کد خبر: هر-ساعت،-16-نفر-پای-خود-را-به‌خاطر-دیابت-ا
۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۰۹

 بر اساس آمارهای موجود هر ساعت 16 نفر در جهان پای خود را به‌خاطر دیابت از دست می‌دهند، لذا پیشگیری از بیماری و افزایش آگاهی مردم بسیار ضرورت دارد.

مهران زمان زاده متخصص بیماری‌های غدد، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بیان داشت: بعد از تزریق انسولین سوزن را به مدت ده ثانیه زیر پوست نگه دارید تا کامل جذب شود و در هنگام کشیدن سوزن به بیرون، قطره‌ای از انسولین نوک سوزن باقی نماند.

زمان زاده افزود: انسولین مورد استفاده و انسولین یدک را زیر 30 درجه می‌توان استفاده کرد و توجه داشته باشید که انسولین در حال استفاده را بیشتر از چهار هفته نگه ندارید.

وی ادامه داد: سعی کنید برای هر تزریق از یک سرسوزن استفاده کنید و بعد از تزریق آن را جدا کرده و دور بیندازید و تا زمان استفاده بدون قلم را بدون سرسورن نگه دارید تا حباب ایجاد نشود. همچنین هنگام تزریق مراقب انگشتان خود باشید که مبادا سوزن در آنها فرو رود.

زمان زاده با بیان این‌که اگر نیاز به جذب سریع انسولین است آن را در ناحیه شکم تزریق کنید، گفت: سعی کنید همیشه جای تزریق را عوض کنید که محل‌های مناسب تزریق شکم، باسن، بازو، ران می‌باشد.

این متخصص بیماری‌های غدد اضافه کرد: هنگام خوردن غذای دیر هضم مثل ماکارونی انسولین مورد نیاز را در دو وعده به فاصله نیم ساعت تزریق کنید. همچنین با توجه به اینک‌ه بیشتر غذاها بدون فیبر و سبوس هستند سعی کنید بعد از تزریق یک ربع صبر کنید و غذا بخورید مگر این‌که افت قند داشته باشید.

این متخصص بیماری‌های غدد با اشاره به این‌که طبق آمار ارائه شده در هر ۷ نفر ایرانی یک نفر مبتلا به دیابت است، خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس آمارهای موجود هر ساعت 16 نفر در جهان پای خود را به‌خاطر دیابت از دست می‌دهند، لذا پیشگیری از بیماری و افزایش آگاهی مردم بسیار ضرورت دارد.

 

کد خبرنگار: 41025

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha