کد خبر: پیامهای-پشت-پرده-اردن-به-دولت-سوریه
۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۰۶

سخنان بی‌سابقه رئیس ستاد نیروهای مسلح اردن درباره سوریه، حاوی پیامهایی بود که برخی رسانه ها آن را بیانگر تمایل امان برای از سرگیری روابط با دمشق توصیف کردند.


به گزارش گروه بين الملل  سلامت به نق از العالم بسیاری از مسؤولان و رسانه‌ها، اظهارات رسانه‌‌ای ژنرال "محمود فریحات" رئیس ستاد نیروهای مسلح اردن -جمعه گذشته در تعطیلات کریسمس و پس از حوادث "الکرک"- را شتابزده و عجولانه ارزیابی کرده‌اند.


این نخستین بار است که مردم اردن، اوضاع مرزهای کشورشان با سوریه را، از زبان عالیترین شخصیت نظامی این کشور در مصاحبه با یک رسانه بیگانه، می‌شنوند.
وبسایت خبری شام تایمز به نقل از القدس العربی خاطرنشان کرد: پیامهای مطرح شده (از زبان فریحات در مصاحبه با شبکه بی بی سی عربی) بسیار فشرده، سریع و معما گونه بود، به ویژه آنکه باید توجه داشت مطرح شدن چنین مسائلی بدون چراغ سبز مسؤولان ارشد امکان پذیر نیست.


بر اساس این گزارش، یکی از مسائل مهم مطرح شده از زبان فریحات، این بود که "گردان خالد بن ولید" تفکرات داعشی دارد، وی با این حال این گروه را داعشی نخواند؛ گروهی که تانک و سلاح سنگین در اختیار دارد و در یک کیلومتری مرزهای اردن مستقر می‌باشد.


گردان خالد بن ولید قبلا با ابوبکر بغدادی سرکرده داعش بیعت کرده و با عناصر جبهه النصره (فتح الشام کنونی) درگیر شده است؛ با این حال افکار عمومی در اردن تا پیش از حوادث الکرک، نمی‌دانست که این گروه در نزدیک‌ترین نقطه به مرز این کشور مستقر است.


القدس العربی خاطرنشان کرد: پیشتر نیروهای ارتش اردن، یک‌بار منطقه محل استقرار این گروه را "که تحت تأثیر تفکرات داعش است" هدف قرار داده بودند، و آن حمله در پاسخ به اصابت یک گلوله خمپاره در اردن صورت گرفت، که البته به گفته یک منبع آگاه اردنی اقدام مذکور برای اعلام آمادگی کامل ارتش اردن صورت گرفت.
البته از اظهارات ژنرال فریحات اینگونه برداشت می شود که گروه خالد بن ولید که با ابوبکر بغدادی بیعت کرده است، دستور حمله به مرزهای اردن را ندارد؛ و همچنین هیچ دستوری برای تعقیب عناصر این گروه داخل خاک سوریه وجود ندارد، درحالیکه این کار بسیار ساده و آسان است.


به معنای دیگر، هیچگونه تصمیم سیاسی از جانب اردن درخصوص درگیری با عناصر ابوبکر بغدادی وجود ندارد؛ این درحالی است که داعش در جریان حوادث قلعه الکرک، نیروهای پلیس اردن را "مرتد" نامیده و علیه اردن اعلام جنگ کرده است.
ژنرال فریحات باید اعلام کند که چرا مسؤولان اردن تصمیم گرفته‌اند این پیام دوستانه را به دمشق اعلام کنند که تصمیم ندارند در سوریه دخالت نظامی کنند، درحالیکه از اظهارات فریحات اینگونه مشخص می شود که "نیروهای ارتش سوریه در مناطق مرزی و گذرگاه بین دو کشور مستقر نیستند".


فریحات در این مصاحبه تلاش کرد تا اینگونه وانمود کند که "تسلیح سوری‌ها فقط محدود به عشایر و به هدف مقابله با داعش است، و این کار دمشق را عصبانی نخواهد کرد".
تا کنون چنین اظهار نظر روشن و آشکاری در این زمینه صورت نگرفته بود. و این اظهارات همچنین حامل این پیام به دمشق است که مسؤولان نظامی اردن مخالف شخصیتهای سیاسی دولت سوریه نیستند.
بنابراین از نظر سیاسی این نتیجه‌گیری مطرح می‌شود: امان اعلام می کند که از دولت سوریه برای شرکت در نشست سران عرب دعوت نمی‌کند، ولی نهادهای نظامی اردنی آشکارا اعلام می‌کنند که مرزهای این کشور را می‌بندند، و این مرزها را زیر نظر گرفته و به دلیل حضور نداشتن ارتش سوریه در مطرف مقابل دخالت می‌کند و از طرف دیگر آماده هماهنگی در زمینه مبارزه با تروریسم است.


تنها ملاحظه موجود در مصاحبه فریحات، ادعای وی درخصوص کسانی است که آنها را "گروه‌های مسلح شیعه" نامیده است. گروه هایی که ممکن است در وسط و مرکز درعا باشند.
مصاحبه 20 دقیقه‌ای این ژنرال اردنی، بحث و جدل فراوانی را در اردن مطرح کرد؛ چرا که این مسائل از زبان یک مسؤول ارشد نظامی مطرح شد و نه یک مسؤول سیاسی به صورتیکه حتی برخی سیاستمداران بارز مانند "محمد داودیه" به صورت علنی این سؤال را مطرح کرد که آیا این مصاحبه زمینه سازی برای یک دولت نظامی در اردن است، و یا بیانگر احتمال درگیری زمینی با "عناصر تحت تأثیر تفکرات داعش".
القدس العربی خاطرنشان کرد، سخنان فریحات در این مصاحبه، حاوی پیامهایی بسیار برای شخص نظام سوریه و بشار اسد بود، و به صورت ضمنی بیانگر تمایل امان برای گشودن صفحه جدیدی از روابط و همکاری با دمشق است، البته با بیان نقطه نظرهایی درخصوص نقش تهران در دمشق و بغداد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha