کد خبر: چالش‌های-اخلاقی-در-رابطه-با-اصول-ایمن
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷

عضو کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی ایران چالش‌های اخلاقی در رابطه با اصول ایمنی و اخلاقی کار با جسد توسط دانشجویان و اساتید را تشریح کرد.

 

محبوبه خرسندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت در رابطه با اصول ایمنی و اخلاقی کار با جسد توسط دانشجویان و اساتید حوزه پزشکی اظهار داشت:  کالبدشکافی فرایند جداسازی قطعات و مشاهده بدن انسان برای تعیین ساختار داخلی آن بوده و به عنوان کمک به تشخیص عملکرد ارگان‌های بدن استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اغلب کالبد شکافی به عنوان بخشی از تعیین علت مرگ بوده و بخشی از پزشکی قانونی است، افزود: از زمان ظهور پزشکی، علوم زیستی به موازات علوم درمانی در تشکیل مفاهیم زندگی انسان و درمان بیماری‌هایی که انسان را تهدید کند در حال اجرا هستند و الزامات اساسی برای درک بیماری‌های انسان تنها پس از درک بدن انسان به وجود آمده است.

وی ادامه داد: از زمان‌های بسیار قدیم جسد منبع اساسی و قدیمی‌ترین روش برای ارائه جزئیات مورفولوژیک از آناتومی بدن انسان به دانشجویان آموزش پزشکی بوده است و این در حالی است که بسیاری از افراد در جهان کالبدشکافی را حد بالای توهین به فرد فوت‌ شده از نظر تجاوز به حریم خصوصی آن می‌دانند.

به گفته وی، عده‌ای از فلاسفه در جهان کالبدشکافی را به عنوان یک عمل کفرآمیز نقض انسانیت و آخرین اقدام عذاب می‌دانند، ولی با این حال کالبدشکافی جسد در برنامه درسی پزشکی به دلیل مزایای آشکار ارائه اطلاعات دست اول مورفولوژیک مهم است.

خرسندی اضافه کرد: متاسفانه قوانین فعلی موجب شده اجساد انسان از عملکردهای متعصبانه، سخت‌گیرانه و طاقت‌فرسا مصون نباشد همچنین موانع سازمانی نیز از جمله مسائلی بوده که اجساد انسان‌ها را در معرض بی حرمتی و بهره‌برداری‌های ناصحیح قرار داده است.

عضو کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشت: محدودیت‌های زمانی برنامه‌های درسی پزشکی مدرن، عدم کالبدشکافی توسط پرسنل آموزش دیده، کمبود اجساد کافی در دسترس برای کالبد شکافی همچنین کمبود جسد نسبت به تعداد دانشجو و هزینه تعمیر و نگهداری از آزمایشگاه‌های کالبدشکافی از جمله چالش‌های اخلاقی در رابطه با اصول ایمنی و اخلاقی کار با جسد است.
                    
وی تاکید کرد: آشنایی با رعایت اصول ایمنی و اخلاقی کار با جسد اهمیت خاص داشته و باید در برنامه درسی دانشجویان قرار گیرد لذا باید با آشنایی دانشجویان و رعایت این اصول اخلاقی قدمی در جهت نهادینه کردن اخلاق حرفه‌ای برداشت.

کدخبرنگار41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha