کد خبر: پزشکان-عمومی-نباید-از-لیزر-برای-مشکلات
۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۰

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری سلامت،  امروزه لیزر کاربرد وسیعی در درمان بیماری‌های مختلف پوستی و زیبایی دارد. لیزر نوعی نور برانگیخته‌شده و پرانرژی است که در شرایط عادی در طبیعت دیده نمی‌شود ولی با فناوری و وسایل خاص می‌توان آن را ایجاد کرد. امروزه به‌طور نسبی همه لیزر و موارد کاربرد آن را می‌دانند. در تمام دنیا استفاده از لیزر و مشتقات آن به‌طور شگفت‌انگیزی افزایش داشته است. از استفاده از لیزر برای جوان‌سازی پوست گرفته تا درمان برخی از سرطان‌ها. البته نور و طیف آن می‌تواند اثرات مفید و مضر برای بدن و پوست ایجاد کند.

برای استفاده از لیزر تنها تکنیک کافی نیست
  فرهاد ملک‌زاده، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با «سپید» بابیان اینکه پزشکان عمومی به دلیل اینکه آگاهی لازم را نسبت به پوست و بیماری‌های آن ندارند و بیماری‌های آن را تشخیص نمی‌دهند، نباید از لیزر استفاده کنند، می‌گوید: «ازآنجایی‌که برخی از پزشکان عمومی می‌خواهند درآمد بیشتری داشته باشند، بدون شناخت کامل از بیماری از لیزر استفاده می‌کنند و این بزرگ‌ترین اشکالی است که پیش می‌آید. این در حالی است که وقتی پزشک نمی‌داند با چه بیماری پوستی روبه‌رو است و از لیزر که بسیار پرانرژی است، استفاده می‌کند، مشخص نیست که چه نتایجی حاصل می‌شود. از سویی هر درمانی روش خاص خود را دارد. وقتی‌که پزشکان عمومی نمی‌دانند با چه بیماری پوستی روبه‌رو هستند نباید وارد این حوزه شوند. یک تکنسین اتاق عمل هم می‌تواند آپاندیس را عمل کند در این شرایط چرا یک جراح باید سال‌ها کار کند و این عمل را انجام دهد؟ این مسئله به این دلیل است که تنها تکنیک کافی نیست بلکه شناخت و علم کافی در انجام کار ضرورت دارد. به همین دلیل است که برخی از بیماران دچار اشکالات بسیاری شده و درگیر می‌شوند. شاید یکی از دلایلی که مردم نیز به سمت استفاده ازاین‌گونه خدمات می‌روند قیمت پایین‌تر آن باشد.»

       وی ادامه می‌دهد:‌ «لیزر تنها یک دستگاه نیست و انواع و اقسام مختلفی داشته و کارهای مختلفی به‌وسیله لیزر انجام می‌شود. برای مثال وقتی یک تاتو توسط پزشک عمومی لیزر می‌شود، اشکالات خاص خود را دارد. برخی از تاتوها وقتی‌که لیزر می‌شوند، ممکن است از قبل نیز بدتر شوند. بسته به اینکه حاوی آهن یا تیتانیوم باشند ممکن است با لیزر کردن پاک کردن آن سخت‌تر هم بشود. در مورد لیزر مو مشکلات کمتری به وجود می‌آید. در حال حاضر دستگاه‌های متعددی نیز از چین و کره وارد بازار شده است اما استفاده از هیچ‌کدام از آنها نمی‌تواند خالی از اشکال باشد.»

       ملک‌زاده درباره عوارض لیزر می‌گوید: «از جمله عوارض لیزر می‌توان به سوختگی‌هایی که ایجاد می‌کند، اشاره کرد. لیزر همچنین ممکن است تغییرات رنگی ایجاد کند. لیزرهایی که جوان‌سازی انجام می‌دهند، نیز ممکن است عوارضی مانند سوختگی بر جای بگذارند. برای جلوگیری از این عوارض داشتن علم و بینش کافی پزشک ضروری است. پزشکان عمومی معمولاً با برخی از کلاس‌های آموزشی استفاده از لیزر را می‌آموزند و همین شیوه استفاده هم مسئله‌ساز می‌شود. این نوع آموزش‌ها ممکن است به‌صورت ناقص یا توسط افرادی که تخصص لازم را ندارند انجام بگیرد و موجب عارضه در بیمار شود. مردم هم باید آگاهی کافی داشته باشند و حتماً به متخصص مربوطه مراجعه کنند. دولت و نظام پزشکی نیز باید در این زمینه نظارت کافی داشته باشد.»

از بین بردن تاتو نیازمند لیزر تدریجی است
       رامین طاهری، متخصص پوست و مو و استادیار دانشگاه علوم پزشکی سمنان، در گفت‌وگو با «سپید» با تاکید بر کاربرهای بسیار لیزر در بیماری‌های پوست‌ومو می‌گوید: «لیزر استفاده متعددی در پزشکی دارد. در رشته تخصصی پوست و مو نیز برای از بین بردن موهای زائد، از بین بردن اختلالات رنگ‌دانه‌ای، از بین بردن برخی تومورهای پوست، برداشتن انواع خال‌کوبی و تاتو و همچنین از لیزرهای ضعیف برای از بین برن اختلالات رنگ‌دانه‌ای مانند پیسی و پسوریازس استفاده می‌شود.»

       طاهری بابیان اینکه خال‌کوبی یا تاتو درواقع کاشت نوعی رنگ‌دانه مصنوعی داخل پوست است، می‌گوید:‌ «وقتی فرد از رنگ و نقش یا به‌طور کلی تاتو خود ناراضی باشد با استفاده از لیزر که درواقع یک انرژی نورانی تقویت‌شده است روی رنگ‌دانه‌های مصنوعی تابانده می‌شود و موجب می‌شود ذرات رنگ به ذرات کوچک تجزیه شوند و آن ذرات کوچک نیز توسط گلبول‌های سفید خون جذب‌شده و از محل دور شوند. این کار نیز به‌صورت تدریجی انجام می‌شود تا بتواند رنگ‌دانه‌ها را از بین ببرد. انتخاب بیمار، انتخاب نوع لیزر، رنگ خال‌کوبی، محلی که انجام‌شده، تنظیم توان خروجی دستگاه و تعداد جلسات نکات بسیار مهمی هستند. وقتی کسی کار لیزر را انجام می‌دهد اپراتور دستگاه و فردی که کار لیزر را انجام می‌دهد باید کاملاً با دستگاه، توان خروجی و خال‌کوبی و تاتو آشنا باشد. این کاری نیست که از عهده هرکسی بربیاید. معمولاً پزشکانی که می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند متخصصان جراحی پلاستیک و پوست هستند. افرادی که می‌خواهند چنین خدماتی را دریافت کنند نیز باید بدانند بهتر است که به این دو متخصص مراجعه کنند تا کار انجام‌شده حداقل عارضه را داشته باشد چون دستگاه لیزر مانند چاقوی جراحی است اگر به خوبی از آن استفاده شود، می‌تواند مفید باشد و در غیر این صورت ممکن است مشکلات بیشتری را برای فرد ایجاد کند.»

       طاهری با تاکید بر اینکه عوارض ایجادشده توسط دستگاه لیزر به توان دستگاه بستگی دارد، می‌گوید: «اگر توان دستگاه پایین باشد مشکلی که بنا است با دستگاه لیزر حل شود، از بین نمی‌رود و اگر توان دستگاه از میزان لازم نیز بیشتر باشد ممکن است موجب تغییر رنگ در پوست، سوختگی و تاول شود یا بیماری‌های دیگری مانند تب‌خال یا ام اس را در آن قسمت از بدن فعال کند. بیماری که برای درمان از طریق لیزر انتخاب می‌شود باید از نظر سابقه بیماری و مصرف دارو موردبررسی قرار بگیرد. برخی از مشکلات پوست با یک بار لیزر از بین می‌رود مانند برخی خال‌های خوش‌خیم و نیاز نیست که بیمار به‌صورت مکرر مراجعه کند. اما بیشتر مشکلاتی که با لیزر درمان می‌شود باید چند بار تکرار شود و ممکن است نیاز باشد بیمار چهار الی پنج بار مراجعه کند تا ضایعه و هدفی که پزشک دارد از بین رفته و درمان کامل شود. در رشته‌های مختلف پزشکی متخصصان جراحی پلاستیک و متخصصان پوست و مو باکار با دستگاه لیزر آشنا هستند و فرد برای این منظور باید به افراد متخصص در این زمینه مراجعه کند.»

کاربرد لیزر از زیبایی تا درمان سرطان پوست
 بهروز باریک‌بین، متخصص پوست و مو و قائم‌مقام مرکز کاربرد لیزر در علوم پزشکی، در گفت‌وگو با «سپید» می‌گوید یکی از لیزرهایی که در بیماری‌های پوستی کاربرد بسیاری دارد لیزر PDN است که طول موجی حدود 590 تا 595 نانومتر داشته و اساساً برای ضایعات عروقی مورداستفاده قرار می‌گیرد اما در کنار ضایعات عروقی برای برخی از بیماری‌های سرطانی پوست هم کاربرد دارد. به‌عنوان مثال یکی از درمان‌های بازال سل کارسینوم لیزر PDN است که می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر PDN برای درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا سارکوئیدوز پوستی یا لوپوس جلدی مزمن پوستی کاربرد دارد. همچنین برای ترک‌های ناشی از کشش. برای مثال روی شکم زنان باردار یا افرادی که شروع به ورزش یا بدن‌سازی می‌کنند و عضلات آنها ناگهان بزرگ‌شده و پوست آنها در اصطلاح دچار ترک شده که به آن استریا گفته می‌شود، در زمانی که قرمزرنگ و ملتهب است استفاده از لیزر PDN می‌تواند تاثیرگذاری خوبی داشته باشد.»
باریک‌بین با بیان اینکه امروزه از لیزر برای درمان قارچی ناخن یا (اونیکومایکوزیس) استفاده می‌شود، می‌گوید:‌ «یکی از لیزرهایی که در این زمینه کاربرد دارد لیزران دی یگ با طول موجب 1064 نانومتر است. همچنین می‌توان از لیزر برای درمان بیماری درماتوفیتوز که نوعی بیماری قارچی است استفاده کرد. برخی لیزرها به نام اگزایمر وجود دارد که 308 نانومتر هستند و برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی مانند لک‌وپیس (ویتیلیگو) و همچنین برای ترک‌های پوستی که رنگ آنها سفید بوده مورداستفاده قرار می‌گیرد. از لیزر اگزایمر برای درمان برخی از اگزماهای مقاوم و برای برخی از سرطان‌های پوستی مانند ام اف نیز می‌توان استفاده کرد. در کنار لیزرهای پرتوان لیزرهای با قدرت کم نیز وجود دارد که نتایج خوبی نیز در درمان بیماری‌های پوستی داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال برای درمان زخم‌های مزمن بیماران مبتلابه اپیدرمولیسیس بولوسا لیزر کم‌توان و همین‌طور آل ای دی با طول‌موج قرمز می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. همچنین در درمان زخم‌های برخی از بیماری‌های تاولی خود ایمنی مانند پمفیگوس ولگاریس نیز لیزر کم‌توان در تسریع بهبودی زخم‌ها می‌تواند نقش موثری داشته باشد. در کنار لیزرها از رادیوفرکانسی نیز برای درمان‌هایی مانند جوان‌سازی و لیفتینگ صورت استفاده می‌شود. همچنین از رادیوفرکانسی فرکشنال برای درمان تعریق زیر بغل و یک بیماری عفونی به نام هیدرادنیت چرکی زیر بغل نیز از آر اف فرکشنال سوزنی استفاده می‌کنند.»

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha