کد خبر: نیکوتین-موجود-در-قلیان-10-برابر-بیشتر-از
۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۵۱

معاون وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم از خطرات ناشی از استعمال دخانیات گفت: نیکوتین موجود در قلیان ۱۰ برابر بیشتر از هروئین اعتیاد‌آور است.

 

علی اکبر سیاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت در رابطه با مصرف دخانیات و عوارض ناشی از استعمال آن، گفت: نیکوتین موجود در قلیان 10 برابر بیشتر از هروئین اعتیاد‌آور است، همچنین کشیدن سیگار اولین گامی است که در جاده اعتیاد گذاشته می‌شود. بنابراین باید نسبت به مصرف این ماده به ویژه در میان جوانان و نوجوانان توجه داشت.
وی با اشاره به این که متوسط اولیه سن مصرف سیگار در کشور به 12 سالگی کاهش یافته است، گفت: باید سیگار را از دست جوانان بگیریم، قبل از آنکه سیگار جوانان از ما بگیرد. همچنین دود سیگار روح و جسم فرد استفاده‌کننده و فرزندانش را می‌سوزاند و باید نسبت به این مسئله افراد هوشیار باشند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مصرف دود ثانویه سیگار برای افراد غیرسیگاری مضرتر از دود سیگار برای سیگاری‌ها است. همچنین سیگار 4000 ماده سمی و 40 عنصر سرطان‌زا دارد. از طرفی کشیدن سیگار در اماکن عمومی نیز تجاوز به حقوق دیگران است و باید نسبت به این مسئله افراد جامعه، آگاهی داشته باشند.
معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که مصرف دخانیات یکی از شایع‌ترین علت‌های مرگ نابهنگام است، بر اهمیت محدودیت در دسترس بودن مواد دخانی تأکید کرد: آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم از خطرات ناشی از استعمال دخانیات و عدم استعمال دخانیات در اماکن عمومی توسط وزارت بهداشت و نیروی انتظامی از راه‌های دیگر کاهش استعمال دخانیات است.
به گفته وی، ایجاد مکانی برای ترک مصرف دخانیات از دیگر استراتژی‌های کاهش مصرف مواد دخانی است که در شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور، واحدهایی به همین منظور ایجاد شده تا بتوانند افراد برای ترک مصرف دخانیات به این مراکز مراجعه کنند. سیاری بر ضرورت افزایش مالیات بر سیگار تأکید کرد و افزود: وزارت بهداشت تلاش زیادی در این‌ خصوص انجام داد اما متاسفانه موانعی مانع تصویب این قانون شده است و عده‌ای معتقدند که درصورت افزایش قیمت سیگار، قاچاق سیگار افزایش پیدا می‌کند.
سیاری خاطر نشان کرد: خطر اضافه کردن مواد مخدر و شیشه به قلیان در برخی سفره خانه ها واقعا جدی است، برخی از جوانانی که در دام این مراکز افتاده اند با علایم حاد مسمومیت با حضور اورژانس به بیمارستان منتقل شدند و باید هر چه زودتر با این مراکز متخلف برخورد شود.


کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha