کد خبر: وقایع-سال‌های-گذشته-حاکی-از-عدم-کفایت
۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به حوادثی که طی سال‌های گذشته در موسم حج به وقوع پیوسته است، اذعان داشت: چنین حوادثی نشان دهنده بی کفایتی و عدم لیاقت دولت سعودی در تامین امنیت زائرین است.

سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت اذعان داشت: به دلیل کارشکنی‌های مستمر حکام سعودی، زائرین جمهوری اسلامی ایران امسال از حضور در سفر حج محروم شدند.

اوحدی با بیان این‌که افراد بسیاری بیش از 15 سال در انتظار تشرف به خانه خدا بودند، تصریح کرد: طی دو دوره مذاکرات با مقامات عربستان بر تامین امنیت زائرین تاکید فراوان داشتیم که متاسفانه اطمینانی از سوی مسؤلین ذیربط این کشور داده نشد.

«موسم حج برای مسلمانان، موسم افتخار و شُکوه در چشم خلایق، و موسم نورانیّت دل و خشوع و ابتهال  در برابر خالق است. حج، فریضه‌ای قدسی و دنیوی و خدایی و مردمی است. از سویی فرمان «فَاذکُرُوا اللّهَ کَذِکرِکُم ءابآءَکُم اَو اَشَدَّ ذِکرًا» و «وَ اذکُرُوا اللّهَ فی اَیّامٍ مَعدوداتٍ» و از سویی خطابِ «اَلَّذی جَعَلناهُ لِلنّاسِ سَوآءَنِ العاکِفُ فیهِ وَالباد» (۴) ابعاد بی‌انتها و متفاوت آن را روشن می‌سازد.

در این فریضه‌ بی‌نظیر، امنیّت زمان و مکان همچون نشانه‌ای آشکار و ستاره‌ای درخشان، دل انسان‌ها را آرامش می‌بخشد و حج‌گزار را از محاصره‌ عوامل ناامنی که از سوی ستمگران سلطه‌گر، همواره آحاد بشر را تهدید کرده است بیرون میکشد و لذّت ایمنی را در دوره‌ای معیّن به او می‌چشاند.»

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به پیام مقام معظم رهبری که خطاب به مسلمانان جهان به مناسبت موسم حج سال جاری صادر و بخشی از آن در فوق ذکر شد، گفت: حوادثی که طی سال‌های گذشته در عربسان به وقع پیوسته، نشان دهنده عدم کفایت و بی لیاقتی دولت سعودی در تامین امنیت زائرین است.

اوحدی با تاکید بر این‌که زائرین حرم الهی هزینه تامین امنیت و امکانات رفاهی را پیش از حضور در موسم حج می‌پردازند، خاطرنشان کرد: سال گذشته 477 زائر ایرانی در حادثه مکه و فاجعه غمبار منا جان خود را از دست دادند؛ ضمن این‌که امکانات درمانی و امدادی کشور میزبان برای خدمت رسانی به مصدومین واقعا تاسف‌بار بود.

وی افزود: زائرینی که طی سال‌ها به سفر حج مشرف شده‌اند، وضعیت نابسامان بهداشت را به ویژه در ایام تشریق به یاد دارند؛ در حالی که رعایت بهداشت یکی از تاکیدات و آموزه‌های اصلی دین اسلام است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که بعد از فاجعه منا مسؤلین عربستان حتی از یک عذرخواهی ساده دریغ کردند، متذکر شد: شهادت قریب هفت هزار زائر از 37 کشور، موضوعی نیست که به سادگی از آن بتوان گذشت.

اوحدی خاطرنشان کرد: با وقوع یک حادثه در کشورها، سازمان ملل و مجامع بین‌الملل در بوق و کرنا می‌کنند؛ اما متاسفانه در حادثه منا شاهد ضعف عملکرد این نهادها بودیم.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha