کد خبر: هیسترکتومی-از-شایع‌ترین-اعمال-جراحی-ز
۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۵

به عمل برداشتن رحم، هیسترکتومی گفته می‌شود که از بارداری‌های آینده جلوگیری می‌کند و خونریزی‌های مربوط به فیبروئید را از بین می‌برد و در واقع هیسترکتومی لاپاروسکوپی شامل برداشتن محل رحمی به شیوه‌ای با حداقل تهاجم است.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دبیرخانه کنگره بین المللی اندومتریوز و بیماری‌های کم تهاجمی زنان، دکتر ابوالفضل مهدیزاده، متخصص زنان و زایمان با اشاره به این‌که هیسترکتومی یکی از شایع‌ترین اعمال جراحی زنان می‌باشد، افزود: فقط در آمریکا به صورت سالانه ششصد هزار مورد عمل جراحی هیسترکتومی صورت می‌گیرد.

این متخصص زنان در ادامه تصریح کرد: علل عمدۀ انجام این عمل جراحی در زنان، خونریزی‌های رحمی که منجر به کم‌خونی شده و یا به علت فیبروم یا پولیپ، سرطان دهانه رحم و آندومتریوز پیشرفته می‌باشد.

وی ضمن بیان این‌که می‌توان هیسترکتومی را به شیوه‌هایی همچون باز، شکمی، واژینال و یا با لاپاروسکوپی انجام داد، گفت: گاهی در مواردی خاص هیسترکتومی به صورت ساب توتال یعنی با حفظ گردنه رحم می‌باشد که این شیوه با لاپاروسکوپی ساده‌تر است.

دکتر مهدیزاده افزود: در سرطان‌ها نیز هیسترکتومی وسیع و رادیکال انجام می‌شود که این موارد نیز با لاپاروسکوپی امکان‌پذیر است.

این متخصص زنان و زایمان، لاپاروسکوپی هیسترکتومی را برای بیمار مناسب و با صرفه خواند و گفت: با این روش بیمار زودتر از بیمارستان مرخص می‌شود و امکان بازگشت به کار در کوتاهترین زمان ممکن میسر می‌شود.

وی همچنین با برشمردن مزایای این روش جراحی تشریح کرد: با این روش بیمار نیاز به مسکن کمی دارد، شکاف جراحی بزرگ ندارد و نقاط جراحی به صورت سوراخ‌های ریزی دیده می شود که احتمال عفونت محل عمل و یا ایجاد فتق انسزیونال کمی دارد که با عمل باز قابل مقایسه نیست.

در ادامه باید خاطرنشان شد که در سومین کنگره ملی و نخستین کنگره بین‌المللی اندومتریوز و جراحی های کم تهاجمی که در تاریخ 4 تا 6 آبان ماه سال جاری توسط پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا، برگزار خواهد شد، پنلی با عنوان هیسترکتومی لاپاروسکوپیک به تشریح و بررسی ابعاد مختلف این موضوع می‌پردازد.

کلیه علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه کنگره به شماره 22404144 داخلی 356 و 357 تماس حاصل نموده و یا به تارگاه اینترنتی  endometriosis.ari.ir مراجعه نمایند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha