کد خبر: پیرچشمی-بیماری-نیست
۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۹:۳۲

خبرگزاری سلامت: تحقيقات نشان مي‌دهد زنان موقع كار بيش از مردان به عوارضي مانند، تاري ديد هنگام ديدن اجسام نزديك، مشكل خواندن و مطالعه و خستگي چشم در موقع كار كردن، مبتلا مي‌شوند. همه اين علايم، نشانه‌هاي پيرچشمي است و نشان مي‌دهد زنان بيش از مردان به پيرچشمي مبتلا مي‌شوند.

دکتر سید علیرضا حبیب الهی، جراح و متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه می گوید: پیرچشمی یك پدیده طبیعی است که از بالای 40 سالگی شروع می شود. در افرادی که دید دور خوبی دارند به تدریج بعد از این سن در مطالعه و کارهای نزدیک مشکلاتی ایجاد خواهد شد.
اخیرا در درمان پیرچشمی از یک سیستم جدیدی به نام کمرا استفاده شده است؛ کمرا پروتزی است که در داخل یکی از چشم ها قرار داده می شود و انواع مختلفی دارد. بیمارانی که در دید نزدیک دچار مشکل هستند با کارگذاری کمرا در یکی از چشم هایشان به راحتی می توانند تا آخر عمرشان بدون عینک مطالعه کنند.
وی ادامه می دهد: این عمل جراحی راحت است و شاید 10 دقیقه طول بکشد و بیهوشی، بخیه و خونریزی هم ندارد و اگر بیما یک درصد دچار مشکل شد می توان کمرا در آورد. اگر روزی بیمار دچار آب مروارید شد کمرا می تواند سرجای خود باشد و عمل آب مروارید برای فرد انجام شود.

این چشم پزشک بیان می کند: کمرا برای بیماری استفاده می شود که چشم وی آب مروارید ندارد و چشم هایش از هر جهت خوب است و فقط می خواهد که وضعیت مطالعه اش خوب شود. بهترین سن انجام آن 50 سالگی است.این عمل جراحی برای افرادی که در شب رانندگی می کنند مناسب نیست زیرا در چشمی که کمرا تعبیه می شود مقداری پخش نور دارد.

وی در ادامه می گوید: عمل دومی که برای درمان پیرچشمی استفاده می شود کارگذاری لیزر دو کانونه است. زندگی فرد با این کار بدون عینک خواهد بود.این عمل هم مقداری مشکل پخش نور در شب را دارد و برای فردی که شغل اصلی اش رانندگی در شب است شاید مناسب نباشد اما برای یک پزشک،معلم، وکیل، نویسنده، خانم خانه دار و... مشکل دید نزدیک را تا 90درصد بهبود می بخشد.

طبق گفته دکتر حبیب الهی، درمان پیرچشمی با لیزر روی قرنیه به آن صورت در دنیا جا نیفتاده اما کمرا و لنزهای دوکانونه توانسته اند که از سازمان غذا و داروی امریکا مجوز بگیرند.

دکتر محمدحسین کوچک زاده، جراح و متخصص چشم می گوید: پیرچشمی بیماری نیست و به استثنا در افراد زیر 40 سالگی هم دیده می شود. شایع ترین علامت پیرچشمی تاری دید است.برای نمونه فرد هنگام مشاهده اعداد ریزاحساس می کند که اعداد شفاف نیستند. یا خانم های خانه دار هنگام پاک کردن برنج آن را واضح نمی بینند.
به نظر می رسد علت بروز پیرچشمی نوعی ضعف تدریجی پاسخ ارتجاعی یا کشسانی عدسی چشم انسان در مقابل اشیائی است که به سمت چشم نزدیک می شود. زیرا در انسان زیر ۴۰ سال، عدسی چشم قادر است که در حالتی پویا، متناسب با نزدیک شدن اشیاء دور به سمت چشم با تغییری که در شکل و تحدّب آن ایجاد می شود، قدرت های انکساری متعددی را اعمال کرده و بالطبع قابلیت پاسخگوئی تطابقی مناسبی جهت فوکوس کردن تصویر نهائی شیئی نزدیک روی شبکیه چشم انسان را فراهم کند ولی به مرور زمان و پس از ۴۰ سالگی به دلایلی که چندان هم مشخص نیست از توانائی چنین قابلیتی کاسته شده و در نهایت عدسی چشم قادر به پاسخ تطابقی متناسب با اشیاء نزدیک شده به چشم نیست.
مهم‌ ترين عامل پيرچشمي افزايش سن و در نتيجه کاهش قدرت انطباق عدسي چشم براي مطالعه و انجام کارهاي نزديک است. بعضي از افراد دوربين قبل از رسيدن به سن پيرچشمي و زماني که براي ديد دورشان نياز به عينک نداشته‌اند جهت انجام کارهاي نزديک نياز به استفاده از عينک پيرچشمي را احساس خواهند کرد.

 

کد خبرنگار: 410100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha