کد خبر: چرا-افراد-چاق-بیشتر-در-خطر-اختلال-تغذیه
۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۲۱:۵۵

شما چه تصوری از اختلال تغذیه دارید؟ معمولا ما چهره یک زن لاغر سفید پوست را تجسم می کنیم. با این حال باید بدانید که تحقیقات نشان داده نرخ اختلال تغذیه در افراد چاق بیشتر است و معمولا هم تشخیص داده نمی شود.

در یک تحقیق که اخیرا انجام شد محققان 9713 دانشجو را از 12 دانشگاه مختلف مورد آزمایش قرار دادند و متوجه شدند وزن بدن یکی از مهم ترین عوامل پیش بینی علائم اختلال تغذیه ای است. دانشجویانی که BMI آنها اضافه وزن یا چاقی را نشان می داد در بالاترین خطر بودند و دانشجویان با BMI کمبود وزن کمترین خطر تهدیدشان می کرد. در افرادی که به دنبال درمانی برای اختلال تغذیه هستند معمولا سابقه افزایش وزن وجود دارد. در تحقیقی که سال 2015 انجام گرفت محققان افرادی را که به دنبال درمان برای اختلال تغذیه شدید مانند بی اشتهایی عصبی ( آنورکسیا ) بودند را مورد آزمایش قرار دادند و متوجه شدند بالای 36 درصد از این بیماران سابقه ی داشتن BMI بالای 85 را داشته اند. نگران کننده این است که نشانه ها در این افراد معمولا تشخیص داده نشده باقی می ماند تا بیماری به مراحل شدیدتر خود برسد. متاسفانه  نشانه های اختلال تغذیه در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، نه تنها تشخیص داده نمی شود بلکه کاهش وزنشان از نظر پزشکی مورد تشویق قرار می گیرد چون وزن قابل توجهی را کم می کنند.

چرا افرادی که وزنشان بالا است بیشتر در خطر اختلالات تغذیه ای قرار دارند؟ چون در فرهنگی زندگی می کنیم که چربی را تبدیل به چیزی وحشتناک کرده است. داشتن چربی در بدن مانند یک ضعف اخلاقی دیده می شود و در میان افراد مورد قبول واقع نمی شود. افراد چاق در معرض تمسخر جامعه قرار دارند و هدفی آزاد برای تبعیض و تعصب هستند. عجیب نیست که بسیاری از این افراد هر راهی را برای کاهش وزن امتحان می کنند، حتی اگر این روش درگیر شدن در عادات بد غذایی باشد که سلامتشان را به خطر می اندازد. این بدان معنا نیست که اختلالات تغذیه ای اولین راهکار افراد چاق برای کاهش وزن باشد. در بیشتر مواقع ابتدا فرد با رژیمی سالم کار را شروع می کند و به مرور به سمت اختلال در تغذیه می رود.

تلاش برای پیشگیری و مداخله در اختلال تغذیه ای معمولا شامل افرادی می شود که دچار کمبود وزن هستند و شاید اصلا نبینید یک فرد چاق یا دارای اضافه وزن، تلاشی برای مداخله در این مشکل انجام دهد. حتی با اینکه رژیم های اشتباه و بی قاعده از اصلی ترین عوامل افزایش خطر اختلالات تغذیه ای است، به افراد چاق گفته می شود رژیم بگیرند! آیا وقت آن نرسیده تجویزهای بی مورد برای افراد چاق را کنار بگذاریم؟ وقتش نیست جلوی تشخیص اختلالات تغذیه ای را وقتی دیگر دیر شده بگیریم؟ تقسیم غذاها به خوب و بد، رژیم های بسیار محدود، محروم کردن خود از یک گروه غذایی، همه اینها اشتباه است. گرایش به سمت این موارد از نشانه های اختلال در تغذیه است و حتی اگر فرد دچار اضافه وزن یا چاق هم باشد باید جدی گرفته شوند چون بعدها متوجه عمق ضرر آن خواهید شد.

منبع:سایت دکتر کرمانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha