نماینده مردم سردشت و پیرانشهر با اشاره به طرح ساماندهی مرزهای کشور و کولبرها در مناطق مرزی گفت: این طرح درباره مرزنشینان بوده که مربوط به کل مرزهای کشور نه فقط یه نقطه خاص است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پارلمانی درباره طرح ساماندهی مرزهای کشور و کولبرها در مناطق مرزی اظهار داشت: این طرح درباره مرزنشینان بوده که مربوط به کل مرزهای کشور نه فقط یه نقطه خاص است.

خضری با بیان این که طرح دو فوریتی است، گفت: بالای 110 امضا داریم و ماده واحده است و شش تا تبصره دارد. ما می خواهیم این را به 200 امضا برسانیم. خوشبختانه در این قضیه ، بیشتر نماینده ها همدلی و همراهی می کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بحث اول این است که این افراد شناسایی شوند و  در بازه زمانی حداقل شش ماهه شناسایی شوند که کولبر کی هست. این ها که شغل نیست و از بی شغلی برای این که طرف نان درآورد، جانش را می دهد. ان شالله این بحث را به صورت قانونمند درآوریم و ساماندهی کنیم و در طول برنامه پنج ساله ششم برای این ها اشتغالزایی درست انجام دهیم و باید دولت را مکلف کنیم که ساماندهی بدهند.

وی تصریح کرد: این معابر مرزی یکی از منویات و عنایت رهبری بوده که فرموده اند زمانی می توانید انسداد کامل مرزی را ایجاد کنید که برای این  افراد مرزنشین یک معیشت و اشتغال ایجاد کنید. چرا که امنیت پایدار در گرو معیشت پایدار مردم است. به علاوه این که تعاونی هایی تشکیل شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرکات کشور مکلف باشند حداقل 30 درصد از مبادلات مرزی را از طرق این عزیزان انجام دهند.

خضری افزود: وجود همین تعاونی ها باعث می شود که این افراد بیمه داشته باشند چون این افراد هیچ نوع بیمه ای ندارند. حتی این چند نفر کولبری که فوت شده اند بحث دیه آنها، مشکل دارد.  یکی از اولویت های اصلی این است که این ها ساماندهی شود و بحث بیمه این چند نفر هم پرداخت شود. بعضی از این خانواده ها، فرزندان کوچک دارند و فرزند یکی از آنها معلول است. این ها عموما کسانی هستند که جوان بوده و تازه تشکیل خانواده داده اند وسن خیلی پایینی هم دارند ولی گاهی بعضی ها در 70 سالگی هم کار می کنند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر یادآور شد: در ساماندهی این ها چند وزارتخانه مثل وزارتخانه های اقتصاد، صنعت معدن و تجارت، کار، کشور و امور خارجه مهم هستند. ولی به نظر بنده اگر بخواهیم یک کار اساسی انجام دهیم، به غیر از این طرح بحث اعطای مناطق آزاد تجاری صنعتی را برای این گونه مناطق که دو ویژگی خیلی خوب دارند را انجام دهیم. یکی این که صادرات محور هستند و هم این که بحث جذب سرمایه گذار خارجی را داریم، در مرزها این پتانسیل را داریم که آنجا سرمایه گذار خارجی به خوبی سرمایه  کند که با این شیوه هم حالت رسمی و قانونی پیدا می کند و هم وضعیت معیشتی مرزنشینان را ارتقاء می دهیم.

وی افزود: در حوزه خودمان که دو تا از معابر اصلی در پیرانشهر و سردشت است حداقل می توانیم 45 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم و چرا این فرصت را داریم از دست می دهیم؟ فقط مدیریت صحیح و ساماندهی درست لازم دارد. بحث قاچاق را جدا کنیم و تحت نظارت خیلی از وزاتخانه ها باشد که آنجا نمایندگی دارند. در بازارچه های مرزی ما نهاد ریاست جمهوری، وزارت معدن و تجارت  و وزارت کشور و اطلاعات  و هنگ مرزی سپاه پاسداران و گمرکات همه حضور دارند.این ها وقتی که اجازه کار دارند، باید بیمه هم شوند که فعلا هیچ گونه بیمه ای ندارند.

کدخبرنگار41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha