کد خبر: پروژه-صد-سال-موسیقی-ایران-برای-پیانو-در
۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۲۷

پروژه صد سال موسیقی ایران برای پیانو به نوازندگی لیلا رمضان در قالب یک مجموعه  4 قسمتی توسط شرکت فرانسوی" هارمونیا موندی" در اروپا، آمریکا و کشورهای خاورمیانه منتشر می شود. 

 

به گزارش خبرگزاري سلامت ، لیلا رمضان نوازنده پیانو که دو سال گذشته برای اولین بار این پروژه را در قالب دو  رسیتال در ایران اجرا کرد در خصوص انتشار این مجموعه در قالب آلبوم گفت:من همیشه کار با آهنگساز و اجرای قطعات معاصر را دوست داشته ام و فکر میکنم یکی از دلایل اصلی این امر مصطفی کمال پورتراب معلم اول من است که آهنگساز هم بود و همیشه من را تشویق به اجرای قطعات مدرن میکرد واین فرهنگ را ازابتدا به من یاد داد که قطعات آهنگسازان معاصر را در رپرتوارم داشته باشم. برای همین هم وقتی برای تحصیل به اروپا آمدم همیشه این دغدغه فکری را در مورد اجرای قطعات آهنگسازان کشورم داشته ام. 

وی ادامه داد: وقتی تحصیلاتم به پایان رسید و  فرصت بیشتری برای انجام پروژه های شخصی داشتم تصمیم به اجرای رسیتالی منحصرا با قطعات آهنگسازان ایران گرفتم و میخواستم اجرای نخست آن در ایران و برای هموطنان عزیزم باشد. در حین جستجو و  انتخاب قطعات برای این کنسرت و به دنبال اطلاعاتی که از طریق موزیسین ها و موزیکولوگها در اختیارم قرار میگرفت متوجه شدم که رپرتوار وسیع و ناشناخته شده ای برای پیانو از حدود صد سال پیش توسط آهنگسازان ایران نوشته شده است. پس تصمیم گرفتم منتخبی از این رپرتوار را در قالب دو برنامه متفاوت اجرا کنم. 

 

این نوازنده پیانو ادامه داد: اجرای این برنامه در سالن رودکی به من این هشدار را داد که متاسفانه این رپرتوار وسیع و زیبا بسیار ناشناخته شده است و عطش بسیاری برای شناختن و شنیدن این قطعات وجود دارد و از طرف دیگر نیز نسل جدیدی هست که برای پیانو قطعه مینویسد و با سختی سعی میکند موجبات اجرایش را فراهم آورد. پس تصمیم به ضبط این پروژه در قالب چهار سی دی گرفتم که هم راهی برای شناساندن این آهنگسازان و قطعات به دنیای موسیقی جهان و هم  منبع رجوعی برای آهنگسازان جوان کشورم باشد. 

رمضان با بیان اینکه  سی دی اول از این مجموعه اخیرا در پاریس رونمایی شد ، بیان داشت: در آلبوم اول به آثار آهنگسازان ایرانی دوره 1950 پرداخته ام به طوری که قطعاتی چون «نکتورن» از بهزاد رنجبران، «مشق» از نادر مشایخی، «گفتگو 88» از فوزیه مجد، «پنج باگاتل» از هرمز فرهت، «خاطرات» از رضا والی، «سه فولک انوانسیون» از ایرج صهبایی و «پنج قطعه برای پیانو»(فانتزی بر روی یک نت، یک آکورد، یک موتیف و یک تم) از محمدرضا درویشی در این کار قرار گرفته است. 

وی در خصوص نشر این اثر در خارج از ایران گفت: برای من خیلی مهم بود که  این قطعات در سراسر دنیا پخش شود و خوشبختانه  «هارمونیا موندی» که مسئول پخش این مجموعه است دراکثر کشورهای دنیا شعبه دارد که متاسفانه در ایران چنین امکانی برای پخش جهانی وجود ندارد . 

این نوازنده پیانو افزود: من خیلی تمایل دارم این مجموعه را در ایران منتشر کنم  اما باید یکسری مراحل اداری با شرکت «هارمونیا موندی» انجام شود که من بتوانم اجازه پخش در ایران را هم داشته باشم. 

پروژه« صد سال موسیقی ایران برای پیانو»شامل قطعاتی از آهنگسازان ایرانی در سراسر دنیا در قالب 4مجموعه در اروپا ، آمریکا و خاور میانه منتشر خواهد شد که اولین آلبوم از این مجموعه با اختصاص به 7 آهنگساز با همکاری و حمایت مالی محمد ملازم رئیس کارخانه و گالری پیانوی باربد در کالج برناردن در پاریس رو نمایی شد که از هم اکنون از طریق سایتهای اینترنتی قابل خریداری است. همچنین قطعات این آلبوم قرار است به زودی در موزه آقاخان در تورونتو هم اجرا شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha