کد خبر: معاون-آموزشی-وزارت-بهداشت-تحول-آموزش-ع
۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۰۵

معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در منطقه 7 آمایشی کشور، دانشگاههای علوم پزشکی را به عنوان نماینده وزارت بهداشت برای اجرای ماموریت های محوله ذکر کرد.


به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست کلان منطقه آمایشی 7 که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد با تاکید بر لزوم مستندسازی اقدامات صورت گرفته در زمینه برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: این برنامه ها در واقع نقاط کلیدی حوزه آموزش است که می تواند زمینه های تحول حوزه آموزش را فراهم آورد.


دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برنامه های کلان این حوزه است و با اقدامات بخشی که در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال اجرا است شاهد پیشبرد این برنامه ها هستیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر اعضای هیات علمی با نظام اداری آموزش فاصله دارند و این امر در تمامی بخش های کشور مشهود است. باید به نحوی اعضای هیات علمی در امور دانشگاهها درگیر شوند وبا آنها درخصوص برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طی جلساتی تعامل شود.


دکتر لاریجانی گفت: برای پیشبرد اهداف این برنامه ها باید گفتمان و دیدگاه مجموعه دانشگاه تغییر کند و همین کارهایی که شما در دانشگاهها انجام می دهید اگر با بدنه دانشگاه به اشتراک گذاشته شود موجب تحولات بزرگی در آموزش علوم پزشکی کشور می شود.


وی با بیان اینکه مصوبه آمایش سرزمینی موفقیت بزرگی برای آموزش علوم پزشکی کشور بوده اظهار داشت: گزارش یکساله این برنامه ها نشان دهنده موفقیت مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاهها در دستیابی به اهداف این مصوبه است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به نقش مراکز مطالعات توسعه آموزش پزشکی در تحول آموزش گفت: دانشگاهها باید با توسعه این مراکز زمینه های تحول در آموزش علوم پزشکی را فراهم آورند.
دکتر لاریجانی به ماموریت های دانشگاههای منطقه 7 آمایشی اشاره کرد و افزود: برخی از این ماموریت ها چالش های اصلی حوزه آموزش است و دانشگاههای منطقه ضمن انجام کارهای معمول نماینده وزارت بهداشت برای اجرای این ماموریت ها هستند. دانشگاهها باید وضعیت اجرای این ماموریت ها در دنیا را رصد کنند و برای حل چالش ها و بهبود وضعیت ماموریت های محوله در سطح ملی ارائه راهکار نمایند و وزارت بهداشت نیز در این زمینه کمک می نماید.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: هدف از اجرای این ماموریت ها حل چالش های کشور در زمینه های مختلف است. و انتظار از دانشگاهها این است که برای حل چالش های موجود در رابطه با ماموریت های خود راهکارهای خلاقانه ارائه نمایند.
دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت آینده نگاری در آموزش علوم پزشکی گفت: ‌خیلی مهم است که دانشگاهها بدانند در افق زمانی 10 تا 15 سال آینده چه مسیری را در پیش دارند و ایده آل های خود را ترسیم کنند. وی افزود: باید این موضوع را در نظر بگیریم که کشورهای منطقه به شدت در این زمینه فعال هستند و دانشگاههای ما با قدمت بالا باید در این مسیر به صورت جدی پیش بروند تا بتوانند با این کشورها رقابت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: محاسبات ما در نیروی انسانی حاکی از این است که در برخی حیطه ها اگر برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد طی 3 تا 4 سال آتی نیازهای مناطق مختلف کشور برطرف خواهد شد.
وی گفت: برنامه هایی هم برای تربیت نیروهای حدواسط متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور در دست پیگیری است.
دکتر لاریجانی از اقدامات ارزشمندی که در زمینه مجازی سازی آموزش علوم پزشکی در دانشگاههای منطقه آمایشی 7 صورت گرفته سخن گفت و تاکید کرد: مناسب است برخی کارهای متداول دانشگاهها نیز به منظور تسریع در روند کار مجازی شود. البته مجازی سازی با کمک دانشگاه مجازی به صورت جدی پیگیری می شود و توافق هایی هم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص صورت گرفته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه درصدد هستیم امسال دور اول اعتباربخشی خارجی دانشگاهها را انجام دهیم، خاطرنشان کرد: در این اعتباربخشی تنها هدف محرز شدن نقاط چالش حوزه آموزش دانشگاهها برای مسئولین هر دانشگاه و برنامه ریزی برای رفع این چالش ها و ارتقای آموزش است.
وی در پایان گفت: پیشبرد برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در منطقه 7 آمایشی موفقیت آمیز است و انتظار می رود روسای دانشگاههای منطقه در این راستا به هم کمک کنند.
دکتر لاریجانی اضافه کرد: امیدواریم برنامه های تحول به نحوی مستندسازی و اجرا شود که فرهنگ تحول در آموزش در دانشگاهها نهادینه شود و در بدنه اعضای هیات علمی و دانشجوها جا بیافتد. وی تاکید کرد: ما در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی آماده ایم که اعضای هیات علمی و دانشجویان استعداد درخشان دانشگاهها را که برای اجرای پروژه های مرتبط تلاش می کنند حمایت نماییم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha