کد خبر: وزیر-فرهنگ-و-ارشاد-اسلامی-رونق-و-جهش-تئ
۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۰۴

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تئاتر به عنوان کم چالش ترین هنر و بیشترین فرصت جهش یاد کرد و گفت: رونق و جهش این هنر نمایشی سبب کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه خواهد شد.

به گزارش  خبرگزاري سلامت به نقل ازمرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید رضا صالحی امیری روز یکشنبه در نشست هم اندیشی با اعضای شورای سیاستگذاری و اجرایی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و مدیران کمیته های برگزاری جشنواره در تالار وحدت افزود: شما هنرمندان، نشاط و لبخند را که همان رضایت درونی است در جامعه ایجاد می کنید.


وی با بیان اینکه در تولید نشاط در ایران دچار چالش هستیم، تاکید کرد:باید با کمک هنرمندان نشاط را مانند اکسیژن تولید و بازتولید کرد.
به گفته صالحی امیری، انسان همواره به همگرایی، تعامل، گفت و گو و نشاط نیاز دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی های فرهنگ، انسجام بخشی را یکی از مهمترین ویژگی ها عنوان و انسجام در تئاتر یک ضرورت قطعی دانست.
به گفته وی، تئاتر باید مفهوم انسجام را در جامعه بازتولید کند.
وی در عین حال گفت: انسجام بخشی می تواند در حوزه پیشگیری ناهنجاریها و آسیب های تاثیرگذار باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شخصیت آفرینی را از دیگر ویژگیهای فرهنگ برشمرد و گفت: عناصر تئاتر برای مخاطبان می توانند شخصیت آفرینی کنند.
صالحی امیری در ادامه سازگای را نیز از ویژگیهای فرهنگ عنوان کرد و گفت: ماهیت تئاتر گفت و گو و دیالوگ است که از طریق تعامل سازگاری میان افراد ایجاد می کند.
وی از هویت سازی و هویت بخشی به عنوان دیگر ویژگی فرهنگ نام برد و گفت: بسیار مهم است که هنر تئاتر گفتمان هویت را در جامعه دنبال کند.
صالحی امیری در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی هم اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی تئاتر می تواند در حوزه گفتمان سازی کمک شایانی کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اقتصاد تئاتر خاطرنشان کرد :این قسمت دچار چالش و وابسته به دولت است لذا راه نجات تئاتر در زمان فعلی این است که این عرصه توسط نهادهای مردمی و بخش خصوصی باز تولید کند.
وی تاکید کرد که اقتصاد تئاتر باید خود کفا و روی پای خودش بایستد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر را زنده نگه داشتن جامعه پویا توصیف کرد و گفت: در گذشته تئاتر در حاشیه بود ولی خوشبختانه امروز با تدابیر اتخاذ شده این هنر نمایشی به متن آمده است.
صالحی امیری به آمار ارائه شده نمایش روزانه ١٠٠تا ١٢٠تئاتر در کشور اشاره کرد و گفت: این بیانگر این است که این هنر نمایش نیز همپای سینمای کشور در حرکت است.
به گفته وی آمار های ارائه شده تئاتر خوشحال کننده و نوید بخش آینده ای روشن برای این هنر نمایشی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دست اندرکاران حوزه تئاتر توصیه کرد: گفتمان تئاتر را ترسیم کرده و برنامه های پیشنهادی خود برای ارتقای این حوزه در پنج سال آینده را اعلام کنند.
صالحی امیری با بیان اینکه بیشتر از هر زمانی نیان به ثبات و آرامش هست گفت: تئاتر کمترین چالش را برای کشور دارد و بیشترین فرصت جهش را نیز داراست که باید نهایت استفاده از این هنر نمایشی بعمل آید.
وی با اشاره به اینکه تئاتر با جوهره مردم ایران سازگاری دارد گفت: گفتمان تئاتر باید روی مسائل اصلی جامعه برود و روح لطیف را به جامعه بدمد .
پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،علی مردادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از دست اندرکاران حوزه هنرنمایشی و دست اندرکاران سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر به ایراد سخن پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha