کد خبر: وقتی-مردم-جور-خودروساز-را-می‌کشند
۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، چندی پیش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که امسال از بین ۸۰ هزار خودروی نو زیر چهار سال که برای دریافت معاینه فنی مراجعه کرده بودند؛ ۵۵ درصد رد شدند. در مورد کیفیت خودروهای داخلی، جواد بداق جمالی مدیر گروه محیط زیست انسانی دانشکده محیط زیست می‌گوید: مخالف دریافت معاینه فنی نیستم اما بهتر است به جای جریمه ۵۰ هزار تومانی رانندگان خودروهای فاقد معاینه فنی، ابتدا خودروسازانی را جریمه کنند که خودروی کیفیت‌پایین تحویل مردم می‌دهند. معاینه فنی ضروری است اما در ابتدا باید کیفیت خودروها را افزایش دهیم در این صورت نیازی به جریمه کردن مردم نیست. وی با بیان اینکه متاسفانه عزم، اراده و باور جدی در مسئولان و مردم برای کاهش آلودگی هوا وجود ندارد، معتقد است؛ بیش از سه دهه است که درگیر آلودگی هوا در کلانشهر تهران هستیم و در حال حاضر آلودگی هوا علاوه بر تهران، در هشت کلانشهر دیگر هم این مشکل وجود دارد. تأخیر در اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا موجب تشدید آلودگی و کاهش کنترل آن می‌شود. عضو هیأت علمی‌دانشکده محیط زیست با اشاره به اینکه امروزه موتورسیکلت‌های الکتریکی و با کیفیت بالا در دنیا تولید می‌شود اما در کشور استفاده از این دستگاه‌ها جایی ندارد، در یک برنامه رادیویی، اظهار می‌کند که خودروهای دوگانه الکتریکی- هیبریدی و الکتریکی- بنزینی در دنیا با مصرف بنزین پایین تولید می‌شوند ، اما صنعت تولید خودرو در ایران هنوز سه دهه از صنعت پیشرفته خودرو در دنیا عقب‌تر است. استاندارد گازوئیل ما به استاندارد متوسط دنیا نزدیک نیست و کیفیت بسیار پایینی دارد. وی با بیان اینکه کیفیت خودروهایی که به شهروندان تحویل داده می‌شود بسیار پایین است، گفت: متاسفانه هنوز باور نکرده‌ایم که آلودگی هوا در شهر تهران و سایر کلانشهرها در وضعیت اورژانسی و احیا قرار دارد و این آلودگی سمی‌برای همه شهروندان و مسئولان در همه سطوح است. سید نواب حسینی‌منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران نیز با تاکید بر ضرورت نوسازی خودروها می‌گوید: تا زمانی که خودورها نوسازی نشوند آلودگی هوا کاهش نخواهد یافت. در تهران تعداد خودروهایی که بیش از یک نقص فنی دارند؛ بسیار زیاد است. یعنی مالک خودرو باید هزینه نقوص فنی ماشین خود را به دلیل کم‌کاری خودروساز یا واردکننده کم‌فروش، بپردازد و این تأسف‌بار است. البته این موضوع نافی مسئولیت شهروندان در گرفتن معاینه فنی نیست. علاوه بر این موضوع، وی به  ماجرای کاتالیست‌های اجاره‌ای در جریان معاینه فنی اشاره می‌کند و به ایسنا می‌گوید: متاسفانه این روزها شاهد اجاره دادن کاتالیست به خودروهایی هستیم که قصد اخذ برگه معاینه فنی دارند. این مقام مسئول همچنین اعلام می‌کند که طی یک ماه گذشته معاینه فنی بالغ بر ۷۰۰ خودرو سنگین کنترل شده که بیش از ۲۵ درصد این ناوگان با وجود داشتن برگه معاینه فنی رد شدند و این نشان‌دهنده فرسودگی ناوگان است. البته بیشترین خودروهای مردودی، خودروهای حمل زباله و نخاله‌های درون شهری هستند.(ایسنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha