کد خبر: نابودی-محبت-و-همدلی-خانواده-با-اعتیاد-ب
۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۱۱

گسترش شبکه های اجتماعی، عدم فرهنگسازی و استفاده نامناسب از آنها، بسیاری افراد را به خود وابسته و معتاد کرده است که باعث دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر می شود.

 

خبرگزاری سلامت- گروه اجتماعی: بعد از کلی برنامه ریزی و وقت گذاشتن برای برگزاری یک مهمانی خانوادگی، مهمان ها کم کم زنگ خانه را زده و وارد می شوند و بعد از کمی گفتگو با همدیگر، رمز وای فای را خانه می پرسند. همه می دانند که دادن رمز همان و سرها در گریبان فرو رفتن همان و بعد از گذشت کمی زمان، انگار نه انگار که در یک جمع خانوادگی نشسته اید. هر از گاهی یکی از مهمان ها، لطیفه یا پیامی را با صدای بلند برای اطرافیان می خواند و به نظر خود، کار مهمی در شادی مجلس و بالا بردن اطلاعت دیگران انجام داده است.

حتی بچه ها که باید از سر و کول هم بالا رفته  و سر و صدای آنها تمام فضای خانه را پر  کند، آرام گوشه ای نشسته و با موبایل یا تبلت در حال بازی کردن هستند و بزرگترها از این که بچه ها به آنها کاری ندارند و با خیال آسوده می توانند به شبکه های اجتماعی و گروه های عضو شده، سر بزنند خوشحال هستند.

دلم می سوزد، هم برای خود و هم برای مهمان ها، چون از عواقب خطرناک  استفاده نامناسب و طولانی مدت از فضای مجازی بی اطلاع هستیم و اگر هم بدانیم، به دلیل وابسته شدن نمی توانیم از این فضاها چشم پوشی کنیم.

صحبت اندکی بین مهمان ها و میزبان رد و بدل می شود و بدون کسب حال و احوال از همدیگر مهمانی تمام می شود و تو می مانی و سوال های بدون جواب ذهنت که چرا جمع خانوادگی صمیمیتان به این روز دچار شده است.

چند سال پیش وقتی دور هم جمع می شدیم، کلی حرف می زدیم، می خندیدیم و اگر کسی مشکلی داشت سعی می کردیم با همفکری هم، آن را برطرف کنیم. اما با این روند، همه با هم بوده ولی تنها هستیم.

مطالب گفته شده فقط نمونه کوچکی از استفاده مفرط شبکه های اجتماعی و عواقب متعاقب آن است. در سال های اخیر و با گسترش شبکه های اجتماعی مختلف، شاهد اعتیاد بسیاری از افراد چه کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال هستیم و این موضوع باعث شده با وجود دور هم بودن اعضای خانواده، دل و روحشان از هم دور باشد و در فضای مجازی زندگی کنند که در دراز مدت و استفاده نامناسب و بی برنامه، اثرات نامطلوبی می گذارد.

باید این موضوع را باور کنیم که اعتیاد، اعتیاد است، چه بسا اعتیاد به شبکه های اجتماعی خطرناک تر از مواد مخدر است، چرا که بیشتر معتادین به مواد مخدر،  پی به معتاد بودن خود برد ه اند و آسیب های ناشی از آن را لمس کرده  و خود یا اطرافیان با هر تلاش و زحمتی حتی با شکست های متعدد، سعی در ترک آن دارند. ما معتادان شبکه های اجتماعی، در خیال به دست آوردن دانش و اطلاعات جدید، به این معضل توجه نمی کنند.

 

اعتیاد به فضای مجازی، از بزرگترین و تهدید آمیزترین اعتیادها است

علی اسماعیلی روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص گفت: در صورت استفاده مداوم از این شبکه ها، فرد دچار اعتیاد به آن می شود که این اعتیاد، از بزرگترین و تهدیدآمیزترین اعتیادها بوده و حتی خطرناک تر از مواد مخدر است چرا که انحرافات و آسیب های اجتماعی متعددی را دامن می زند که باید این خطرات را به فرزندانمان آموزش دهین. همچنین باید از طرف مدارس، نهادهای اجتماعی و رسانه ها آموزش های لازم داده شود.

بیشتر افرادی که غیر معمول و زیاد از حد از فضای مجازی استفاده می کنند توانایی برقراری ارتباط رو در رو را ندارند یا این که خواهان دیده شدن هستند. این کار تا آنجایی پیش رفته که این افراد با گذاشتن عکس های مختلف از خود و یه اصطلاح، لایک خوردن از طرف دیگران، به نوعی ارضای روانی می شوند. این امر باعث می شود که ناخودآگاه بیشتر در این فضاها زندگی کنند و از زندگی واقعی دور می شوند.

اسفاده معتاد گونه از شبکه های اجتماعی باعث بروز مشکلات جسمی و روحی زیادی می شود که خانواده ها باید با مدیریت صحیح، جلوی بروز این عوارض را بگیرند.

 

40 درصد جوانان ایرانی به اینترنت، معتاد شده اند

مجید ابهری جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت اظهار داشت: 40 درصد جوان های ایرانی به اینترنت، معتاد شده اند. عدم فرهنگ سازی توسط خانواده ها، نهادها، رسانه ها و سازمان  های فرهنگی متولی، باعث گسترش این آسیب شده است. همچنین باید راه های جایگزین مناسب با سن، شخصیت  اجتماعی و تحصیلات در نظر گرفته شود تا بتوان افراد را از ورود بیش از حد به این فضاها منع کرد.

با این وجود نمی توان و نباید افراد جامعه را از استفاده این شبکه ها، منع کرد چرا که خود باعث بروز مشکلات دیگری می شود و چه بسا برخی ها مخفیانه به این کار روی آورند.

والدین باید از همان کودکی، طرز استفاده مناسب و برنامه ریزی شده را به آنها آموزش دهند و مدیریت صحیح داشته باشند. حتی بزرگسالان نیز باید خود رهبری داشته باشند یعنی خودشان زمان و طرز استفاده را مدیریت کنند. می توان 30 الی 40 دقیقه زمان گذاشت و بعد از طی این زمان، اینترنت را خاموش کرد تا وسوسه نشوند و به سراغ کارهای دیگر بروند.

خیلی ها عادت دارند تا پاسی از شب، در فضای مجازی باشند، برای حل این معضل، باید گوشی موبایل یا تبلت را دور از  مکان خوابیدن، قرار داد.

بنابریان نتیجه می گیریم که یکی از مهم ترین راه های دوری از اعتیاد به شبکه های اجتماعی و حتی درمان آن، در جمع خانواده بودن و صحبت و همدلی با آنها است چرا که درد و دل در فضای مجازی نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه باعث راهکارهای اشتباه از طرف دیگران می شود که در نهایت افسردگی به ارمغان می آورد.

به امید روزی هستیم که جمع های خانوادگی مثل گذشته، گرم و با نشاط  و ارتباط بین انسان ها کلامی باشد نه این که با پیام های خشک و خالی از احساس، روح ارتباط را نشانه بگیریم.

 

انتهای پیام/

کد خبرنگار: 41055

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha