کد خبر: وقتی-افراد-مبتلا-به-کبد-چرب-بر-اثر-سکته
۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۰

رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به این که 25تا 30 درصد افراد جامعه گرفتار کبد چرب هستند، هشدار داد: افراد مبتلا به کبد چرب در معرض عوارض قلبی، عروقی و مغزی قرار دارند و بر اساس آمارها فرد مبتلا به کبد چرب در پی سکته مغزی یا قلبی جان خود را از دست می دهد.

 

دکتر ناصرابراهیمی دریانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهارداشت: در ابتدا کبد فقط دچار افزایش چربی می شود و در صورت مراعات نکردن شخص و پیشرفت آن کبد همراه با فیبروز التهاب پیدا می کند که در اصطلاح نشی نامیده می شود و متأسفانه 20درصد از مرحله نشی ب طرف سیروز می روند.

وی ادامه داد: در چنین صورتی کبد خشک و چروکیده می شود و عملکردش را از دست خواهد داد و درپی آن بیمار دچار ورم پاها؛ آب آوردن شکم و زردی چشم ها می شود که در این مرحله ای فرد به پیوند کبد نیاز دارد.

متخصص داخلی بیان کرد: متأسفانه آمارها نشان می دهد شایع ترین علت برای امر پیوند کبد؛ همین کبد چرب است؛ کبد چرب درافراد چاق به ویژه دچار چاقی شکمی؛ افراد دچار دیابت و فشارخون بالا نیز بیشتر دیده می شود. نکته مهم آن که کبد چرب بر خلاف تصور عامه کاملا بدون علامت است بلکه به تدریج به پیشرفت خود ادامه می دهد به گونه ای که به آن بمب ساعتی گفته می شود.

وی با اشاره به این که سونوگرافی یکی از راه های تشخیص کبد چرب است؛ تأکید کرد: آنچه به بیماری کبد چرب اهمیت ویژه ای می دهد عوارض کبدی نیست بلکه عوارض قلبی؛ عروقی و مغزی است به طوری که بر اساس آمارها فرد مبتلا به کبد چرب بیشتر بر اثر سکته مغزی یا سکته قلبی فوت می کند.

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان این که متأسفانه کبد چرب درمان دارویی ندارد؛ خاطرنشان کرد: البته در برخی شرایط پزشک با توجه و رعایت برخی نکات مجبور به تجویز داروهایی می شود اما به طور کلی درمان بر اساس کاهش وزن و ورزش است به گونه ای که شخص باید هفته ای نیم کیلو کاهش وزن داشته باشد، فرد مبتلا به کبد چرب روزانه حداقل باید 45 دقیقه با ورزش دچار عرق زیاد و تپش قلب شود.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha