کد خبر: نقش-یک-ماما-از-بلوغ-تا-یائسگی
۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۰۸

خبرگزاری سلامت: بلوغ طبیعی دوره‌ای است که طی آن صفات ثانویه جنسی به‌وجود می‌آید و فرد توان باروری پیدا می‌کند. تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ، نتیجه‌ مستقیم یا غیرمستقیم بلوغ غده هیپوتالاموس در دستگاه عصبی مرکزی، تحریک اعضای جنسی و ترشح هورمون‌های جنسی است، اما بلوغ زودرس بر اساس تعریف‌های اپیدمیولوژیك ظاهر شدن علائم بلوغ‌ ‌از نظر فیزیكی و هورمونی زیر ۸ سال در دختران و زیر ۹ سال در پسران است.

به طور کلی از سن بلوغ یک دختر نوجوان تا زمان ازدواج، بارداری و یائسگی او را با تغییراتی فیزیکی و عاطفی مواجه می‌کند که داشتن اطلاعات و تجارب صحیح و همچنین دریافت مشاوره از یک ماما در هر یک از این برهه های زمانی خالی از لطف نیست.


ناهید خداکرمی رییس انجمن علمی مامائی ایران می‌گوید: هر خانواده‌ای بهتر است یک مامای خانواده داشته باشد، چرا که زنان از نظر جنسیتی در هر برهه‌ای از زندگی دستخوش تغییراتی می شوند که اگر با تأثیرات عاطفی، روانی و فیزیولوژیک و فیزیکی آن آشنا نباشند، می‌تواند منشأ استرس‌های آتی برای آنها به شمار برود. به عنوان مثال، در دوران بلوغ تغییرات ظاهری، فیزیکی و ایجاد قاعدگی دیده می‌شود، اما در کنار این‌ها دختران از نظر عاطفی، فکری و ذهنی دچار تغییراتی می‌شوند که این امر می‌تواند اختلالات خُلقی ایجاد کند. در صورتی که این اختلالات خُلقی در خانواده به خوبی مدیریت و کنترل نشود منجر به پرخاشگری، خشونت و مسائل دیگری خواهد شد.

در صورتی که اگر مادران دارای دختران نوجوان یک مامای خانواده داشته باشند، با مراجعه به آنها و دریافت آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم در این زمینه با کسب مهارت‌های درخور شایسته می‌توانند این اختلالات رفتاری را مدیریت کنند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که خانم قصد ازدواج دارد از نظر شناختی و فیزیولوژیکی باید اطلاعاتی کسب کند تا قادر به انتخاب زوج خوب و مناسبی برای خودش باشد. پسران هم از این قاعده مستنثنی نیستند و باید از نظر فیزیولوژیکی زنان را بشناسند و از نظر اجتماعی، اقتصادی، عاطفی و ... بتوانند همسری مناسب انتخاب کنند. بنابراین می‌طلبد به مامای خانواده مراجعه داشته باشند و یک مشاوره خوب دریافت نمایند تا بتوانند انتخاب درستی داشته باشند. البته ضمن انتخاب درست باید بدانند که روابط زناشویی چیست و باید چگونه باشد و بر چگونگی به آرامش رسیدن در کنار یکدیگر نیز واقف شوند.

خداکرمی در ادامه سخنانش برای تفسیر بیشتر اضافه می‌کند: بعد از ازدواج زوجین، زمان باروری و فرزندآوری فرا می‌رسد و چقدر خوب است که قبل از اقدام به بارداری به یک مرکز مشاوره مامائی مراجعه و اطلاعات کافی را در این زمینه دریافت کنند تا در صورت نیاز بررسی‌های لازم صورت بگیرد و از همه مهم‌تر زمان مناسب باروری را تعیین کنند.

در واقع مداخلاتی که می‌تواند بر باروری تأثیرمثبت یا منفی داشته باشند نیز مشخص شوند. به عنوان مثال مردی که سیگار یا قلیان می‌کشد، امکان دارد با تأثیرگذاری بر حرکت اسپرم باروری به تأخیر می‌افتد یا خانم چاق ممکن است دچار اختلالات تخمگ گذاری شود که قدرمسلم با تأخیر در باروری زوج دچار استرس خواهند شد، اما با مراجعه به یک مرکز مشاوره مامائی برای مادر و پدر شدن کمک‌های بسیاری مطلوبی به زوج ارائه می‌شود.

بر اساس این گزارش و طبق گفته وی، 85درصد حاملگی‌ها به صورت طبیعی و بدون مشکل پیش میرود، اما امکان دارد 15درصد با خطراتی توام باشد. بنابراین یک مراقبت مامائی دقیق می‌تواند به زوجین کمک کند. تغذیه مناسب، تحرک بدنی، ورزش و پیاده‌روی بارداری را با موفقیت همراه می‌کند. بهترین سن بارداری 20 تا 35 سالگی است و توصیه می‌شود زوجین در این سن خانواده‌شان را تکمیل کنند.

به رغم این که یک زن تا 50سالگی قدرت باروری دارد، اما بهترین زمان بین 20 تا 35 سالگی است، چرا که با افزایش سن ریسک حاملگی هم بیشتر خواهد شد.

رییس انجمن علمی مامائی ایران می‌گوید: مسأله بسیار مهم در طول زندگی یک زوج بارداری است. در این دوره که یک اتفاق فیزیولوژیک و طبیعی است، اما با تغییراتی در خانم‌ها توام خواهد شد، زیرا او باید برای زایمان، مادر شدن و شیر دادن حاضر شود. بنابراین می‌طلبد در کلاس‌های آمادگی زایمان شرکت کند. در این کلاس‌ها بهتر است پدران هم شرکت کنند تا برای ایفای نقش پدری آماده شوند. حضور در چنین کلاس‌هایی به داشتن زایمان‌های خوشایند و آسان به خانم باردار قوت قلب می‌دهد. در واقع می‌توان با آماده‌سازی زن او را برای یک زایمان با روش کم تهاجمی و با کمترین درد آماده کرد.

بعد از زایمان مادر به مدت 2سال باید شیردهی داشته باشد و در این مدت مسائل تغذیه‌ای، عاطفی، روحی و حتی فرزندپروری و مراقبت از کودک مطرح است که با کسب مشاوره‌های مامای منتخب می‌تواند به ایفای بهتر نقش خودش بپردازد.

وی چنین عنوان می‌کند: بعد از این مرحله مادر قصد فاصله گذاری بین دو حاملگی را دارد که در این میان ماما می‌تواند روش‌های پیشگیری از بارداری مناسب را به او ارائه دهد و فاصله مناسب بچه دار شدن را تعین می‌کند. بعد از طی کردن تمام مراحل بلوغ، ازدواج و فرزندآوری خانم در دوران یائسگی با قطع و توقف قاعدگی و باروری مواجه می‌شود که این امر از نظر فیزیکی تغییرات و مشکلاتی را ایجاد می کند و باز هم در اینجا نقش کمک کننده ماما بسیار بالا است. به همین دلیل توصیه اکید ما به ارتباط برقرار کردن تمامی خانم‌ها با یک ماما می‌باشد.

 

کد خبرنگار: 410100


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha