به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، کارشناسان معتقدند که گره کور معضل آلودگی هوا، آلودگی بصری، آلودگی صوتی که رفع آن به عنوان اصلیترین مطالبه مردم نیز هست، با TOD امکان پذیر است و نه تنها این مشکلات رفع میشود بلکه با اجرای طرح توسعه شهر آن هم مبتنی بر حمل و نقل عمومی، افزایش ایمنی تردد عابرین، افزایش امنیت تردد، پایین آمدن هزینههای خانوار ناشی از حمل و نقل، توازن بخش به توسعههای شهری، متعادل کننده نظام کاربری، ترویج پیاده مداری و.... را نیز شاهد خواهیم بود.
افشین خضرلو اقدم در تشریح طرح TOD ، گفت: در آغاز دوره مدیریت جدید شهر تهران نظرسنجی از مردم پایتخت صورت گرفته که طبق آن شهروندان تهرانی دو چالش اصلی شهر تهران را ترافیک و آلودگی هوا عنوان کردند.
وی با بیان اینکه واقعیت این است که معضل ترافیک را نمیتوان با راه حلهای پلیسی همچون بهینه سازی و زمان بندی چراغها، افزایش سطح معابر، احداث پل و تونل، پیوسته ترافیکی طرحها و پروژههاو… حل کرد، گفت: بر همین اساس باید به دنبال راه حل بنیادین بود که خودروها و استفاده از آن را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد و اگر توانستیم راهی بیابیم که نیاز به خودرو را از سفرهای شهری کاهش دهیم، میتوانیم ادعا کنیم که سنگ بنای تغییر در ترافیک را برداشتیم و خود به خود نیز ترافیک کاسته خواهد شد.
خیابانها را از سیطره خودروها پس بگیریم
وی با بیان اینکه نگاهی به آمارها نشان میدهد که وضعیت استفاده از خودرو و عوارض ناشی از آن در همه وجوه زندگی مردم تاثیر دارد، گفت: در تهران روزانه بیش از ۱۲ میلیون لیتر بنزین مصرف میشود یعنی سالانه از جیب مردم بیش از ۴ هزار میلیارد تومان و از جیب دولت بابت یارانه بنزین بیش از ۸,۰۰۰ میلیارد تومان صرف بنزین میشود، یعنی تقریباً نصف بودجه شهرداری تهران و نزدیک به ۱۰ برابر بودجه سازمان محیط زیست کشور صرف بنزین میشود این در حالی است که تهران جز ده کلاًن شهر جهان است که بیشترین اتلاف زمان در ترافیک را به شهروندانش تحمیل میکند و نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان از ارزش زمان تهرانیها در ترافیک تلف میشود و این در حالی است که سالانه نزدیک به ۴۵۰۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان میدهند.
وی با بیان اینکه غیر از مسئله فرهنگ و عادات اجتماعی شاهد سیاستهای غلط کاربری زمین و نقض جدی در زیرساختهای حمل و نقلی غیر خودرویی تهران هستیم که در گذر تاریخ معاصر، نه تنها توسعه نیافته است بلکه هوشمند نیز نشده است، گفت: مبارزه جدی با خودرو محوری نیاز به عزم و اراده خاص دارد و راه حل آن نیز اجرای سختگیرانه سیاستهای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی است که معاونت حمل و نقل و ترافیک اقدامات زیادی را در این خصوص انجام داده است و معتقدیم برای شکل دهی مدلهای حمل و نقل عمومینیازمند تغییرات بنیادین در نوع نگرش ما به دو مفهوم شهری، "کاربری و زمین" هستیم و معتقدیم که بر اساس این طرح، قطعاً با اصلاح طرح تفصیلی بارگذاریهای شهری باید به سمت حمل و نقل عمومیسوق داده شوند و نیز معابر ما که اکنون در سیطره خودروها هستند به نفع مدهای حمل و نقلی انسان محور و مد عمومیباز طراحی شده و به عبارتی TOD را اجرایی کنیم.
خضرلو در تشریح TOD و ویژگیهای آن با بیان اینکه " تی او دی" یک مجموعه اصلاحات شهری است که سبب میشود مترو یا هر سیستم حمل و نقل عمومییک شهر، با راندمان بیشتر به کار گرفته شود، گفت: واقعیت این است که با اجرای TOD میتوان بدون هزینهای خاص، تنها با اصلاحات زیربنایی، شهر را از خودروها پس گرفت و زمینه تقویت جامعه محلی و رونق دهی به اقتصاد شهری را فراهم کرد.
وی با بیان اینکه توسعه و تجهیز سیستم حمل و نقل به خصوص مترو در TOD لازم و ملزوم یکدیگر هستند، به گونهای که توسعه شهر حول ایستگاه یا کریدور حمل و نقل عمومیشکل میگیرد، گفت: "تی او دی" چندین شاخصه دارد که برای اجرای این طرح باید اصلاحاتی صورت گیرد که مهمترین آنها توسعه "حمل و نقل عمومی" است که البته حمل و نقلی سریع، قابل اعتماد، با کیفیت و با ظرفیت بالا منظور است که وابستگی به سیستم خودروی شخصی را کاهش دهد که بر همین اساس ایجاد و توسعه وسایل حمل و نقل انبوهبری همچون بی آر تی، ال آر تی و یا مترو، پیشنهاد میشود.(ایسنا)
نظر شما