کد خبر: هرآنچه-که-باید-درباره-آرتروز-و-علل-ایجا
۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱

رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت: آرتروز یعنی سایش غضروفی مفاصل که به یک مفصل کم کاربرد، دردناک و با محدودیت حرکت تبدیل می‌شود.

 

 

دکتر غلامعلی عکاشه به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت گفت: غضروف ها در حالت معمولی به وسیله ماده لزج روان کننده ای نرم شده و حرکت طبیعی بدن را ایجاد می کنند، حال هر علتی که غضروف را خراب نماید این حرکت نرم کمتر شده و محدودیت حرکت و ایجاد درد بیشتر شده و در نهایت منجر به ناتوانی می شود.

وی ادامه داد: مفاصلی که وزن روی آنها قرار گرفته می شود بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز قرار دارند، مانند مفصل زانو که حرکت بیشتری در بدن دارد و این امر به تدریج موجب ایجاد سایش و آرتروز شود.

متخصص جراح استخوان و مفاصل با بیان این که در بروز آتروز همیشه سن مطرح نیست،خاطرنشان کرد: آرتزوز می تواند زودرس باشد اما به طور عمده اگر از مفاصل خوب نگهداری شود به طور معمول در سنین بالای 60 سال آزادهنده می شود.

وی هشدار داد: حال آن که چاقی، استفاده نا مناسب یا کارکشیدن از مفصل و عدم فعالیت بدنی و عدم انجام ورزش سن ابتلا به آرتروز را جلو می اندازند بنابراین تغییر سبک زندگی در راستای پیشگیری از این بیماری حائز اهمیت است.
عضو هیأت مدیره جامعه جراحان ایران اذعان داشت: این بیماری در کشورهایی که زنان دارای فعالیت و ورزش کمتر و زایمان بیشتر و چاقی هستند شانس ابتلا در زنان نسبت به مردان بیشتر است.
وی افزود: حال آن که در ایران آرتروز در سنین بالا در خانم ها و آرتروز ناشی از عوارض رماتیسم و کج بودن پاها در مردان بیشتر رخ می دهد.
به گفته این ارتوپد، به طور عام آرتروز بیشتر در اندام تحتانی خانم ها و قسمت فوقانی مردان ایجاد می شود و زنان بیشتر دچار زانو درد، لگن درد و مچ درد می شوند.

عکاشه با اشاره به این که آرتروز درمان قطعی دارد، تصریح کرد: در درمان آرتروز آنچه مربوط به حوزه ارتوپدی می شود به طور عمده  جراحی است اما قبل از جراحی به بیماران دوره فیزیوتراپی، درمان های دارویی خیلی کم، ورزش، کاهش وزن و استفاده بهینه از عضو انجام می شود و در مراحل پیشرفته راهی جز جراحی وجود ندارد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha