کد خبر: هوای-پاک،کمترین-حقوق-شهروندی
۵ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۲۹

سالیان سال است که تهران و شهرهای بزرگ و صنعتی کشور مبتلا به عرضه ای به نام «آلودگی هوا» شده اند. در این بین، حال شهر تهران از لحاظ آلودگی ناشی از دود خودروها، صنایع آلاینده، پر جمعیت تر بودن و ساخت و سازهای بی رویه در اطراف تهران وخیم تر است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري سلامت روزهای سرد سال مثل همچین روزهایی که فرا می رسد، دیگر کسی منتظر خبر اعلام آلودگی هوا از رسانه ها نیست و هر فردی با توجه به ظهور نشانه ها در هوا و البته به پی آن در بدن خود، می تواند میزان آلودگی را در حد سالم، ناسالم، اضطرار و خطرناک تشخیص دهد.

پزشکان متخصص هم، بسیاری از بیماری های این روزهای وارونه هوا را، به آن نسبت می دهند، چرا که این ذرات معلق در هوا که راه به جایی ندارند، وارد بدن شده و باعث بیماری ها و علائمی مثل سردرد، سوزش چشم، سرفه، تنگی نفس، شدت پیدا کردن علائم بیماران قلبی و ریوی، پرخاشگری، اضطراب، سقط جنین و خواب آلودگی می شوند.

آمارهای مرکز اورژانس تهران هم نشان می دهند که در روزهای آلوده، تماس با اورژانس بیشتر می شود که اکثر آنها از مشکلات قلبی و تنفسی رنج می برند که بسیاری از آنها را به بیمارستان منتقل می کنند.

در این روزهای سرد سالِ وارونگی و آلودگی هوا، کاری که از رسانه برمی آید، اعلام حد و حدود ذرات معلق هستند تا افراد پرخطر را از تردد غیر ضروری در سطح شهر آگاه کنند. حالا اگر این افراد پرخطر سرپرست و نان آور خانوار باشند، چاره ای جز تردد ضروری ندارند.

راه کارهای فراوانی در این سال ها توسط مسئولین مختلف سازمان ها و ارگان های مرتبط با آلودگی هوا، ارائه شده که حتما غیرقابل اجرا شدن بوده که تا به حال به مرحله انجام نرسیده است. تنها کار انجام شده، تعطیلی مدارس است که این امر، هیچ دودی را از شهر کم نمی کند. وقتی مهدهای کودک و پیش دبستانی ها تعطیل می شوند، به ناچار مادر یا پدر کودک، مجبور است او را با خود به محل کار ببرد، چون بیشتر این افراد، کسی را ندارند یا نمی توانند پیش بزرگتر یا دوست و فامیل بگذارند.

 بنابراین این راه کار نه تنها مفید نیست، بلکه باری بر دوش خانواده هم اضافه می شود. قطعا هیچ پدر یا مادری دوست ندارد فرزند دلبند خود را در این هوای آلوده، همراه خود کند و مسافت حتی بیشتر از مهد یا پیش دبستانی را کودک طی کند، ولی تنها راه کارِ مسئولین، او را به این کار وا می دارد.

تعطیلی مدارس به مدت خاص، درمان آلودگی هوا نیست، چرا که اگر مفید بود، این چند سال جواب داده بود. ای کاش مسئولینی که دم از حقوق شهروندان می زنند، کمترین حقوق آنها که حق استفاده از «هوای پاک» است را با اجرای راه کارهای کارشناسی شده به آنها ارائه دهند.

كدخبرنگار41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha