کد خبر: نقش-افسردگی-و-اضطراب-در-زندگی-زوجین-بیم
۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱

خبرگزاری سلامت: با توجه به اهمیت بیماری های روانپزشکی و تأثیر بسزای آنها در زندگی زوجین درمان به موقع آنها بسیار مهم و ضروری است، در بسیاری از اوقات با بهم ریختن خُلق و خوی فرد مبتلا به بیماری اعصاب و روان زندگی زناشویی دچار کرختی، سردی و اختلال می‌شود که گاهی از اوقات مسائل خوشایند و دل چسبی را در پی ندارد و در نهایت جدایی شناسنامه‌ای زن و مرد از یکدیگر را رقم می‌زند.


دکتر سید احمد جلیلی رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران، افسردگی و اضطراب را شایع‌ترین اختلال روانپزشکی در ایران و سایر کشورها می‌داند و به تبعات جدی آن در زندگی زوجین نیز اشاره می‌کند.

او می‌گوید: افسردگی و اضطراب به دلیل طیف وسیع علائم اهمیت بسزایی در بهداشت روانی و بهداشت عمومی کشورها دارد. در واقع امکان دارد در پی افسردگی و اضطراب اختلالات خُلق، هیجان و رفتارهایی که ایجاد می‌شوند برخوردهای میان زوج را به صورت دائم افزایش دهند.

متخصص اعصاب و روان تأکید می‌کند: به دنبال ایجاد تحریک پذیری و پرخاشگری مسائل ساده و پیش افتاده به جنجال‌های بزرگ تبدیل می‌شود که امکان دارد به جدایی هم منجر شود، از جهتی دیگر افسردگی و اضطراب بر گرایش‌ها، تمایلات و توانایی‌های جنسی افراد تأثیرگذار است. بنابراین امکان دارد به دلیل سردشدن روابط زناشویی احتمال جدایی افزایش یابد.
بنابراین در صورت وجود افسردگی و بهم ریختن خُلق و خوی یکی از طرفین زندگی زوج به خوبی، خوشی، گرم و با محبت طی نمی‌شود؛ بلکه بیشتر با دعوا،برخورد و کشمکش‌هایی که گاهی به عواقب ناخوشایند منجر می‌شود نیز پیش می‌رود.

او می‌گوید: به طور معمول بیشتر مراجعین نمی‌گویند که دچار افسردگی یا اضطراب هستند و علت این امر ناشی از مسائل فرهنگی است؛ زیرا اندوهگین و غمگین بودن مسأله‌ای است که جایگاه آن از نظر فرهنگی در ذهن مردم همیشه دال بر غیرعادی بودن نیست.

جلیلی چنین عنوان می‌کند که حالت‌های افسردگی و اضطراب علائم دیگری دارند که بیشتر در ذهن مردم تداعی می‌شوند. برای نمونه اختلالات خواب، اختلال اشتها، پرخوری و بی اشتهایی، حالت تحریک پذیری و پرخاشگری، ابتلا به سردرد، کمر درد و همچنین گاهی از اوقات امکان دارد در دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی و دستگاه ادراری تناسلی افراد علائمی ایجاد شود.

وی تأکید می‌کند: بنابراین علائم افسردگی و اضطراب امکان دارد از مغز سر تا انگشتان پا را فرا گیرد و واقعیت آن که کتاب علامت شناسی افسردگی کتابی به قطر تمام بیماری‌های پزشکی می‌باشد که حتی تب و اختلالاتی که افراد فکر می‌کنند که نمی‌توانند جنبه عصبی داشته باشند را جزء علائم اضطرابی و افسردگی دانسته است.

رییس انجمن علمی  روانپزشکان ایران خاطرنشان می‌کند: به طور معمول و به عنوان مثال در بیماری‌های جسمی، علت مشکل و درد معده بعد از انجام آندوسکوپی مشاهده می‌شود؛ اما در بیماران افسرده به رغم داشتن شکایات متعدد، با وجود انجام آزمایش و عکس برداری‌های گوناگون هیچ مسأله غیرطبیعی به چشم نمی‌خورد و پاسخ کادر درمانی به این قبیل بیماران دال بر سلامتی کامل آنها است، اما چنین صحبتی بیمار را آرام نمی‌کند؛ زیرا اگر بیمار در پی افسردگی و اضطراب مشکل تنفسی یا تپش قلب داشته همچنان باقی است و به اضطراب بیمار افزوده می‌شود و فکر می‌کند که دارای بیماری وخیم و دشواری است که تشخیص داده نمی‌شود.

این روانپزشک در انتها تصریح می‌کند: متأسفانه بیمارانی مشاهده شده‌اند که سال‌های طولانی از شهری به شهری و از کلینیکی به کلینیک دیگر با تعداد بسیاری جواب آزمایش و عکس‌برداری که برای مردم، بیمه‌ها و دولت هزینه‌های گزافی دارد نیز انتظار مشخص شدن بیماری‌شان را دارند، زیرا مشکل خود را عضوی می‌دانند، در حالی که مشکل آنها ناشی از افسردگی و اضطراب است.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha