کد خبر: يك-روانشناس-نظام-آموزشي-سالم-و-سازنده-ب
۶ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲

يك استاد روانشناسي باليني بر اين باور است كه براي حفظ نوجوانان و جوانان و پيشگيري از ابتلاي آنان به مصرف مواد مخدر صنعتي و داروهاي روان گردان بايد نظام آموزشی سالم و سازندهای برای اين قشر از جامعه ایجاد شود.


به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از روابط عمومي ستادمبارزه با مواد مخدرماهور لياقت  افزود: جلوگیری از ابتلای نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر نوعي علاج واقعه قبل از وقوع حادثه بوده و اعتیاد به مواد شيميايي و صنعتي نوعی بیماری اجتماعی، سیاسی، روانی، خانوادگی و جسمی غیر قابل علاج و صعب العلاج است که تنها راه درمان آن، پیشگیری است.


وي با بيان اينكه در نظام آموزشی فعلی تمرکز اصلی برفراگیری و رشد تحصیلی دانشآموزان است تا جنبههای دیگر شخصیت آنان، اظهار كرد: بهطور کلی در مدارس مسائل اساسی آموزش و پرورش به دست فراموشی سپرده شده است ، در حاليكه نقش آموزش و پيشگيري از مسايلي مانند اعتياد به مواد مخدر كه آسيب هاي اجتماعي زيادي را نيز به دنبال دارد، بايد بيش از رشد تحصيلي آنان مدنظر قرار گيرد.


لياقت ، ادامه داد: در عصر كنوني ، نوجوانان و جوانان در محيط هاي آموزشي بيشترين تاثيرپذيري را از همسالان و اجتماع دارند كه بايد رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر در مدارس مورد توجه جدي مديران و مسوولان قرار گيرد.


اين كارشناس ارشد روانشناسي باليني ، به بومي سازي آموزش پيشگيري از اعتياد در مناطق مختلف اشاره كرد و گفت : با توجه به اینکه فرهنگ مردم در مناطق و شهرها و حتی در قومیت‌های مختلف با همدیگر متفاوت است، کارشناسان آموزش ‌و پرورش باید با شناخت فرهنگ‌های مختلف به شناخت الگوهای مصرف هر قشری بپردازند و به دنبال این باشند که عواملی که در هر فرد ایجاد تمایل برای مصرف مواد می‌کنند را بشناسند.


لياقت تصريح كرد: باید درک درستی از الگوی مصرف هر فرهنگ و خرده فرهنگ ایجاد شود و به این صورت نقشه جامعی تهیه شود و بنا بر آن نقشه و شرایط فرهنگی مختلف برای هر منطقه‌ای برنامه پیشگیری طراحی شود.


وي با بيان اينكه قرار نیست آموزش عمومي به عنوان مثال درباره هروئین برای کودک دبستانی صورت گیرد، افزود: آموزش در این حوزه نیز به طبع مانند سایر حوزه‌های آموزش دارای سطح بندی است.


اين روانشناس ادامه داد: با توجه به سن دانش‌آموز و سطح درگیری وی با مساله اعتیاد به او اطلاعات داده ‌شود و این موضوع هم باید مانند دروسی چون ریاضی و فیزیک باشد.


لياقت، ضمن مفید دانستن آموزش این مهارت‌ها به دانش‌آموزان ، گفت : آموزش این مهارت‌ها از جهات مختلف در مقابله با استرس و عوارض ناشی از آن که ممکن است فرد را به سمت مصرف مواد مخدر ببرد، مفید هستند.


وي افزود: این آموزش‌ها که عمدتا بر اساس آموزش‌های مبتنی بر نقش بازی کردن و کارگاه‌های بحث گروهی هستند، می‌توانند به فرد کمک کنند که هیجان‌هایش را به درستی بیان و ابراز کند و خود مهارت «نه گفتن»به فرد کمک می‌کند که در مقابل فشارهای گروه‌های همسال و همگن بایستد و بر آنها غلبه کند.


لياقت تاكيد كرد: اقداماتی که در راستای پیشگیری از گسترش مواد مخدر صورت می گیرد باید استمرار داشته باشد از جمله تهیه و تکثیر بروشور و شروع کلاسهای آموزشی در مدارس برای نوجوانان انجام بگیرد.


وي ، ایجاد تعامل میان رشد تحصیلی و رشد شخصیتی دانشآموزان،کاهش میزان فشار برای پیشرفت تحصیلی آنان و مقابله با ترس و اضطراب که عموما بر فضای تحصیلی سایه میافکند، پرورش احساس ارزشمندی در کودکان،یعنی القای این مطلب به آنان که برای خود، خانواده و جامعه كه افرادی باارزشاند و ارزش آنان خیلی برتر و بالاتر از آن است که به مصرف مواد مخدر و داروهاي روان گردان روی آورند و وقت خود را با اینگونه مسائل تلف کنند را از مسايل مهمي عنوان كرد كه بايد در راستاي مبارزه اجتماعي با مواد مخدر مورد توجه قرار گيرد.


اين استاد دانشگاه ، خاطرنشان كرد: شيوع مصرف مواد مخدر در جامعه زنگ خطري براي آينده سازان اين مرز و بوم است و بايد آنان را از مضرات اعتیاد آگاه سازیم و وضع مناسبی برای بحث درباره مسائل اجتماعی برایشان ایجاد کنیم.


به گفته لياقت ، موضوع مهم در درمان این دانشآموزان آن است که سرگرمیهای سالم و جالبی تدارک ببینیم و این سرگرمی ها را جانشین استعمال مواد مخدر کنیم تا هم خلا ترک اعتیاد را پر شود و هم آرامشی روانی برای آنها به وجود آيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha