کد خبر: همه-چیز-درباره-پیری-زودرس-و-خشکی-پوست-ق
۱۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۱۶

خبرگزاری سلامت: یکی از مهم‌ترین نقش‌های پوست این است که مانند یک سد دفاعی، مانع ورود میکروب‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سموم به درون بدن و نیز مانع دفع آب بدن به خارج شود که این امر در لطافت پوست نقش مهمی دارد. سلول‌های چندوجهی موجود در بخش سطحی پوست، مولد آنتی بیوتیک‌هایی به نام دیفیسین و کاتلیسیدین هستند که به طور طبیعی از پوست در برابر میکروب‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها محافظت می‌کنند.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، رییس انجمن متخصصین پوست ایران می‌گوید: همچنین سپر دفاعی دیگری در سطح پوست وجود دارد که به سلول‌های آن، لانگر هانس می‌گویند. این سپر دفاعی هم باعث ایجاد ایمنی در برابر میکروب‌ها و تحمل مواد خارجی می‌شود. وقتی فردی برای مدت طولانی در برابر نور خورشید و اشعه‌های اتاق‌های سولاریوم قرار می‌گیرد، تعداد و عملکرد سلول‌های ایمنی کاهش می‌یابد. بنابراین ایمنی پوست کم و مستعد ابتلا به سرطان می‌شود که گاه کشنده است.

وی ادامه می‌دهد که در پوست یک شبکه سطحی و یک شبکه عمقی عروقی وجود دارد که همراه غدد مولد عرق، در تنظیم دمای بدن نقش بارزی دارند. پوست غدد چربی ساز نیز دارد که با ترشح خود و چرب کردن سطح پوست موجب نرم شدن و ضدآب شدن آن می‌شوند. چربی‌های موجود در عمق پوست، ۸۰ درصد کل چربی بدن را تشکیل می‌دهند. پوست ویتامین D می‌سازد که برای استخوان‌سازی لازم است.

متخصص پوست، مو و زیبایی عنوان می‌کند: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث پیری پوست می‌شود، تشعشعات مضر موجود در نور خورشید است که در فصل بهار به وفور وجود دارد. خنک بودن هوا در این فصل، باعث می‌شود افراد مدت زمان بیشتری را نسبت به فصل‌های گرم سال در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار بگیرند. نسیم ملایم بهار و شکوفه‌های زیبای بهاری و زنده شدن طبیعت، شخص را تشویق به گردش در طبیعت زیبا می‌کند؛ در حالی که از تاثیرات نامطلوب نور خورشید بی‌خبر است. در طیف نور خورشید، بخشی که به زمین روشنی می‌بخشد قابل رؤیت و بخشی مانند اشعه ماورای بنفش غیرقابل دیدن است. ۵ درصد این اشعه پس از برخورد با سطح پوست، خصوصا پوست صورت و پشت دست‌ها منعکس و ۹۵ درصد آن وارد پوست می‌شود.

وی در ادامه سخنانش توضیح می‌دهد: بخشی از آن را قسمت‌های سطحی پوست به وسیله رشته‌های کلاژن و الاستیک جذب می‌کنند. این بخش در سطح پوست باعث پیدایش لکه‌های قهو ه‌ای و زبر و خشن شدن آن می‌شود. بنابراین پوست لطافت خود را از دست می‌دهد و در برخوردهای طولانی مدت و سال‌های متمادی، ضایعات پیش سرطانی و در نهایت سرطان‌های پوستی در آن به وجود خواهد آمد. رشته‌های کلاژن و الاستیکی ضخیم و تکه تکه و چین و چروک‌های سطحی و در نهایت عمقی در پوست ایجاد می‌شود. رنگ پوست زرد به نظر می‌رسد و خاصیت ارتجاعی آن نیز از بین می‌رود. قدرت حفظ آب خود را از دست میدهد و در پایان دچار پیری زودرس خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی می‌گوید: به هر حال، خشکی پوست دست موجب پیری زودرس آن می‌شود و برای رفع این مشکل باید پوست را با استفاده از کرم، دست‌ها و ناخن‌ها را ماساژ داد و در صورت لزوم بعد از کرم از دستکش نخی استفاده شود تا کرم به صورت کامل جذب پوست شود. بنابراین به خانم‌ها توصیه می‌شود هر شب آرایششان را پاک کنند، حتی اگر  هم آرایش ندارند، قبل از خواب باید صورت را با شوینده مناسب نوع پوست شستشو داد تا تمام ذرات ریز و آلودگی‌ها از روی پوست محو شود. برای پاک کردن آرایش از شیرپاک کن یا پدهای مناسب استفاده شود تا پوست دچار التهاب و سوزش و خارش نشود و بعد باید آن را با آب و شوینده مناسب کاملا تمیز کرد.

وی همچنین می‌گوید: هرگز از صابون‌های قلیایی برای شستن پوست صورت استفاده نشود. بعد از شستشو از کرم مرطوب کننده، ضدچروک یا کرم مخصوص شب استفاده شود. متخصصان می‌گویند نشستن آرایش قبل از خواب می‌تواند در کدر شدن رنگ چهره و بروز جوش‌های سرسیاه به مرور زمان دخیل باشد.

در طول شب، فعالیت‌های بازسازی پوست آغاز می‌شود. استفاده از کرم‌های شب که حاوی عناصر فعال مثل AHA، اسید سالیسیلیک، ویتامین B 5 ،A و اسیدهای میوه است، این روند را تسریع می‌کند. در ضمن بعد از شستن پوست صورت ممکن است احساس خشکی برخی را اذیت کند و کرم زدن با قرار دادن لایه چربی محافظ روی پوست از هدر رفتن رطوبت آن پیشگیری می ‌ند که در این مورد با توجه به نوع پوست، مرطوب کننده مناسب در بازار موجود است. به عنوان مثال در پوست‌های چرب، مرطوب کننده‌های فاقد چربی و در پوست‌های خشک مرطوب کننده با درصد چربی بالاتر مصرف شود.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha