کد خبر: چراغ-موسیقی-تنبور-با-حضور-جوانان-در-آین
۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۸

چهاردهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی روز گذشته برگزار شد که داوران این بخش معتقد بودند که جوانان تنبورنواز حاضر در جشنواره، چراغ این نوع موسیقی را در آینده روشن نگه خواهند داشت.

 

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، چهاردهمین روز جشنواره روز گذشته با اختصاص به ساز و آواز تنبور در تالار رودکی برگزار شد و شرکت‌کنندگان در سه رده‌ی سنی در حضور داوران کیخسرو پورناظری، علی‌اکبر مرادی و علیرضا فیض بشی‌پور به اجرا پرداختند.

در حاشیه اجراها کیخسرو پورناظری، نوازنده‌ی نامدار تنبور و سرپرست گروه شمس، و داور بخش تنبور جشنواره درباره‌ی اجراها گفت: اجرایی که امروز ارائه دادند قابل قبول بود، برآورد من در مجموع مثبت است. چهره‌های خوبی در آینده از همین‌ جوان‌ها بوجود خواهد آمد تا چراغ این موسیقی را روشن نگه دارند.

وی در مورد کیفیت اجرای رده‌های سنی مختلف اظهار داشت: رده‌ی سنی الف از دو گروه دیگر خیلی بهتر بود، به طوری که انتظار ما در داوریِ دو گروهِ سنی بعدی بالا رفت. این جوان‌ها همچنان زمان برای پیشرفت و ترقی دارند تا به مهارت برسند. این‌ها با توجه به علاقه‌ی شخصی خودشان و حمایت خانواده‌هاست که رشد می‌کنند، اگر خانواده‌ها آنها را بیشتر حمایت کنند قطعاً چهره‌های شاخصی در این عرصه پیدا خواهد شد.

پورناظری در مورد اجراهای بخش آواز گفت: در بخش آواز دو سه نفری بسیار بااحساس خواندند. آواز خواندن کار ساده‌ای نیست، چرا که آواز مقوله‌ی عجیبی است که هنرمند باید در آن به مهارت و تسلط کافی برسد.

وی اظهار داشت: خیلی خوشحالم که در کنار اساتید دیگر با هم‌فکری کار داوری را به سرانجام رساندیم. امیدوارم مسئولین این جشنواره‌ها فعال‌تر بشوند و جوان‌هایی که در این عرصه کار می‌کنند بتوانند با پشتکار بیشتر و حمایت خانواده به اهداف هنری‌شان برسند.

 

علی‌اکبر مرادی، نوازنده‌ی صاحب سبک تنبور، در مورد برگزاری بخش تنبور گفت: امسال رقابت‌ها در بخش ساز تنبور خیلی بهتر از پارسال برگزار شد، چرا که امسال مقام‌های تنبور از قبل مشخص شده بود و هنرجو اطلاع داشت چه چیزهایی را قرار است امتحان دهد.

این داور بخش تنبور جشنواره افزود: ما علاوه بر رده‌های الف و ب و ج، بخش دیگری با نام «آوازهای تنبوری» به مسابقه اضافه کردیم که برای اولین‌بار به جشنواره اضافه شده بود و هدف این بخش حفظ آوازها بود که اصل و مهم‌تر از خیلی چیزهای دیگر است.

مرادی در مورد داوری بخش تنبور نیز بیان داشت: هیئت داوران خیلی زحمت کشیدند، خوشبختانه من برعکس پارسال که خودم هم حضور داشتم، از داوری خیلی راضی‌ام، و فکر می‌کنم تصمیماتی که داوران گرفتند تا حدودی حساب‌شده و درست بود.

این نوازنده‌ی تنبور در مورد کیفیت اجرای رده‌های سنی مختلف اذعان داشت: به‌طور یقین رده‌ی سنی الف بهتر از دیگر رده‌ها بود؛ هر هشت نفر خوب بودند و متأسفانه نمی‌شد هر هشت نفر را به عنوان برنده انتخاب کرد. بخش آوازهای تنبوری هم خوب بود، چون اجرای این آوازها بسیار مشکل است، آوازهایی که مربوط به هزار سال پیش است و اینکه جوانی با این سن و سال آنها را می‌خواند خیلی اهمیت دارد و این باعث امیدواری است که این فرهنگ و این ساز همچنان زنده است و از بین نرفته است.

مرادی در رابطه با رویکردی که جوان‌ها باید در ساز و زندگی هنری‌شان بهره ببرند گفت: این بچه‌ها باید عاشق کارشان باشند، هر چیز دیگری غیر از این باشد به طور یقین به مقصد نمی‌رسند. همچنین یک سری از تعصبات خشک و بی‌پایه را از خود دور کنند، ضمن اینکه احترام تنبور را نگه دارند، اما از همه مهم‌تر باید عاشق این ساز و فرهنگ موسیقایی آن باشند.

وی در پایان در رابطه با اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌ای گفت: تنها جشنواره‌ای که سمت و سو دارد و آموزنده و مشوق جوان‌هاست و آنها را به سوی یک موسیقی درست و استخوان‌دار هدایت می‌کند همین جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان است که خوشبختانه تمام موسیقی‌های مختلف کشور را هم دربرمی‌گیرد.

 

آخرین روز اجراهای دهمین جشنواره موسیقی جوان امروز سه‌شنبه 23 شهریور با اختصاص به ساز دف و موسیقی کردی (دیوان، آواز، دوزله و ضرب، سرنا و دهل، نرمه‌نای و ضرب) و با حضور هیئت داوران بیژن کامکار، عبدالرحمن غوثی، سیدعطاالله سلامیه و حمیدرضا اردلان در سه رده‌ی سنی برگزار می‌شود.

شایان ذکر است مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان چهارشنبه از ساعت 8 شب در تالار رودکی برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha