معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه متوسط ضریب اشغال تخت های بیمارستانهای دولتی 67 درصد است، افزود: اگر بیمارستانهای 32 و 64 تختخوابی در مناطق کم جمعیت را در نظر نگیریم، ضریب اشغال بیمارستانهای کشور بیش از 90 درصد است.

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر محمد آقاجانی صبح امروز در هشتمین همایش بین المللی مدیریت بیمارستانی که در تالار همایش های رازی برگزار شد، مشکلات بیمارستانهای کشور را به دو دسته فیزیکی و مدیریتی تقسیم کرد و به تشریح آنها پرداخت.


وی یکی از مشکلات فیزیکی بیمارستانها را کمبود جدی تخت بیمارستانی دانست و گفت: در حال حاضر متوسط شاخص تعداد تخت بیمارستانی در کشور به ازای هر هزار نفر، 1.6 است و برخی افراد عنوان می کنند که چرا بر روی توسعه بیمارستانها تاکید داریم اما اگر این شاخص را با متوسط جهانی، کشورهای توسعه یافته و کشورهای منطقه مقایسه کنیم، ایران یکی از پایین ترین شاخص ها را دارد و در همسایگی ما، کشور ترکیه با جمعیت تقریبا مشابه با ایران، 2.7 تخت به ازای هر هزار نفر دارد.


وی گفت: ضریب اشغال تخت های بیمارستانی و متوسط اقامت بیماران در بیمارستانها نیز وابسته به کمبود تخت های بیمارستانی است و متوسط ضریب اشغال تخت در بیمارستانهای دولتی 76 و بدون در نظر گرفتن بیمارستانهای 32 و 64 تختخوابی بیشتر از 90 درصد است از سوی دیگر نیز متوسط اقامت بیماران در بیمارستانهای دولتی 2.86 روز است که گاهی مجبوریم تا برای استفاده بیماران اورژانسی، بیماران را زودتر ترخیص کنیم بنابراین لازم است که بیمارستانها را توسعه دهیم.


معاون درمان وزارت بهداشت دومین مشکل فیزیکی بیمارستانها را قدمت بالای آنها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 67 درصد بیمارستانهای کشور( 58 هزار تخت)  فرسوده هستند و 16 هزار تخت نیز قدمت بالای 50 سال دارند که برای حل این مشکل از دو سال پیش در قالب طرح تحول سلامت تصمیم به نوسازی بیمارستانهای و ارتقای کیفیت هتلینگ گرفتیم که خوشبختانه در حال حاضر دو میلیون و 100 هزار متر مربع بازسازی بیمارستانها انجام شده و علاوه بر این 39 هزار تخت نوسازی شدند و 27 هزار قلم تجهیزات پزشکی سنگین و متوسط نیز در بیمارستانها تامین شده است.


دکتر آقاجانی از عدم تناسب بین هزینه ها و تعرفه ها به عنوان یکی از مشکلات مدیریتی بیمارستانها یاد کرد و افزود: وجود تعرفه های پزشکی برای بازار سلامت و ایجاد دسترسی جامعه به خدمات پزشکی یک ضرورت است اما اگر تعرفه ها واقعی و متناسب با هزینه ها نباشد مشکلاتی را ایجاد می کند.


وی اظهار داشت: اگر سه سال پیش از مدیر بیمارستانی در بخش دولتی در خصوص مشکلاتش سوال می شد اولین جمله وی این بود که تعرفه ها غیرواقعی است و هزینه ها و درآمدهای ما تناسبی ندارد و همواره مقروض و تراز منفی داریم. قیمت یک شب هتلینگ در بیمارستان درجه یک دولتی 48 هزار تومان و قیمت تمام شده این خدمت، مصوب شورای عالی بیمه 148 هزار تومان بود اما در حال حاضر تعرفه یک شب اقامت در بیمارستانهای دولتی 133 هزار تومان و قیمت مصوب آن در شورای عالی بیمه 203 هزار تومان است.


وی تصریح کرد: تعرفه حق العلاج نیز با قیمت تمام شده فاصله دارد اما رشد 120 درصدی تعرفه های خدمات پزشکی اتفاق مثبتی در اداره بیمارستانها بود و اگر می خواهیم که بخش خصوصی در حوزه سلامت سرمایه گذاری کند باید جاذبه ها مانند قیمت مناسب خرید خدمات و تعرفه ها را افزایش دهیم.


دکتر آقاجانی با اشاره به عدم تناسب بین اختیارات و مسئولیت های مدیر بیمارستانها در بخش خصوصی و دولتی به عنوان یکی دیگر از مشکلات مدیریتی بیمارستانها، تاکید کرد: یک مدیر در بیمارستانهای دولتی در امور اداری، مالی، جذب نیروی انسانی، عقد قراردادها، واگذاری، خرید، فروش و توسعه اختیارات محدودی دارد و ما برای اصلاح این اختیارات دو مدل پیشنهادی داریم.


معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: یک مدل اصلاح اختیارات مدیر بیمارستانها، اداره بیمارستانها به صورت هیات امنایی با اختیارات جامع و فرا دولتی است که در قانون برنامه پنجم توسعه نیز به آن اشاره شده و در حال حاضر نیز در هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی این مدل در حال بررسی است تا بتوانیم آن را در تعدادی از بیمارستانهای کشور، اجرایی کنیم.


وی دومین مدل اصلاح اختیارات مدیر بیمارستانها را واگذاری اداره امور غیر پزشکی به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: امور پزشکی همواره بر عهده دانشگاه است و بیمارستانها می توانند دارای مدیری باشند که امور غیر پزشکی را اداره می کند و این مدل در دنیا موفق بوده و در بسیاری از نقاط دنیا اثبات شده که با اجرای این مدل می توان تا 40 درصد در هزینه ها صرفه جویی کند.


دکتر آقاجانی از بیمارستانها به عنوان مهمترین کانون حوزه سلامت یاد کرد و گفت: حدود 50 درصد منابع انسانی و مالی در بیمارستانها است که نشان از اهمیت بسیار زیاد آنها در نظام سلامت است.


معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: سومین مشکل مدیریتی بیمارستانها به علم مدیریت و علوم بالینی پزشکی بیمارستانها مربوط است و علوم پزشکی به سرعت در حال رشد است و برای اداره بیمارستانهایی که به طور مداوم تکنولوژی های تشخیصی درمانی و دارویی به آن وارد می شود نمی توان بر روشهای سنتی اداره بیمارستانها تکیه کرد و نیاز به یک تحول اساسی داریم.


وی به تشریح مهمترین ویژگی مدیران موفق بیمارستانها پرداخت و گفت: یک مدیر باید دارای دانش روز، مهارت و توانایی حل مسائل و مشکلات، تجربه کافی و مسئولیت پذیری و انگیزه بالا باشد.
دکتر آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری دوره های توانمندسازی مدیران و روسای بیمارستانهای کشور با کمک سازمان بهداشت جهانی، اظهار داشت: این دوره آموزشی تا پایان سال جاری توسط 97 مدرس در 10 قطب کشوری برای 1100 مدیر و رییس بیمارستان دولتی کشور برگزار می شود.


وی تصریح کرد: نسل سوم اعتبار بخشی دو هفته پیش توسط وزیر بهداشت ابلاغ شد و مدل های حاکمیت بالینی، تعالی سازمانی و ایزو در گذشته در کشور اجرا شده اما امروز تنها مدل اعتبار بخشی ما مدل اعتبار بخشی نسل سوم ملی است که در آن تلاش شده تا به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.


وی محوریت اعتبار بخشی نسل سوم را ایمنی و رضایت بیمار و ارتقای کیفیت خدمات دانست و اضافه کرد: در این مدل اعتبار بخشی،  بر نتایج تمرکز داریم و سنجه ها از 8 هزار به 900 سنجه کاهش یافته تا اعتبار بخشی مدلی پویا برای ارتقای کیفیت بیمارستانها باشد و در نیمه دوم سال این اعتبار بخشی در تمانی بیمارستانهای دولتی و خصوصی اجرا می شود.


دکتر آقاجانی گفت: یکی از ویژگی های نسل سوم اعتباربخشی این است که بیمارستانها برای ارتقای کیفیت، نیازی به شرکت های بیرونی ندارند زیرا از دید ما، کیفیت درون زا است و یک شبه خدمات بیمارستان ارتقا نمی یابد.


دکتر آقاجانی در پایان از رونمایی سامانه الکترونیکی صدور پروانه موسسات پزشکی در روز گذشته توسط وزیر بهداشت خبر داد: گفت: دریافت موافقت اصولی، پروانه بهره برداری، تمدید، افزایش بخش ها و پروانه تجهیزات از طریق سامانه الکترونیکی انجام می شود و با تشکیل بانک اطلاعاتی از تمام موسسات پزشکی، تشخیصی و درمانی، روند صدور پروانه ها تسهیل می شود و امیدوارم که اگر تخلفاتی وجود دارد، از بین برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha