کد خبر: مهم-ترین-علل-کوتاهی-قد-کودکان-مصرف-شیرک
۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹

متخصص داخلی و فوق تخصص غدد درون ریز و متابولسیم به تشریح مهم ترین علل کوتاهی قد کودکان پرداخت.

دکتر سعید کلانتری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت تأکید کرد: کم کاری تیروئید،ک مبود هورمون رشد، سوء تغذیه، ژنتیک، بیماری های کلیوی، کبدی، کم خونی ها و بیماری های زمینه ای روی رشد و کوتاهی قد کودکان موثر هستند.

وی ادامه داد: بر اساس منحنی های سلامت باید تشخیص داده شود که فرد در منحنی طبیعی سیر می کند یا نه، اگر روی منحنی طبیعی باشد باید به قد پدر و مادر نگاه کرد، زیرا متوسط قد یک اولاد بین قد پدر و مادر قرار می گیرد. حال افرادی که از آن حد خارج باشند حتی اگر روی منحنی سلامت حرکت می کنند اما باز هم باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی اذعان داشت: افرادی که زیر منحنی قرار دارند حتمأ باید از نظر بیماری های مذکور موثر در کوتاهی قد به ویژه بیماری کمبود هورمون رشد، بیماری های زمینه ای و تیروئید بررسی شوند.

کلانتری هشدار داد: در صورت عدم تشخیص به موقع کمبود هورمون رشد و برطرف نشدن عوامل ایجاد کننده متأسفانه قابل جبران نیست و فرد برای همیشه کوتاه قد خواهد بود.

وی گفت: از همان زمان شیرخوارگی قد باید مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت نیاز سریع تر درمان آغاز شود.قدر مسلم آغاز درمان سریع تر نتیجه بخش تر و موثرتر خواهد بود.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم تأکید کرد: این که گفته می شود مصرف بیش از حد شیرکاکائو موجب کوتاهی قد در کودکان می شود از لحاظ پزشکی به هیچ عنوان صحیح نیست، زیرا کلسیم عامل موثر بر سلامت و رشد استخوان ها به شمار می رود.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha