کد خبر: هر-سال-بالغ-بر-90-میلیون-نفر-به-تعداد-بیما
۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۳۱

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت گفت: هر سال بالغ بر 90 هزار نفر به تعداد بیماران سرطانی در کشور افزوده می شود که هزینه بسیاری را به مدیریت حوزه سلامت تحمیل می کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت اظهار داشت: اول تا هفتم بهمن تخت عنوان «هفته ملی مبارزه با سرطان» نامگذاری شده است.
ایازی با بیان این که در حال حاضر حدود 350 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا هستند، افزود: بالغ بر 90 هزار نفر بیمار جدید سرطانی در هر سال به این تعداد اضافه می شود که در مجموع هزینه بسیاری را به مدیریت نظام سلامت تحمیل می کند.
وی با اشاره به این که در سال حدود 10 هزار میلیارد تومان برای درمان بیماران سرطانی در چرخه نظام سلامت کشور هزینه می شود، تصریح کرد: 83 درصد این مبلغ از سوی دولت و مابقی توسط بیمار پرداخت می شود.
این مقام مسؤل اذعان داشت: خوشبختانه خیرین و سازمان های مردم نهاد در این زمینه فعال هستند. از حدود چهار ماه پیش تصمیم گرفته شد این سازمان های خیریه و مردم نهاد گرد هم جمع شوند و شبکه ملی خیرین سرطان در کشور ایجاد گردد.
وی با اشاره به فعالیت 64 موسسه خیریه فعال در حوزه سرطان در سطح کشور افزود: تاکنون چهار جلسه با حضور نماینده این سازمان ها برگزار و اساسنامه شبکه تهیه شد که به تصویب اعضا رسید.
ایازی تصریح کرد: با توجه به افزایش امید به زندگی در کشور، طبیعی است میزان سرطان نیز افزایش یابد. میانگین امید به زندگی در خانم ها 80.5 سال و در آقایان 79.5 سال است. بر این اسا، اولین اقدام بر پیشگیری متمرکز است؛ چرا که 50 درصد سرطان ها قابلیت پیشگیری و مابقی قابلیت درمانی دارند، منوط به این که الگوی تغذیه ای سالم باشد و در زمان مناسب برای مداوا به پزشک مراجعه شود.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: نقش اصلی موسسات خیریه در حوزه سرطان، می بایست بر فرهنگسازی متمرکز باشد. البته در حوزه درمان می توانند اقدامات لازم را انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha