کد خبر: نهادهای-بین-اللملی-فقط-پروانه-صلاحیت-ن
۷ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۲۷

نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور اظهار داشت: گرفتن پروانه صلاحیه حرفه ای پرستاری چون بعد از اخذ مدرک دانشگاهی باید انجام شود، وقتی توسط وزارت بهداشت اعطا می شود به نظر نقص غرض است چون اگر پروانه ندهد مدرک خودش را زیر سئوال برده و مدرک دانشگاهی بی ارزش خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، سید رضا مظلوم گفت: پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاری برمبنای چند سند بالادستی از جمله قانون مصوب مجلس به عهده سازمان نظام پرستاری است.

وی با بیان اینکه درپیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه که اکنون در مجلس بررسی می شود و مصوبه هیات دولت در سال 92 هم صراحتا به این موضوع اشاره شده است ادامه داد: قرار بود سازمان این پروانه را اعطا کند و وزارت بهداشت نظارت داشته باشد اما اکنون وزارتخانه این اجازه را به سازمان نمی دهد.

مظلوم تاکید کرد: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری هم در چند بند تاکید دارد که تصدی گری دولتی باید کمتر شود و برای همین سازمان های غیردولتی باید فعال شوند بنابراین باید نقش سازمان پررنگ تر شود.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: اگر روال اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای را بررسی کنید متوجه می شوید که در نظام پزشکی و روان شناسی، هم اعطای پروانه صلاحیت به عهده این سازمان ها است.

مظلوم گفت: در خارج از کشور هم روال به همین صورت است و در اکثر کشورهای پیشرو در بخش سلامت مثل کانادا و آمریکا این پروانه توسط بخش بخش خصوصی و سازمان های علمی و حرفه ای اعطا می شود.

وی تاکید کرد: البته وزارت بهداشت و درمان، دانشکده های پرستاری ، انجمن های علمی پرستاری هم در این زمینه کمک می کنند.  

مظلوم با اشاره به اینکه معمولا نهادهای بین اللملی هم پروانه نظام پرستاری را قبول دارند تاکید کرد: مثلا در کشور کانادا پروانه صلاحیت برای پرستارانی که مشغول به کار می شوند از سازمان درخواست می شود یعنی با وجودیکه مدرک معتبر و ترجمه شده وزارت بهداشت را دارند اما از سازمان هم تاییده نیاز دارند.

وی در مورد مشکلات اعطای پروانه از سوی وزارت بهداشت گفت: وقتی که افراد پروانه صلاحیت دارند، مجوز استخدام و کار دارند و با توجه به اینکه وزارت بهداشت موظف به جبران کمبود نیرو است ممکن است این پروانه به صورت سوگیرانه ای داده شوند تا نیازهای بیمارستانی تامین شود و پروانه هایی داده شود که تایید صلاحیت ها واقعی نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha