کد خبر: ورزش،-جمعه‌ها-تعطیل-نیست
۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۴

«ورزش همگانی» عنوان برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی مرتضی میلانی و اجرای مصطفی مصطفوی است که روزهای جمعه هر هفته، ساعت 7 پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت، ورزش، یکی از موضوعاتی است که تأثیر مستقیم بر سلامت افراد جامعه دارد. همه ما، هر روز در برنامه‌های مختلف شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، از اهمیت ورزش، مطالب بسیاری دریافت می‌کنیم مانند برنامه‌های «ورزش همگانی»، «نفس دوم» و «ورزش و زندگی» از شبکه تخصصی رادیو سلامت؛ این شبکه رادیویی براساس سیاست‌ها و اهداف خود، در راستای ارتقای دانش افراد جامعه و دستیابی به سلامت آنها، به صورت 24 ساعته، در گروه‌های مختلف برنامه‌ساز، اقدام به تولید و پخش برنامه‌های متنوع در ابعاد مختلف سلامت می‌کند.
ورزش نیز از چشم برنامه‌سازان این رادیو دور نمانده است و بنا به ضرورت آن، سه برنامه یاد شده در گروه بهداشت و تندرستی تهیه و پخش می‌شود. برای آشنایی بیشتر با یکی از این برنامه‌های رادیویی، در یک روز پاییزی به استودیوی 25 ساختمان شهدای رادیو واقع در خیابان ولیعصر(عج) رویم تا از چگونگی تهیه و تولید برنامه رادیویی «ورزش همگانی» گزارشی تهیه کنیم.
«ورزش همگانی» عنوان برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی مرتضی میلانی و اجرای مصطفی مصطفوی است که روزهای جمعه هر هفته، ساعت 7 پخش می‌شود.


ترغیب به تحرک و اصلاح باورهای اشتباه‌ هدف اصلی برنامه
مرتضی میلانی، تهیه‌کنندگی برنامه را برعهده دارد. او می‌گوید: «با توجه به ضرورت پرداختن به امر ورزش بخصوص ورزش دسته‌جمعی و تخصصی بودن شبکه سلامت؛ برنامه «ورزش همگانی»، جهت نهادینه کردن فرهنگ ورزش گروهی در میان اقشار مختلف جامعه، از ابتدای سال 1391 در گروه بهداشت و تندرستی رادیو سلامت تهیه و تولید شد.»
وی با اشاره به این‌که موضوعات این برنامه رادیویی براساس مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین مشاوره با پزشکان انتخاب می‌شود، می‌افزاید: «در این برنامه، به دلیل این‌که جمعه هر هفته پخش می‌شود، هم محتوای علمی و اطلاعات بروز حوزه سلامت مطرح می‌شود و هم رویکرد تفریحی و سرگرمی را دارد؛ از این‌رو بخش‌های مختلفی همچون ساده اما کارآمد (پرداختن به اصلاحات حرکات ورزشی، آسیب و راهکارهای آن)، چه بخوریم چه نخوریم؟ (بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای)، گل‌گشت (با توجه به روی آوردن کودکان و نوجوانان به بازی‌های کامپیوتری و کم شدن تحرک آنها در خانه تلاش داریم در این بخش به معرفی بازی‌های محلی در شهرستان‌ها و استان‌های کشور بپردازیم)، گزارش از پارک‌ها و بوستان‌ها، بخش‌های مختلف محتوایی که دارای نکات و پیام‌های آموزشی است؛ برای مخاطبان در نظر گرفته شده است.»
به گفته این تهیه‌کننده رادیو سلامت، در طول سه سالی که از رادیو سلامت برنامه «ورزش همگانی» پخش می‌شود، شاهد بازخوردهای مناسب مخاطبان از موضوعات مطرح شده در آن هستیم که گواه آن، شنیدن این برنامه صبحگاهی از رادیو پارک‌ها و در جاهای عمومی دیگر است.
وی در ادامه می‌گوید: «در این چند سال، همواره تلاش گروه برنامه‌ساز «ورزش همگانی» این بوده و هست که اطلاعات خوب و موثر به شنوندگان ارائه کند و با طرح موضوعات مختلف و به‌روز حوزه سلامت، بتوانیم با مباحث کارشناسی شده، باورهای اشتباه مردم درخصوص ورزش و سلامت مانند طرز نشستن، خوردن و آشامیدن و غیره را اصلاح کنیم. ما نمی‌توانیم فرهنگ مردم را عوض کنیم، بلکه رادیو، رسالت اطلاع‌رسانی دارد. بنابراین تلاش می‌کنیم اطلاعات درست را ارائه کنیم تا باورهای اشتباه را اصلاح کنیم، درواقع یک تلنگر برای مخاطب است.»
به گفته میلانی، ریتم برنامه‌های ورزشی در شبکه‌های رادیویی با سایر برنامه‌های رادیویی رادیو متفاوت است و موسیقی در آن نقش بسیار مهمی دارد. معیار شما برای انتخاب موسیقی، در یک برنامه ورزشی باید این‌گونه باشد که تحرک را تداعی کند. بنابراین باید موسیقی‌ای انتخاب شود که مخاطب را به تحرک وادارد. اگر قرار است برنامه از پارک شنیده شود، باید بتواند جمعیتی را به ورزش ترغیب و تشویق کند. از این‌رو، بنده نیز در انتخاب موسیقی حساسیت دارم؛ چراکه موسیقی‌ای می‌خواهم انتخاب کنم که امیدبخش باشد و زمانی که شنونده آن را گوش می‌کند، جنب و جوش و تحرک را حس کند.
او البته توصیه‌ای هم برای افرادی دارد که ورزش را اولویت خود نمی‌دانند: «به 20 سال آینده خود بیندیشید؛ این‌که تن شما در چند سال آینده با چه مشکلاتی مواجه می‌شود به فعالیت امروزتان بستگی دارد. خیلی‌ها این روزها با هزینه‌های سنگین به دنبال تناسب اندام و زیبایی هستند، این نکته را تأکید می‌کنم، با ورزش کردن روزی نیم ساعت می‌توانید به تناسب اندام و زیبایی دست یابید. بنابراین اگر روزانه نیم ساعت ورزش کنیم در 20سال آینده، دچار آرتروز و مشکلات عضلانی نخواهیم شد. از امروز شما هم شروع به ورزش کردن کنید. اگر یک ماه این کار را انجام دهید عادت خواهید کرد و دیگر آن را ترک نمی‌کنید؛ البته لازم به ذکر است، حتما قبل از آغاز ورزش، با پزشک متخصص مشورت کنید.


تلاش می‌کنم شادی و نشاط را انتقال دهم
اجرای این برنامه ورزشی با «مصطفی مصطفوی»، مجری جوان رادیو سلامت است. او با سلامی گرم و پرنشاط، مخاطبان را دعوت به شنیدن این برنامه می‌کند.
در فرصتی که دست می‌دهد، از او درباره وجه اشتراک مجری برنامه ورزشی با سایر برنامه‌ها می‌پرسم؛ می‌گوید: «برنامه‌های ورزشی، صبحگاهی و جنگ‌محور همواره برنامه‌هایی شاد و پرانرژی هستند. حتی در برخی از روزها که ریتم برنامه بنابر مناسبت‌های ملی و مذهبی با تغییر مواجه می‌شود، اما باز هم باید حالت انرژی و هیجان برنامه ورزشی را داشته باشد؛ چراکه انتظار مخاطب از یک برنامه ورزشی این است. همچنین باید بدانیم ورزش باید در هر زمان و موقعیتی انجام شود.»
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه این هیجان و شادی را به شنونده القا می‌کنید؟ بیان می‌کند: «مخاطب ما باهوش است. اگر بخواهیم اَدای هیجان و شادی را دربیاوریم، متوجه می‌شود. بعضی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند شاد بودن اجرا با فریاد زدن یکی است، ولی برای انتقال شادی، نیازی به فریاد زدن نداریم؛ بلکه مجری همراه با یک متن خوب ورزشی، با زبانی رسا در کنار موسیقی و ریتم مناسب می‌تواند شادی و نشاط را از طریق کلمات انرژی‌بخش به مخاطب انتقال دهد.»
به گفته مصطفوی، استفاده از موسیقی در برنامه‌های رادیویی بخصوص برنامه‌های ورزشی، امری بسیار مهم و ضروری است. قطعاً در ذهن همه ما، از موسیقی‌هایی که شنیده‌ایم خاطره‌هایی وجود دارد و هر موسیقی تداعی کننده یک حالت در ذهن ماست. از این نظر، تهیه کننده باهوش، تهیه‌کننده‌ای است که در حین قرائت متن محتوایی یا ابتدای برنامه، یک موسیقی پخش کند که شناسنامه و آرم برنامه او باشد تا مخاطب برنامه اش را با آن موسیقی بشناسد.
او با اشاره به این‌که بهترین سنگ محک برای سنجش یک برنامه رادیویی، خود برنامه‌ساز است که اگر، برنامه‌ساز از برنامه‌اش رضایت داشته باشد، مطمئنا مخاطبان نیز از آن برنامه رضایت خواهند داشت، درخصوص سبک جدید در اجرا معتقد است: «از تکرار در اجرا بیزارم؛ و در فضای کاری همیشه دوست داشتم جریان‌سازی مثبتی داشته باشم و همواره تلاش کردم با تهیه‌کنندگان خوب کار کنم تا یاد بگیرم. به عقیده بنده، مخاطب رادیو از مجری با صراحت صحبت کردن، از جنس مخاطب بودن و حرف خوب زدن را انتظار دارد.»
او که به ورزش شنا علاقه‌مند است، در پاسخ به این پرسش که در اجرا، ذوق و هنر بیشتر نقش دارد یا تکنیک؟ می‌گوید: «به نظر من، ذوق و هنر خیلی مهم‌تر از تکنیک است. این ذوق است که هنرمند را هنرمند نشان می‌دهد و او را از سایر افراد متمایز می‌کند. افرادی نیز هستند که براساس تکنیک کار انجام می‌دهند که به آنها حرفه‌ای و تکنیکی می‌گویند. از این‌رو، سطح اطلاعات مجری امری بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شود؛ چراکه یک گذرگاه و گلوگاه‌هایی در برنامه‌ها وجود دارد که اگر مجری سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی داشته باشد، می‌تواند برنامه را به سلامت به مرحله و بخش بعدی هدایت کند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha