کد خبر: هزینه-کردن-در-حوزه-سلامت،-سرمایه-گذاری
۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۰۹

رییس سازمان تامین اجتماعی تعداد افراد تحت پوشش این سازمان را 41 میلیون و 800 هزار نفر عنوان کرد و گفت: 14 میلیون نفر از افراد تحت پوشش بیمه شده اصلی هستند که با احتساب خانواده هایشان 36 میلیون نفر هستند، و حدود 5.5 میلیون نفر مستمری بگیر اصلی و خانواده های آنها هستند.

به گزارش خبرگزاري سلامت دکتر سید تقی نوربخش در روز دوم بیست و سومین اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور که ظهر امروز در سالن امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه تعهدات سازمان تامین اجتماعی، باید حتما انجام شود، افزود: وقتی منابع در اختیار نباشد، پروژه های عمرانی متوقف یا با رکود انجام می شود اما نمی توان تعدات سازمان اجتماعی را متوقف کرد و یا با تاخیر انجام داد.

دکتر نوربخش تصریح کرد: در بخش درمانی در برخی از مقاطع شرمنده دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستیم که شاید نتوانیم بگونه ای مطلوب و با برنامه ریزی دقیق، پرداخت ها را به انها انجام دهیم.

رییس سازمان تامین اجتماعی با اشاره به مطالبه انباشته شده این سازمان از دولت، گفت: از 14 میلیون نفر بیمه شده اصلی سازمان، حدود 9 میلیون نفر بیمه شده اجباری هستند که کارگر یا کارفرما حق بیمه را پرداخت می کند، کمتر از 2 میلیون نفر بیمه شده اختیاری و مشاغل آزاد هستند که خود آنها حق بیمه شان را پرداخت می کنند و بیشتر از دو میلیون نفر بیمه شدگان تکلیفی مانند صیادان، قالیبافان و رانندگان هستند که سهم انها را باید دولت پرداخت می کرده که هیچ پولی پرداخت نکرده است.

وی یادآور شد: در دولت قبل، حدود سه میلیون نفر مکلف شدند که بدون پرداخت کارفرما با تعهد دولت از محل هدفمندی یارانه ها بیمه شوند که جزء ابداعات و اختراعات دولت قبل بود و ضربات زیادی به سازمان تامین اجتماعی زده زیرا علاوه بر مطالبه انباشته شده از دولت، از محل بیمه شدگان تکلیفی نیز مبلغ قابل توجهی از سازمان هدفمندی یارانه ها طلبکار هستیم.

دکتر نوربخش با بیان اینکه طرح تحول سلامت با همت دکتر هاشمی و حمایت دکتر روحانی جزء راهبردهای اصلی دولت قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته همیشه آرزو داشتیم که تخصیص اعتبارات در حوزه بهداشت و درمان به عنوان سرمایه گذاری و نه هزینه تلقی شود که خوشبختانه در این دولت نگرشها در مورد سرمایه گذاری در حوزه سلامت تغییر کرد.

وی با بیان اینکه علیرغم عنایت دکتر روحانی به حوزه سلامت، اما منابع یا تخصیص منابع تناسبی با سطح خدمات ندارد، تاکید کرد: هفته گذشته با وزرای بهداشت و رفاه سوئد و فنلاند ملاقات داشتم در کشور سوئد حدود 40 میلیارد دلار در بخش بهداشت، درمان و رفاه اجتماعی هزینه می شود در حالی که جمعیت آن حدود 9 میلیون نفر است و یا در فنلاند حدود 60 درصد از جی دی پی 42 هزار دلاری با جمعیتی حدود 6 میلیون نفر صرف بهداشت و رفاه اجتماعی می شود.

وی اظهار داشت: مطالبه بحقی در مردم در مورد ارتقای سطح سلامت ایجاد شده و شان مردم ما چیزی نیست که یکی از وزرای بهداشت در روزهای پایانی خود در مجلس از آن سخن گفت که پرداخت از جیب مردم بیش از 50 درصد بود بلکه شان مردم ما نگاهی است که دولت، دکتر روحانی و هاشمی به سلامت جامعه دارند اما باید متناسب با سطح خدمات منابع تخصیص یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha