کد خبر: پلاسکو-درس-عبرتی-برای-همگان؛-مقاوم-س
۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰

آمارها و تجربه حوادثی از قبیل زلزله، سیل، فروریزش زمین، آتش‌سوزی و ... در سال های اخیر تلنگری برای مسئولان و مردم جهت ایمن سازی سازه ها و نوسازی بافت های فرسوده باشد.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر ناطقی الهی، دکترای مهندسی زلزله در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت به اشاره به شرایط ایمن سازی ساختمان ها افزود: به این منظور باید به دو جزء منفک از هم توجه داشته باشیم.؛ اول سازه که ساختمان اصلی یا اسکلت است که عموما سازه در زلزله، دچار مشکل اساسی می شود. ممکن است به علت کمبودها در زمان ساخت یا اجرای نقشه، دقت لازم بر اساس اصول ایمنی ایجاد نشده باشد. این بحث جدی است و باید مردم در داخل منزل انجام دهند.
وی ادامه داد: البته مسؤلان کشوری باید تمام ساختمان ها را ارزیابی نمایند و با دادن وام و کاهش عوارض، به مردم کمک کنند تا تقویت و مقاوم سازی اسکلت اصلی انحام شود، البته لازم به توضیح است این طرح هزینه بر و زمان بر است.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: دوم مسائلی است که در درون ساختمان است. فرض کنیم ساختمان ما مقاوم باشد؛ اما باید در داخل منزل کارهایی انجام دهیم که تا حدودی امنیت ساختمان را هنگام زلزله داشته باشیم. در این بحث، روش های ساده تا پیچیده داریم که توسعه یافته و در کشور از تجربیات زلزله رودبار آن را به دست آوردیم.
وی در ادامه گفت: روش های ساده با بهره گیری از مهندسین زلزله و رجوع به نقشه های سازه (نه معماری) برآورد اولیه انجام می شود. این روش ساده است و زمان بر نیست و به مالک نوید می دهد ساختمانش در چه ترازی از امنیت قرار دارد؛ روش های پیچیده برای پالایشگاه ها، تاسیسات نفتی، نیروگاه های اتمی انجام می شود که بسیار پیچیده و گران و قابل اطمینان است.
ناطقی الهی در پاسخ به این پرسش که در محیط های مسکونی چه اقدامی یا چه تغییراتی انجام دهیم تا با وقوع زمین لرزه، کمترین آسیل و حادثه را داشته باشیم؟، افزود: با فرض این که ساختمان مقاوم است و در برابر زلزله ناپایداری ندارد، باید به چیدمان داخلی توجه کنیم. اینطور نباشد که مثلا مبلمان سنگین در یک طرف قرار داده شود و در طرف دیگر، مبلمان و سنگینی بار وجود نداشته باشد. استفاده از مبلمان، دور از شیشه های بزرگ باشد. در آشپزخانه چیدمان مواد شوینده به گونه ای باشد که مواد سمی تر در طبقات پایین تر باشد؛ چون هنگام زلزله این مواد می ریزند کف ساختمان که اینها در زمان های خاص بسیار سمی هستند و آلودگی در منزل ایجاد می کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: زلزله در روز ما را با مشکلات ارتوپدی مثل استخوان های دست و پا، جراحات صورت، بدن به صورت زخم و بریدگی با شیشه روبرو می کند؛ اما در شب عموما باید مراقب سقوط اشیا مثل لوستر روی سینه افراد و ایجاد مشکلات قلبی- ریوی باشیم. داشتن یک محل امن و تعیین آن در خانه بسیار اهمیت دارد.
این استاد دانشگاه با بیان این که محل امن در هر خانه ای باید مشخص شود و اعضای خانواده آن را بشناسند و گاه این مساله را تمرین نمایند، خاظرنشان کرد: معمولا اتاق امن، جاهایی کوچک مثل دستشویی، حمام که دارای دیوارهای پیرامونی هستند، می باشد. البته داخل راه پله که درست طراحی شده هم از مقاومت خوبی برخوردار است.
وی ادامه داد: افراد همواره چه در منزل و چه در محل کار یک کوله پشتی داشته باشند و اقلامی که ضروری است از جمله یک رادیوی کوچک را در آن قرار دهند. در صورت امکان همه ساختمان ها چه مسکونی، چه اداری و چه تجاری، یک نقشه سازه یا نقشه معماری داشته باشند. این نقشه را در جلوی ساختمان بگذارند.
دکترای مهندسی زلزله در پایان اظهار داشت: البته وجود این نقشه در ساختمان، مشکلی ایجاد می کند و آن هم سو استفاده نمودن از آن است. البته در این خصوص بروشورهایی در بخش آموزش همگانی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله تهیه شده و در اختیار مردم قرار می گیرد؛ هدف ما رسیدن به جامعه ایمن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha