کد خبر: پزشكي-با-بال‌هاي-فرشته
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۵۶
اهالي محك سال‌هايي را به ياد دارند كه كودكان با عروسك‌هاي بافتني‌‌ خانم دكتر تحويل مي‌كردند و چشمان دل‌نگرانی که همکاران و شاگردانش وقتی تهيه دارو‌های کمیاب براي کودکان سخت می‌شد، غرق در اشک می‌دیدند.
 
به گزارش خبرگزاری سلامت، كودكان محك به ياد دارند روزهايي را كه با شكلات‌هاي شيرين يك پزشك آغاز مي‌شد؛ پزشكي كه براي تك‌تك بيمارانش مادري كرد. كودكاني كه هر صبح به انتظار قدم‌هاي آرام خانم دكتري بودند كه گل‌هاي رنگي دامنش يادآوری از باغ‌هاي شهر و روستايشان بود و دست در دست‌اش براي ويزيت روزانه به كلينيك بيمارستان می‌رفتند.
اهالي محك سال‌هايي را به ياد دارند كه كودكان با عروسك‌هاي بافتني‌‌ خانم دكتر تحويل مي‌كردند و چشمان دل‌نگرانی که همکاران و شاگردانش وقتی تهيه دارو‌های کمیاب براي کودکان سخت می‌شد، غرق در اشک می‌دیدند.
پزشك داوطلبي كه هيچ‌وقت خستگي روزهاي طولاني حضور‌ در بيمارستان را نشان نمي‌داد و تا آخرين روز زندگي با قامتي شكننده اما استوار برای نجات بیماران کوچکش به محک آمد. 
از رفتن او سه سال است كه مي‌گذرد و انگار همين ديروز بود كه کودکان کنار صندلی خانوم دکترشان می‌نشتند تا با لبخند شکلات و لواشک را در مشتشان بگذارد و به آنها چشمک بزند. خانم دکتر مهربانی که شبیه مامان بزرگشان نگاهش پر از آرامش و عشق بود و پاسخ تمام كنجكاوي‌هاي كودكانه‌شان را مي‌دانست . صبورانه به آنها گوش مي‌داد و مادرانه روزهاي زندگي را صرف همراهي و خدمت به والدين كودكان مبتلا به سرطان و فرزندانشان کرد.
و امروز همزمان با 25 سالگي محك در كنار نيكوكاران و ياوران‌مان سالگرد پروانه‌ وارسته و عاشقي را به ياد مي‌آوريم كه در كنار كودكان براي شكست سرطان قهرمانانه جنگيد.
پروفسور پروانه وثوق آن پزشكي بود كه كودكان مبتلا به سرطان و خانواده‌هايشان او را به‌خوبي مي‌شناسند. پزشك فوق تخصص خون و سرطان‌شناسي كه هر روز داوطلبانه براي درمان آنها تلاش مي‌كرد تا به ياد داشته باشند «سرطان، پايان زندگي نيست.»
پروفسور وثوق دكتراي عمومي‌خود را از دانشكده علوم پزشكي تهران اخذ كرد و براي تخصص‌اش در حوزه خون و سرطان كودكان راهي اروپا شد و در كمبريج تحصيل كرد. سپس براي تكميل دوره پزشكي به آمريكا رفت و در دانشگاه‌هاي ماساچوست، ايلينوي و واشنگتن دوره تخصصي گذارند.
فرشته نجات كودكان مبتلا به سرطان پس از اتمام تحصيلات تخصصي خود، پيشنهاد ادامه زندگي و فعاليت تخصصي در اروپا از سوي مؤسسات پژوهشي و تحقيقاتي معتبر و همچنين پيشنهاد كرسي تدريس در دانشگاه‌هاي تراز اول آمريكا را نپذيرفت و به وطن‌اش بازگشت. او با راه‌اندازي بخش خون‌شناسي و سرطان‌شناسي در بيمارستان حضرت علي‌اصغر از بنيانگذاران خون و آنكولوژي كودكان در ايران شناخته مي‌شود. پروفسور وثوق از ابتداي فعاليت مؤسسه خيريه محك در سال 1370 و سپس با آغاز فعايت بيمارستان فوق تخصصي سرطان كودكان محك در سال 1386 تمام لحظات عمر خود را داوطلبانه براي حمايت از كودكان مبتلا سرطان صرف كرد.
پروانه باغ محك ، متولد اسفند ماه 1314 در شهرستان تفرش در استان مركزي بود و در  29 اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ در سن ۷۸ سالگی درگذشت اما هنوز كه هنوز است، زير سقف محك پروانگي رسم ماناي مهرورزي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha