کد خبر: وظیفه-ما-حساس-کردن-مردم-به-آسیب‌های-اج
۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲

خبرگزاری سلامت: «به عنوان یک انسان، خود را فقط متعلق به ایران نمی‌دانم و تسکین آلام بشری تمام مردم جهان برایم ارزش دارد. ما برای تحقق چهار هدف مهم تلاش می‌کنیم و تمام ماموریت‌هایی که در این مسیر انجام می‌شود قداست دارد.»

تنها دو جمله بالا کافی است تا بدانی صحبت از یک خیر است که تک تک افراد در هر گوشه از این کره خاکی می‌توانند از آن منتفع شوند و هنوز لمس این خیر در سومالی را به یاد داریم. صحبت از جمعیتی عام‌المنفعه و مردم‌نهاد است که سابقه‌ای دیرینه در کشور دارد.

نام جمعیت هلال احمر به گفته مسؤلین آن در زمان بحران بیشتر به گوش می‌خورد تا از گسترش آسیب پیشگیری شود و بسیاری داوطلبانه در این مسیر قدم برداشته‌اند تا حضوری از جنسی دیگر داشته باشند؛ فرهنگسازی. دهه کرامت فرصتی بود تا آشنایی بیشتری با این فعالیت‌های داوطلبانه داشته باشیم که شرح آن در گفتگو با رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در ذیل می‌آید:

 

حمایت از دختران کار به مناسبت دهه کرامت

فرحناز رافع رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت اذعان داشت: به مناسبت دهه کرامت بیش از 12 برنامه از سوی دفتر امور زنان و خانواده جمعیت هلال احمر به سراسر کشور ابلاغ شده است که تجلیل از دختران برتر در عرصه‌های امداد و نجات، جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای اقشار آسیب‌پذیر، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های پیش از ازدواج و زندگی در راستای ارتقای سطح آگاهی زنان و دختران، آموزش بهداشت فردی و اجتماعی، سلامت و زیست بانوان و دختران، آموزش محیط زیست و رفتارهایی که موجی دفاع از محیط زیست می‌شود از جمله برنامه‌هایی است که در این دهه برگزار می‌شود.

برنامه‌های سلامت محور مانند برپایی چادرهای سلامت در چارچوب طرح تحول سلامت بانوان و آموزش و پیشگیری از بیماری‌های شایع میان دختران، برگزاری اردوها و ورزش‌های همگانی، برپایی نمایشگاه‌هایی از دستاوردهای زنان و همچنین تولیدات خانواده محور و حمایت از آن، همدردی با دختران کار و دخترانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند و از تحصیل بازمانده‌اند، ارسال پیامک تبریک و اطلاع‌رسانی به دختران شاغل و فرزندان دختر کار و برگزاری جشن‌های استانی دختران سرزمین آفتاب با همکاری سازمان جوانان جمعیت هلال احمر از دیگر برنامه‌هایی بود که طی دهه کرامت اجرا می‌شود و رافع بدان اشاره داشت.

وی افزود: تمام تلاش ما این است دختران جوانی که جامعه هدف ما به شمار می‌آیند با مهارت‌های زندگی، حمایت از محیط زیست و سبک زندگی ایرانی-اسلامی آشنا شوند.

 

در حمایت از زنان کارتن خواب موفق بوده‌ایم/ وظیفه ما حساس کردن مردم به آسیب‌های اجتماعی است

رییس سازمان داوطلبان در رابطه با ساماندهی وضعیت دختران کار و اقشار آسیب‌پذیر از بحران‌های اجتماعی تصریح کرد: اعتقادم این این است که می‌بایست با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد برای حل چنین مشکلاتی گام برداشت. هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند فقر را ریشه کن و چتر عدالت را در جامعه پهن کند.

وی خاطرنشان کرد: تشویق و ترغیب به ایجاد سمن‌هایی با فعالیت‌های متنوع بر عهده ما است و به  خصوص در حمایت از زنان کارتن خواب موفق بوده‌ایم و با بسیاری از NGOها فعالیت گسترده‌ای داریم.

رافع گفت: امسال برای اولین بار به دختران کار توجه داریم و امید است تا پایان سال چند پروژه در این زمینه به سرانجام برسد. برای زنان کارتن خواب از سال گذشته با چند سمن وارد مذاکره شدیم و برای توانمندسازی آنها فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.

وی متذکر شد: وظیفه جمعیت هلال احمر و اعضای داوطلب، حساس کردن مردم به آسیب‌های اجتماعی است تا با ارائه راهکارهای منطقی برای رفع آن قدم برداشت. از طرفی از مردم درخواست داریم در این مسیر یاری‌رسان ما باشند.

رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با بیان این‌که مشکلات بسیار است و هر روز آسیب‌های نوینی در جامعه متولد می‌شود، اذعان داشت: سکونتگاه‌های غیر رسمی در حاشیه شهرها، زنگ خطری است که اگر به موقع چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، نابسامانی به جامعه شهری منتقل می‌شود که تبعات بسیار جدی دارد.

 

جنس تمام فعالیت‌های ما فرهنگی است

رافع در ادامه با بیان این‌که جنس تمام فعالیت‌های ما فرهنگی است، تصریح کرد: زمانی که به چهار هدف مهم برقراری صلح و دوستی، کرامت انسانی، ایجاد تفاهم و تسکین آلام بشری اشاره می‌کنیم، تمام برنامه‌هایی که قرار است در این مسیر اجرایی شود رنگ و بوی اجتماعی و فرهنگی دارد و این دو لاینفک هستند. تمام تلاش ما این است بتوانیم در جامعه فرهنگسازی داشته باشیم.

هفته گذشته طی مراسمی تفاهم‌نامه همکاری میان هلال‌احمر و سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به‌منظور همکاری‌های فراسازمانی و با هدف دسترسی به اهداف جمهوری اسلامی ایران و همچنین بهبود فرآیندهای عملیاتی و اجرایی، این تفاهم‌نامه فی مابین جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی دکتر سید امیرمحسن ضیائی (رییس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران) و سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به نمایندگی امین دلیری (رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی) منعقد شد.

فرحناز رافع رییس سازمان داطولبان جمعیت هلال احمر در رابطه با نقش این سازمان در اجرای تفاهم‌نامه مذکور بیان داشت: تلاش ما برای تامین اقلام ضروری برای افراد نیازمند است و سازمان اموال تملیکی نیز اجناس را با قیمت پایین‌تر از نرخ بازار در اختیار ما قرار می‌دهد.

رافع با تاکید بر این‌که هدف ما افزایش افراد تحت پوشش است، از توزیع 20 هزار بسته غذایی در استان سیستان و بلوچستان خبر داد که به دلیل وقوع توفان شن، شرایط دشواری برای مردم رقم خورده است.

 

پرستاران بازنشسته به جمع سلامت یاران اضافه می‌شوند

رافع همچنین در رابطه با آینده طرح سلامت یار اظهار داشت: به جمع‌بندی‌هایی با رییس سازمان نظام پرستاری رسیده‌ایم، اما لازم است جلسات بیشتری برگزار شود. افتراق‌هایی میان این سازمان مردم نهاد و سازمان نظام پرستاری وجود دارد که قابل حل است. دکتر آدابی نقطه نظراتی دارند که قطعا سازنده است و این قول را به ما داده اند که پرستاران بازنشسته به جمع سلامت یاران بپیوندند.

 

کد خبرنگار: 41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha