بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهاني ايدز 2016 گفت: با گذشت 35 سال از پيدايش ايدز، جامعه بين‌الملل مي‌تواند با افتخار به گذشته بنگرد اما همچنين بايد با اراده و تعهد به منظور دستيابي به هدف پايان بخشيدن به همه‌گيري ايدز تا 2030 نگاهي رو به جلو داشته باشيم.

به گزارش خبرگزاري سلامت  بان كي مون در این پیام خاطر نشان کرد: حمايت از جوانان، افراد آسيب‌پذير و به حاشيه رانده شده، مسير همه‌گيري ایدز تا سال 2030 را تغيير خواهد داد.

متن کامل پیام دبير كل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهاني ايدز 2016 به شرح زیر است:

با گذشت 35 سال از پيدايش ايدز، جامعه بين‌الملل مي‌تواند با افتخار به گذشته بنگرد اما همچنين بايد با اراده و تعهد به منظور دستيابي به هدف پايان بخشيدن به همه‌گيري ايدز تا 2030 نگاهي رو به جلو داشته باشيم.

پيشرفت قابل توجهي در مقابله با اين بيماري وجود داشته است. مردم، بيش از هر زمان ديگر تحت درمان قرار دارند. شمار كودكاني كه از راه انتقال مادر به كودك مبتلا شده‌اند از 2010 به نصف كاهش يافته است. هرساله مردم كمتري به دلايل مرتبط با ايدز جان خود را از دست مي‌دهند و افرادي كه با اچ‌آي وي زندگي مي‌كنند، طول عمر بيشتري دارند. شمار افرادي كه به داروهاي نجات بخش دسترسي دارند در خلال پنج سال گذشته دو برابر شده و به بيش از 18 ميليون رسيده است. با سرمايه‌گذاري‌هاي درست، جهان مي‌تواند با سرعت بيشتري به سوي دستيابي به هدف درمان 30 ميليون نفر تا 2030 حركت كند. دسترسي به داروهاي اچ آي وي براي پيشگيري از انتقال آن از مادر به كودك هم اكنون در اختياري بيش از 75 درصد افراد نيازمند است.

در حالي كه پيشرفت به روشني حاصل شده، دستاوردها همچنان متزلزل هستند. زنان جوان به ويژه در كشورهايي با شيوع بالاي اچ آي وي، به ويژه در جنوب صحراي افريقا، بسيار آسيب‌پذير هستند.

جمعيت‌هاي كليدي همچنان به گونه‌اي نامتناسب تحت تاثير اچ‌آي وي قرار دارند. موارد جديد ابتلا بين افرادي كه مواد مخدر تزريق مي‌نمايند، همچنين مردان همجنسگرا و مرداني رو به افزايش است كه با مردان ديگر رابطه جنسي دارند. همه‌گيري ايدز در اروپاي شرقي و آسياي مركزي با دامن زدن به انگ، تبعيض و قوانين تنبيهي افزون‌تر مي‌شود. افرادي كه در سطح جهان از لحاظ اقتصادي محروم‌اند دسترسي به خدمات و مراقبت ندارند. جرم‌انگاري و تبعيض هر روز ابتلاي موارد بيشتري را موجب مي‌شود. زنان و دختران به ويژه همچنان آسيب بيشتري مي‌بينند.

دستور كار 2030 براي توسعه پايدار با عهد با ناديده انگاشته نشدن هيچ كس تصويب شد. اين دستور كار در هيچ زمينه‌اي به اهميت مقابله با ايدز نيست. حمايت از جوانان، افراد آسيب‌پذير و به حاشيه رانده شده، مسير همه‌گيري را تغيير خواهد داد. چارچوب راهبردي برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمينه ايدز در راستاي آرمان‌هاي توسعه پايدار بر چگونگي پيوند ميان تلاش عليه اچ آي وي با پيشرفت در زمينه آموزش، صلح، برابري جنسيتي و حقوق بشر تأكيد مي‌كند. مفتخرم كه مي‌بينم چگونه سازمان ملل متحد و برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمينه ايدز به رهبري ميشل سيديبه به يافتن رويكردهاي جديد و بهتر براي پايان بخشيدن به اين همه‌گيري متعهد شده‌اند.

طي نخستين دهه اين همه‌گيري، گروه‌هاي متأ‌ثر عدم اقدام، بي‌تفاوتي و ضعف در پاسخ به ايدز را نمي‌پذيرفتند. شجاعت آنان موجب پيشرفت در تضمين سلامت زنان و كودكان، كاهش هزينه‌هاي داروهاي نجات‌بخش و بها دادن به آناني شد كه صدايشان به گوش نمي‌رسيد. همگي بايد به همان روحيه تسليم‌ناپذيري بپيونديم. در روز جهاني ايدز، به خاطر تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير رهبران، جامعه مدني، همكاران سازمان ملل متحد و بخش خصوصي براي پيشبرد اين دستاورد درود مي‌فرستم.

در حالي كه براي پايان دوره دبيركلي خود آماده مي‌شوم، همه را به اين امر فرا مي‌خوانم:

"اجازه دهيد دوباره با هم براي تحقق چشم‌انداز جهاني بدون ايدز متعهد شويم»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha