کد خبر: وقتی-انسان‌ها-با-هم-بیگانه-می‌شوند
۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳

خبرگزاری سلامت: وسایل ارتباطی در هر دوره با دوره های دیگر تفاوت هایی از نظر کمیت و کیفیت دارند. یک زمانی تنها وسیله ارتباطی بین انسان ها اشارات و ایما بود، یعنی زمانی که هنوز انسان ها نمی توانستند به خوبی با یکدیگر صحبت کنند و برای هر شیء نامی را انتخاب نکرده بودند. بعد به وسیله کلام و پس از آن روش های ارتباطی مورد استفاده قرار گرفت، مانند سرخپوست ها که به وسیله دود به یکدیگر علامت می دادند، یونانیان باستان به وسیله نور آینه پیام رد و بدل می کردند و در زمان ایران باستان برای برقراری ارتباط چاپارخانه ها و پست ایجاد شد.

وسایل ارتباطی نوین با اختراع تلگراف و تلفن وارد عرصه شد و آنها به افراد اجازه داند با سهولت بیشتری با یکدیگر تماس داشته باشند به ویژه در مورد تلفن که امکان ارتباط خصوصی تری را فراهم  می کرد.

در عین حال وسایل ارتباط نوین این ویژگی را دارند تا به جای این که افراد کنار یکدیگر تعامل کنند نیز می توانند از راه دور با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند، از سوی دیگر وسیله ای به نام تلفن این اجازه را به افراد داد تا بدون دیده و شناخته شدن با دیگری تماس بگیرند اما این امر منجر به بروز مشکلی به نام مزاحمت تلفنی شد که طی سال های گذشته به عنوان یک مشکل اجتماعی بود و افراد به دلیل مشخص نشدن شماره، به دلیل مشکلات رفتاری و روانشناختی دیگری را مورد آزار قرار می دادند.

بسیاری از افراد هم به دلیل تنهایی و عدم داشتن ارتباط های نزدیک انسانی از تلفن به عنوان وسیله ارتباط اجتماعی استفاده می کردند، به ویژه استفاده بیش از حد از تلفن موضوع کاریکارتوهای زیادی بود به ویژه در خصوص خانم ها که گفته می شد ساعت ها با تلفن صحبت می کنند.

دکتر فربد فدائی، متخصص اعصاب و روان می گوید: در حال حاضر تلفن های همراه به افراد این امکان را داده که بتوانند با سهولت تمام از هرجایی با افراد مورد نظر ارتباط برقرار نمایند، این امر موجب می شود که اطلاعات به سرعت انتقال یابد و از طرف دیگر افراد یک احساس کاذب تنها نبودن پیدا می کنند.

 

اما این مسأله باعث می شود افراد دارای زمینه گوشه گیری و دوری گزینی تنها راه ارتباطی خود را تلفن همراه یا اینترنت قرار دهند و از مهارت های زندگی اجتماعی باز بمانند.

اگر کودکان و نوجوانان از ابتدا با این وسایل خو بگیرند امکان دارد به تدریج به جای ارتباط های واقعی و چهره به چهره این وسایل را ترجیح دهند بنابراین باعث می شود که با دنیای واقعی آرام آرام فاصله بگیرند و انسان های دیگر برای آنها به صورت نماد و کلام در می آیند بنابراین در صورت مواجه با آنها نمی دانند چگونه باید رفتار کنند و به حالات چهره دیگری،حرکات بدنی که هر کدام از آنها گویای مسأله ای است توجه نمی کنند و سوء تفاهمات بسیاری ایجاد می شود.

این مسئله در رفتارهای پرخاشگرانه انسان ها هم دیده می شود برای نمونه زمانی که انسان ها به طور مستقیم با یکدیگر رو به رو می شوند حالات چهره دیگری در رفتارشان تأثیرگذار است.

فاصله افتادن بین انسان ها موجب شده که آنها به تدریج از یکدیگر بیگانه شوند و نسبت به درد و رنج یکدیگر واکنشی نشان ندهند،خطر ارتباط از طریق وسایل ارتباطی نوین به این شکل است که به تدریج انسان ها را با خلق و خوی انسانی بیگانه می کند و از سوی دیگر چون ارتباط و پیامک ها یا پیام هایی که در کانال های ارتباطی جدید وجود دارد نوعی پاداش برای فرد محسوب می شود منجر به تشویق در تکرار این رفتار خواهد شد، بنابراین وجود نوعی اعتیاد نسبت به این وسایل ارتباطی در جوامع امروزی دیده می شوند برخی از افراد روزانه بیش از 6 ساعت با تلفن همراه مشغول هستند و فردی که بیش از 4 ساعت در شبانه روز با تلویزیون، اینترنت و تلفن مشغول باشد دچار اعتیاد شده است.

چنین افرادی از زندگی واقعی خود باز می مانند و نسبت به تکالیف اجتماعی و خانوادگی بی توجه می شوند و مانند یک فرد معتاد که رفع اعتیاد خود را بر هر چیزی مقدم می داند آنها هم می خواهند ابتدا به دنیای مجازی سر بزنند و بعد اگر فرصتی شد به کارهای دیگر رسیدگی نمایند.

بنابراین بی خوابی، عقب ماندن از تحصیل و کار، خستگی و ... پیامدهای استفاده بیش از حد از وسایل جدید ارتباطی به شمار می روند، زمانی که ارتباطات انسانی میان زوجین کمرنگ شود بدیهی است که با کوچک ترین نا ملایمت به فکر جدایی می افتند، بنابرین طلاق هم در اثر رواج این مسائل نیز افزایش می یابد.

افراد گوشه گیری که از ارتباطات انسانی می ترسند بیشتر ترجیح می دهند از این وسایل استفاده کنند زیرا در معرض تماشای جمع نیستند در عین حال اگر کسی از دوران نوجوانی این وسایل را به کار ببرد خوی او با ارتباطات انسانی بیگانه خواهد شد.

 

کد خبرنگار: 410100
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha