کد خبر: پیش-بینی-۲۰۰-تخت-خونگیری-برای-مراکز-جدی
۱۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به راه اندازی ۵ مرکز بزرگ اهدای خون در پایتخت، از افزودن ۲۰۰ تخت خونگیری به مراکز اهدای خون تهران خبر داد.

 

سیدمرتضی طباطبائی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت در رابطه با تخت‌ها و نیروی انسانی مورد نیاز که برای این 5 مرکز بزرگ خون در پایتخت پیش‌بینی شده است، گفت: پیش‌بینی اولیه خودمان حدود 40 تا 50 تخت در هر مرکز است و اگر فرض را بر این بگیریم که هر دو تخت را یک نفر از پرسنل تحت پوشش قرار دهد، حداقل 20 تا 25 نفر پرسنل خون‌گیری نیاز است تا بتوان کامل این سیستم را هدایت کند.
وی افزود: با توجه به تقسیم‌بندی که انجام دادیم اگر 10 نفر از مراکز قبلی به این مراکز انتقال داده شوند باز هم حداقل 10 تا 15 نفر نیرو برای هر مرکز کمبود داریم. همچنین به طور کلی ۴ مرکز شهرستانی داریم که نمی توانیم نیروی آنها را جابجا کنیم و اگر هر یک از ۱۱ مرکز فعلی شهر تهران  ۵ نیرو داشته باشد جمعا ۵۵ نیرو در اختیار داریم  و اگر بخواهیم این ۵۵ نیرو را بین ۵ مرکز تقسیم کنیم در هر مرکز ۱۰ نفر نیرو خواهیم داشت که به ویژه در مواقع خاص واقعا اندک است.
مدیرکل انتقال خون ایران استان تهران در مورد اینکه آیا فکر می‌کنید آمار دریافتی خون بیش از هزار واحد افزایش یابد، گفت: اگر در ابتدای کار باز بودن این مراکز و مراکز قبلی با یکدیگر یکی نشود با افت آمار روبه‌رو خواهیم شدکه طرح‌هایی برای حل این مشکل پیش‌بینی شده است مثلاً در مراکز قدیمی وسایل نقلیه‌ای تعبیه شود تا مردمی که به این مراکز مراجعه می‌کنند را به نزدیک‌ترین مرکز جدید ببرند ولی به طور کلی برنامه‌هایی مناسب خواهیم داشت تا دچار  کمبود آمار نشویم.
طباطبائی در ادامه انتقال خون را یک فرهنگ دانست و گفت این موضوع امر بهداشتی و درمانی صرف نیست و کسانی که اقدام به اهدای خون کنند افرادی هستند که در سایر فعالیت‌های اجتماعی هم نقش دارند از نظر اسلامی هم اهدای خون یک فریضه و واجب کفایی است و همچنین زکات سلامتی به شمار می‌رود.
وی با اشاره به این که اهدای جان انسان‌ها یکی از مهمترین مقولات است، خاطر نشان کرد: هر کسی می‌خواهد در این امر خیر فعالیت کند باید گوش چشمی هم به انتقال خون، فرآیندهای آن و به خصوص فرآیندهایی که در ارتباط با مردم تکریم آنها و کمک به جمع‌آوری مناسب‌تر و سالم‌تر خون هستند داشته باشند.

 

کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha