که تنفس می کنید و غذایی که می خورید را به انرژی که بدن بتواند مورد استفاده قرار دهد تبدیل می کند.

میتوکوندری ها مانند موتورهای احتراق سوخت سلولی هستند. تحقیقات نشان داده اگر والدین یا فامیل نزدیکی داشته باشید که مبتلا به دیابت نوع 2 باشد، حتی اگر خودتان لاغر هم باشید، ممکن است میتوکندری هایتان در سوزاندن کالری 50 درصد از یک فرد معمولی تاثیرشان کمتر باشد. این پیش زمینه ها بدان معنا است که بیشتر در خطر افزایش وزن و نهایتا ابتلا به دیابت قرار دارید.

با این حال بزرگترین ضربه را از برنامه غذایی تان می خورید. غذا اطلاعاتی است که به سلول ها و میتوکندری ها می گوید چکار کنند. وقتی مقدار زیادی قند و غذاهای فرآوری شده التهاب زا از جمله روغن های تصفیه شده مصرف می کنید و یا بیش از حد غذا می خورید، کارخانه های تولید انرژی تان را بیش از حد درگیر می کنید و در نتیجه باعث آسیب دیدنشان می شوید.

به همین ترتیب، حالت گرسنگی یعنی بدنتان به چربی ها رو بیاورد. بزرگترین اولویت بدنتان این است که شما را زنده نگه دارد نه اینکه برای جا شدن در لباس مهمانی متناسبتان کند!. متاسفم که این را می گویم ولی بدنتان وقتی به حالت گرسنگی می روید و به این عادت می کند که چربی را حفظ کند.

این بدان معنا نیست که نمی توانید کنترلش کنید. برای تنظیم میتوکوندری باید غذا درست میل کنید و همین غذاهای درست را نیز به اندازه مصرف نمایید.

دیگر چیزهایی که روی میتوکندری تاثیر می گذارند عبارتند از سموم محیطی، عفونت های پنهان، استرس و عدم تعادل میکروبیوم معده.

خوشبختانه می توانید تعداد میتوکندری ها را افزایش دهید و عملکردشان را نیز بهبود ببخشید فقط کافی است این پنج راه کار را مورد استفاده قرار دهید.

1- مقدار زیادی چربی های سالم میل کنید

چربی های سالم مانند آجیل ها و دانه ها و ماهی های پر چرب سوختی کامل برای میتوکندری هایتان هستند. یکی از سوخت های مورد علاقه من برای میتوکندری ها تری گلیسیرید با زنجیره متوسط یا روغن MCT است که در روغن نارگیل پیدا می شود.

2- به دنبال رنگ ها بروید

با وجود اینکه متخصصان تغذیه معمولا با یکدیگر مخالف هستند اما یک چیز که تقریبا همگی بر سر آن توافق دارند خوردن مقدار زیادی سبزیجات تازه و دیگر غذاهای گیاهی است. غذاهای گیاهی رنگارنگ و سرشار از آنتی اکسیدان برای سلامت میتوکندری ها ضروری هستند و می توانند استرس اکسیداتیو را کاهش دهند.

3- از قند و آرد پرهیز کنید

غذاهایی که گلیسمی و چربی بالایی دارند فشار مضاعفی روی میتوکندری ها می آورند. در واقع بزرگترین چیزی که خسارت زیادی به کل سیستم بدنتان می رساند غذاهای کربوهیدراتی هستند که سرعت جذبشان بسیار بالا است.

4- بیشتر و سریعتر حرکت کنید

تحقیقات نشان داده تمرینات اینتروال ( تمریناتی که به مدت 30 تا 60 ثانیه نهایت توان خود را می گذارید و سپس چند دقیقه آرام پیش می روید و دوباره تکرار می کنید ) در ترکیب با تمرینات قدرتی تبدیل به روشی عالی برای بهبود میتوکوندری ها می شود. تمرینات قدرتی عضله سازی می کند و میتوکندری های بیشتری می سازد. در حالی که تمرینات اینتروال عملکرد میتوکندری ها را بهبود می دهد و سرعت سوزاندن اکسیژن و کالری شان را بالا می برد.

5- خوب بخوابید

تحقیقات نشان داده خواب ناکافی التهاب را تشدید می کند، خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد و عملکرد سیستم ایمنی، مغز و همچنین سلول ها را دچار اختلال می کند. برای بهبود این اوضاع سعی کنید هر شب 8 ساعت خواب با کیفیت بالا داشته باشید.

حتی با وجود ژنتیک و دیگر محدودیت ها، باز هم قدرت زیادی برای تغییر سوخت و ساز و سلامت خود دارید. وقتی به میتوکندری ها اهمیت می دهید در واقع سوخت و ساز خود را برای کاهش وزن و سالم ماندن بالا برده اید. با این روش هرگز دچار توقف نمی شوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha