کد خبر: همه-در-خطر-ابتلا-به-ایدز-هستیم-اما؛-چرا
۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۴۱

در حالی که طبق آمارها ایران در مرحله خطرناک اپیدمی ایدز قرار دارد، اما آموزش پیشگیری از ابتلا به این بیماری به دلیل مطرح بودن مسائل و روابط جنسی که بعضا عنوان «نامشروع» نیز به آنها اطلاق می شود، در هاله ای از سانسور قرار دارد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت، شاید باور آن برای بسیاری سخت باشد؛ اما واقعیت این است که HIV/AIDS یک بیماری رفتاری است که آموزش و آگاهسازی مردم مهمترین اثر را در مهار آن دارد.

در حالی که در ابتدا بیماری ایدز محدود به آمریکای شمالی، اروپای غربی و بخش هایی از حوزه صحرای افریقا بود، اکنون HIV در سراسر جهان گسترش یافته است. علاوه بر آن اکنون اپیدمی ایدز در کشورهای در حال توسعه اساسا به صورت یک بیماری ناشی از تماس با جنس مخالف بوده و در این کشورها به شکل فزاینده ای به صورت بیماری موجود در جمعیت های محروم جامعه در آمده است.

در حال حاضر 35 میلیون نفر در جهان به بیماری ایدز مبتلا هستند و بیش از 36 میلیون نفر تاکنون جانشان را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده اند.

HIV بر تمام جوانب زندگی اثر گذاشته است، از اقتصاد گرفته تا فرهنگ، از سیاست گرفته تا مذهبپس دیگر به راحتی نمی توان از کنار این ویروس و بیماری های همراه با آن گذشت، زمانی تصور می شد که HIV/AIDS بیماری مختص مردان همجنس گرا و زنان تن فروش است اما امروزه  HIV ویروس مولد ایدز از ورای تمام مرزهای جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، نژادی، قومی و جنسیتی گذشته و در حال گسترش است، این گسترش دیگر فقط کشورهای غربی و آفریقا را در بر نمی گیرد بلکه تا درون مرزهای ایران و خانه های ایرانیان رخنه کرده است.

اکنون باید این واقعیت مسلم را برای همگان آشکار کرد که آنچه افراد را در خطر ابتلا به HIV/AIDS قرار می دهد رفتارهای پرخطر آنهاست نه زندگی در کنار افراد مبتلا به HIV. عدم آگاهی و توجه ناکافی مردم به راه های انتقال HIV به این ویروس فرصت ورود به بدن آنها و شیوع آن را می دهد.

رسانه ها یکی از بهترین ابزارهایی هستند که با دارا بودن خصلت گستردگی و قابل دسترس بودن برای مخاطبان، می توان از آنها برای آگاه سازی مردم در مورد این بیماری استفاده کرد. رسانه ها می توانند پیشگام شوند تا اطلاع رسانی در حوزه پیش گیری از HIV به صورت فرایندی پویا و مستمر جریان یابد و به یک بازه زمانی کوتاه و فعالیت های گذرا محدود نشود.

اما رسانه ها برای رساندن اطلاعات دقیق به مردم با محدودیت های بسیاری مواجه هستند، به ویژه وقتی مسائل مطرح شده جنبه های اخلاقی و مسائل جنسی را در بردارد که بر اساس عرف جامعه معمولاً در ملا عام از آنها صحبت نمی شود، رسانه ها به نوعی خودسانسوری و فیلترینگدچار می شوند.

در مقولاتی مثل HIV/AIDS به دلیل ارتباط آن با مسائل جنسی این خودسانسوری یا عدم آموزش عمومی بیشتر نمود پیدا می کند و باورها و ناگفته های یک اجتماع و عرف و عادت های متداول در بسیاری موارد بحث و گفت‌وگو در رابطه با همه گیری HIV/AIDS را مخدوش کرده است. به مسائل عنوان شده در بالا باید نگاه منفی دولت مردان به مقوله HIV/AIDS و انکار وجود و گستردگی آن را نیز باید اضافه کرد.

این امر به عدم امکان ارائه اطلاعات دقیق در سطح عمومی انجامیده و به این ترتیب موجب آسیب پذیری بیش تر جامعه ما شده است. این امر در حالی به وقوع پیوسته که باید به شدت توجه داشته باشیم پیش گیری از گسترشHIV/AIDS، به گونه ای شامل پیش گیری از گسترش افکار، تصورات، اندیشه ها، خیالات، عقاید، نظرات و گمان های نادرست نیز است. همچنین تلاشی در جهت تعدیل و تصحیح تابوهای فرهنگی است که نهایتاً به تحریم های آشکار اجتماعی چون انگ و تبعیض می انجامد.

در حال حاضر تعداد عفونت های جدید HIV در هر سال از تعداد مرگ و میر سالانه ناشی از ایدز بیشتر است. اینکه HIV در سراسر جهان در حال گسترش است به دلیل نبود یا کمبود راهکارها و ابزار لازم برای پیشگیری نیست، بلکه به این دلیل است که مردم همچنان راه های پیشگیری از ابتلا به ایدز را نمی دانند و یا در تصوری غلط فکر می کنند در خطر ابتلا به ایدز قرار ندارند و این رسانه ها هستند که باید این تفکر غلط را اصلاح کرده به مردم بگویند همه در خطر ابتلا به بیماری ایدز قرار داریم.

برای پیشگیری از ابتلا به HIV دو اقدام مهم باید انجام شود: اول آگاهی بخشی به مردم و ایجاد نگرش درست در آنها و سپس تولید و در اختیار قرار دادن امکانات پیشگیریاز ابتلا به ایدز اما این انتظار که مردم بدون آگاهی لازم و نگرش درست بتوانند روش های صحیح و باورهای درست را به دست آورده و آن روش ها را اجرا کنند انتظار بی جایی است که محلی از اعراب ندارد.

اگر بخش در اختیار قرار دادن وسایل و ابزار پیش گیری از HIV/AIDS بر عهده مسئولان بهداشتی جامعه است می توان گفت بخش قابل توجهی از وظیفه اطلاع رسانی و ایجاد نگرش درست در مردم برای استفاده از این امکانات نیز بر عهده رسانه های جامعه قرار دارد.

بر همین اساس خبرگزاری سلامت با کنار گذاشتن خودسانسوری، فیلترینگ و تمام باورهای غلط در خصوص عدم صحبت در زمینه نحوه اصولی و درست پیشگیری از ایدز اقدام به ارائه و آموزش مهم ترین مباحث مربوط به ایدز کرده است. امید این که این اقدام گامی در جهت کاهش خطرپذیری و گسترش بیماری ایدز در ایران عزیزمان باشد. 

 

کد خبرنگار: 41080

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha