اهم اقدامات و دستاورد های حوزه طب سنتی در دولت یازدهم به مناسبت هفته دولت اعلام شد.

به گزارش خبرگزاري سلامت ایجاد 8 دانشکده طب سنتی، 17 رشته گروه طب سنتی، 8 رشته گروه داروسازي سنتي و 8 رشته گروه تاريخ پزشكي در کشور، تصویب ایجاد 20 سلامتکده طب سنتی در کشور و تعیین تعرفه خدمات طب ایرانی و چاپ در کتاب تعرفه خدمات سلامت از مهمترین دستاوردهای حوزه طب سنتی است.

از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه طب سنتی، آغاز برنامه ی ورود خدمات طب سنتی در نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی در حوزه ی تحت نظارت 9 دانشگاه علوم پزشکی به عنوان پایلوت، ایجاد ارتباط علمی و تجاری با مراکز طب سنتی چین، کره جنوبی، اسپانیا، اتریش، امارات و ترکیه است.

تدوین کوریکولوم رشته های ماساژ و مراقبتهای بالینی و فراورده های طبیعی، برگزاری برنامه های آموزش مداوم طب ایرانی برای جامعه پزشکی و عموم مردم در دانشگاههای علوم پزشکی کشور و ستاد مرکزی وزارت بهداشت و تدوین پیشنویس طرح توسعه بیمارستانی خدمات طب سنتی و مکمل در برنامه ششم توسعه نیز از جمله اقدامات و دستاورده ای این حوزه است.

بر اساس این گزارش از اقدامات دیگر در این حوزه می توان به تصویب دو واحد درسی آموزش "اصول و مبانی طب سنتی ایرانی" در برنامه آموزشی رشته های گروه پزشکی اشاره کرد.

انجام امور زیربنایی ساخت 20 سلامتکده طب سنتی، با معماری ایرانی اسلامی در 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور، بسترسازی ورود خدمات ارتقاء سلامت با آموزه های طب ایرانی و درمان های طب سنتی در خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی و  بسترسازی افزودن داروهای گیاهی به فهرست دارویی مراکز بهداشتی درمانی کشور به انضمام بسته آموزشی برای آموزش پزشکان عمومی و خانواده ها نیز از اقدامات این حوزه است.

بر پایه این گزارش ، تدوین نظام نامه بهره مندی از تجارب خبرگان و مجربین طب سنتی غیر پزشک،  تعیین تعرفه خدمات طب ایرانی و درج در کتاب ارزش نسبی خدمات، تدوين استاندارد ويزيت و 11 خدمت طب سنتي و طب سوزني و تصويب رشته طب سنتي ايراني مقطع دكتراي تخصصي (PhD) در 17 دانشگاه علوم پزشكي كشور  از دیگر اقدامات و دستاوردهای حوزه طب سنتی است.

از دیگر دستاوردهای این حوزه می توان به ايجاد 8 دانشكده مصوب طب سنتي در كشور، تصويب رشته داروسازي سنتی مقطع دكتراي تخصصي (PhD) در 8 دانشگاه علوم پزشكي كشور و  افزايش دو برابري ظرفيت پذيرش دانشجو در سال 93 نسبت به سال 92 نیز اشاره کرد.

همچنین بسته هاي آموزشي حفظ تندرستي و اصلاح سبك زندگي از ديدگاه طب ايراني براي پزشكان خانواده و پزشكان عمومي كشور و همچنين اقشار مختلف جامعه و  نیز دارونامه گياهي و سنتي ويژه بهورزان  نیز تدوین شده است.

بر اساس این گزارش، برگزاري سمپوزيوم هاي طب سنتي ايران با كشورهاي اسپانيا و اتريش ، راه اندازي مراكز ارائه فرآورده هاي طبيعي، سنتي و گياهان دارويي و فراهمي خدمات طب مكمل در 4 مركز دانشگاهي تهران و مشهد نیز از جمله عملکرده های این حوزه است.

همچنین تعداد مراكز تحت پوشش خدمات طب سنتي در نظام مراقبتهاي اوليه بهداشتي از 9 مركز به 18 مركز  افزایش یافته است و سامانه مرجع گردشگري سلامت در طب سنتي نیز طراحي و استقرار یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha