کد خبر: وزير-آموزش-و-پرورشتربيت-يك-امر-شدني-است
۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۹:۴۳

وزيرآموزش وپرورش در جمع معاونان آموزش متوسطه كشور، تربيت را يك امر شدني دانست كه در محيط مدرسه بايد اتفاق بيفتد.

به گزارش خبرگزاری سلامت  عصر امروز فخرالدين دانش آشتياني درگردهمايي معاونان آموزش متوسطه ادارات كل آموزش وپرورش استان ها كه باشگاه فرهنگيان تهران برگزار شد، ضمن تسليت شهادت حضرت فاطمه (س) اظهاركرد: يكي از چالش هاي پيش رو درآموزش وپرورش، اقتصاد و كمبود منابع مالي است كه در اين زمينه دو راه حل وجود دارد، يكي ادامه همين رويه كه نتيجه آن مواجه شدن با مشكلات بيشتر خواهد بود و ديگر انتخاب راهكار جديد در اين حوزه است كه البته نيازمند گذشت زمان مي باشد.

وي تصريح كرد: آموزش وپرورش در وضعيت با موضوع كمبود منابع مالي روبرو نيست، بلكه با يك بحران مالي مواجه است كه در تلاش هستيم تا با يك راه حل اساسي و تكيه بر منابع غيردولتي اين مشكل را مرتفع سازيم .

دكتر دانش آشتياني افزود: تجهيزات هنرستان ها بايد به روز باشد و اين به روزرساني امكانات ،با سرانه فعلي هنرستان ها امكان پذير نيست .

وي خاطرنشان كرد: مدرسه محوري را بايد از حالت شعار خارج كنيم وبه آن جامه عمل بپوشانيم و اقداماتي را در اين زمينه انجام دهيم كه نشان دهنده مدرسه محوري باشد.

وزيرآموزش وپرورش با اشاره به رويكرد سند تحول به سمت تربيت، گفت: همه فعاليت ها بايد بر تربيت متمركز شود، زيرا تربيت جداي از آموزش نيست واين طور نيست كه كار تربيتي تنها در اختيار مربي پرورشي باشد، بلكه تربيت يك امرشدني است و دانش آموز بايد در مدرسه وتحت تاثیر همه عوامل، تربيت شود.

وي افزود: تمام عوامل مدرسه به عنوان يك واحد آموزشي در كنار خانواده و جامعه در تربيت دانش آموز نقش دارند.

دكتر دانش آشتياني گفت: آراستگي ويا عدم آراستگي محيط مدرسه در تربيت دانش آموزان موثراست و هرچه محيط آموزشي منظم تر باشد، تاثیر آن بر تربيت بچه ها بیشترخواهد بود.

عضو كابينه تدبير واميد تصريح كرد: براي رفع بسياري مشكلاتي كه در مدارس وجود دارد، نيازي به منابع مالي نيست، بلكه تنها با مديريت صحيح مي شود وضعيت را تغيير داد.

وي افزود: محيط مدرسه الزاما نبايد تجملي باشد، بلكه بايد آراسته وتميز باشد تا دانش آموزي كه وارد مدرسه مي شود، احساس كرامت كند.

وزيرآموزش وپرورش نقش معلم در تربيت دانش آموزان را كليدي دانست و افزود: موضوع تعامل در مدرسه بسيار با اهميت است، معلمي كه تخصص دارد، اما فاقد مهارت تعامل با دانش آموز است، موفق نخواهد بود، در صورتي كه اگر معلم مهارت داشته باشد، ‌اما فاقد تخصص كافي باشد، به نسبت موفق تر از معلم بدون مهارت است.

دكتر دانش آشتياني خاطرنشان كرد: معلم بايد، ‌انگيزه هاي دروني دانش آموزان را تقويت كند تا رقابت بين دانش آموزان، باعث صدمه به روحيه آنان نشود.

 وي گفت: براي ارتقاي كيفيت آموزش وپرورش بايد برآموزش حرفه اي مهارت ها به معلمان تمركز كنيم.

وزير آموزش وپرورش تصریح کرد: معلم بايد با رفتارش شادابي و انگيزه دانش آموزان را در مدرسه ارتقا دهد واعتماد به نفس آنان را تقويت كند.

وي آموزش خانواده ها را از ضروريات دانست و افزود: علي رغم نقش كليدي خانواده در تربيت دانش آموزان،‌ سرمايه گذاري كافي در اين زمينه پيش بيني نشده است، بنابراين فشارهاي اجتماعي، اقتصادي و درگيري هاي خانوادگي بر روي دانش آموزان تأثيرگذار است.

وزير آموزش وپرورش افزود: بحث توسعه متوازن رشته هاي تحصيلي از موضوعات بسيار مهم است، ‌اما براي رسيدن به اين توسعه نبايد هدايت تحصيلي دانش آموزان اجبار صورت گيرد و بايد طبق برنامه، فرآيند رسيدن به توسعه متوازن طي شود.

دكتر دانش آشتياني تصريح كرد: موضوع هدايت تحصيلي بايد مانند سال هاي قبل از پايه نهم آغاز شود و زمينه رشد استعدادهاي دانش آموزان را فراهم كند و خود دانش آموز براساس علاقه، مسير ادامه تحصيل خود را انتخاب كند.

وي افزود: دانش آموزاني كه به اجبار والدين، رشته اي را علي رغم علاقه خود انتخاب مي كنند، در آينده شغلي، دچار مشكل مي‌شوند و كارآيي لازم را در جامعه پيدا نخواهند  كرد.

وزيرآموزش وپرورش خاطرنشان كرد: حل مشكل هدايت تحصيلي زمان بر است، اما فعلا براي حل اين مسئله سعي مي كنيم با ارائه مشاوره، راهنمايي، برگزاري جلسات براي خانواده ها، استفاده از افراد متخصص و اطلاع رساني از طريق رسانه ملي به دانش آموزان در بحث هدايت تحصيلي كمك كنيم و معتقدم هدايت تحصيلي با زور امكان پذير نيست و بايد اجازه دهيم دانش آموز رشته  تحصيلي خود را انتخاب كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha