فوق تخصص پریناتولوژی گفت: قرار گرفتن مادر و جنین در شرایط خطر به حاملگی پرخطر اطلاق می‌شود، از طرفی دیابت و مصمویت حاملگی از جدی‌ترین عوارض این دوران به شمار می‌رود.

دکتر وجیهه مرصوصی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: حاملگی پرخطر می‌تواند از بیماری‌های زمینه‌ای مادر نظیر فشار خون، دیابت، بیماری‌های روماتیسمال، بیماری‌های خونی مانند کم خونی، چاقی، لاغری، سن بالا و سن خیلی پائین آغاز گردد تا زمانی که حاملگی دچار کاهش رشد جنین و یا تهدید به زایمان زودرس و چندقلویی می‌شود.

وی تأکید کرد: به طور کلی دیابت شایع‌ترین بیماری مدیکال است، دیابت اختلال کنترل قندخون مادرانی می‌باشد که در طول بارداری به علت هورمون‌های جفتی در آنها مقاومت به انسولین ایجاد می‌شود.

متخصص زنان و زایمان افزود: اگر چنانچه این افراد ژن دیابت را داشته باشند در طول بارداری بروز خواهد یافت، بنابراین بالارفتن قندخون منجر به عوارض جدی برای مادر و جنین می‌شود.
وی هشدار داد: در صورت عدم تشخیص و درمان دیابت حاملگی منجر به مرگ داخل رحمی جنین می‌شود.

وی متذکر شد: دیابت در نژاد ما شایع است، چاقی و عوامل ژنتیکی از مهم‌ترین عوامل بروز آن به شمار می‌روند. در حالی که فرد می‌تواند با تغییر سبک زندگی ابتلا به دیابت را به بعدها موکول نماید. نکته مهم آن که دوقلویی، مصرف غذاهای پُر کربوهیدارت و همچنین عدم تحرک  شانس ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

فلوشیپ پریناتولوژی خاطرنشان کرد: حال آن که افراد دچار دیابت بیشتر در معرض مصمویت بارداری قرار دارند، مصمویت بارداری در اثر یک اختلال عروقی در واحد رحمی ایجاد و منجر به تنگ شدن عروق مادر در جاهای گوناگون بدن خواهد شد، برای نمونه تنگی عروق در مغز منجر به سردرد و تشنج؛در کلیه ها منجر به نارسایی کلیه، در کبد منجر به بهم ریختگی کبد می شود.

وی هشدار داد: مصمومیت بارداری می‌تواند پلاکت‌های خون را کاهش داده و در نهایت انعقاد منتشر داخل عروقی هم ایجاد کند. بنابراین هرگاه مشاهده شد برای مادر اختلالات جدی ایجاد شده در صورتی که زایمان صورت نگیرد مادر و فرزند را از بین خواهد برد.


مرصوصی در ادامه گفتگو با خبرگزاری سلامت بیان داشت: بهترین سن بارداری 20 تا 25 سالگی است و بعد از آن میزان باروری کاهش می‌یابد.
وی همچنین هشدار داد: عوارض حاملگی بعد از 30 سالگی کمی بیشتر می‌شود و بالای 40 سال خطرناک خواهد شد.

متخصص زنان و زایمان افزود: وقوع حاملگی در سنین بالای 30 سال ریسک کاهش رشد جنین و افزایش فشار خون و دیابت را در پی خواهد داشت.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha