کد خبر: نظام-بروکراسی-کشور-بیمار-است-حقوق-بگیر
۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۳۸

جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: با توجه به این که مسأله حقوق های نجومی پایه های حکومت را سست می کند، بنابراین عاملان آن باید مقابل دیدگان مردم به اشد مجازات محکوم شوند.

دکتر امان الله قرایی مقدم در گفتگو با خبرنگاراجتماعی خبرگزاری سلامت اظهار داشت: مسئله حقوق های نجومی تضاد گروه های مختلف اجتماعی را افزایش می دهد، نظر به این که اکثریت جوانان مملکت بدون کار،شغل و درآمد هستند و به دلیل عدم توانایی اداره زندگی از تشکیل خانواده باز مانده اند بنابراین با چنین وضعیتی نا امید و بد بین خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: پدیده حقوق های نجومی موجب از بین رفتن امنیت و اعتماد در جامعه خواهد شد، در این صورت مردم چگونه باور کنند که حکومت به داد آنها خواهد رسید؟ چنین افرادی پایه های حکومت را می لغزانند و سست می کنند و نسبت به مقام معظم رهبری،ارتش، سپاه، نظام، مردم و... خائن محسوب می شوند. بنابراین باید در مقابل مردم به اشد مجازات محکوم شوند.

 

نظام بروکراسی کشور بیمار است
وی تصریح کرد: زمانی که در جامعه ای قانون مداری حاکم نیست و هر فردی بعد از رسیدن به هر پست و مقامی برای خودش حقوق و امتیازاتی آنچنانی معین می کند حاکی از بیمار بودن نظام بروکراسی کشور است،حال آن که این نظام بروکراسی بیمار تنها به دولت مربوط نیست.

این جامعه شناس با اشاره به این که مقام معظم رهبری می فرمایند حقوق های نجومی را فراموش نکنید، اذعان داشت: بنابراین عدم توجه به این امر اعتماد بین مردم و مسئولان مملکت را از بین خواهد برد، عده ای از افراد با حقوق ماهانه اندک روزگار می گذرانند و عده ای دیگر از حقوق های نجومی برخوردارند و این امر یعنی جامعه از نظام منسجم، مرتب و قانون معینی برخوردار نیست.

وی تأکید کرد: وجود چنین مسائلی در جامعه موجب افزایش اختلاف طبقاتی در جامعه و در تبع آن دزدی، رشوه گیری، سوء استفاده، فساد، فحشا، طلاق و اعتیاد افزایش می یابد ضمن این که اعتماد به عنوان مهم ترین سرمایه اجتماعی از بین خواهد رفت، حال آن که با از بین رفتن اعتماد، سنگ روی سنگ بند نمی شود.

 

اختلاف طبقاتی ناشی از سیری یک نفر و گرسنگی هزاران نفر نباشد

قرایی مقدم ادامه داد: بدون انکار در جامعه ما نظیر سایر جوامع اختلاف طبقاتی وجود دارد اما نباید این اختلاف در اثر رشوه گیری و حقوق نجومی و سیری یک نفر و گرسنگی هزاران نفر باشد.
وی افزود: در کشورهای امریکا، فرانسه، ژاپن و انگلیس اختلاف طبقاتی در کنار سرمایه اجتماعی وجود دارد اما زمانی که مسئله حقوق های نجومی در میان باشد سرمایه اجتماعی نظیر اعتماد، همدلی، هم بستگی، هم زبانی، حاکمیت قانون از بین خواهد رفت.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha