معاون آموزشی وزارت بهداشت از دبیرخانه های شوراهای آموزشی وزارت بهداشت و هیات های ممتحنه علوم پزشکی کشور خواست تا نسبت به تدوین کتب مرجع در حیطه تخصصی خود اقدام نمایند و گفت: مجموعه کتب مرجع دندانپزشکی از سال 1397 به عنوان مرجع آزمونهای ملی دندانپزشکی کشور معرفی می شوند.


به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درخصوص دستیابی به مرجعیت علمی در منطقه و جهان گفت: در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور این مهم به عنوان هدفی کلان مورد توجه ویژه قرار گرفته و بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نیز بر این مبنا تدوین شده و یکی از مهمترین این بسته ها نیز به این امر اختصاص یافته است.


دکتر لاریجانی گفت: بر اساس مطالعات و نظریات موجود، مولفه های مختلفی برای مرجعیت علمی مدنظر قرار می گیرد که از جمله مهمترین آنها، تولید دانش بومی و کاربست آن در ارائه خدمات است.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز در کشور شاهد این واقعیت هستیم که حجم قابل توجهی از انتشارات علمی تولید و به مدد حضور اساتید گرانقدر، سهم ایران از تولید علم جهانی ارتقای چشم گیری پیدا کرده است. اما آنچه در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ترجمان دانش تولیدی در عرصه عمل و در مسیر خدمت است که تدوین و نشر کتب مرجع گامی مهم در این زمینه می باشد.


معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: کتب مرجع که از سوی اساتید برجسته هر حیطه تدوین می گردند، علاوه بر بومی سازی دانش وارد شده از مراکز معتبر بین المللی، بستری برای نشر و کاربست دانش بومی فراهم می کنند که اساتید ارزشمند دانشگاه های علوم پزشکی کشور دست اندرکار تولید آن هستند.


دکتر لاریجانی تدوین کتب مرجع در زمینه های ارتوپدی، اورولوژی، چشم پزشکی و پوست را به عنوان نمونه هایی از اقدامات موفق در سالیان گذشته که به عنوان مرجع آزمون های ملی مورد استناد قرار می گیرند ذکر کرد و اضافه کرد: نمونه قابل تحسین دیگر در این عرصه تدوین مجموعه 14 جلدي از کتب مرجع دندان پزشکی است، که با همت والاي جمع بزرگي از اساتيد محترم دانشكده هاي دندانپزشكي سراسر كشور تحت نظارت شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی کشور تدوین و اکنون در دسترس دانشجویان و دانش آموختگان این رشته ها قرار گرفته اند.


معاون آموزشی با تقدیر از اساتید و دست اندرکاران تدوین کتب مرجع دندان پزشکی اذعان داشت: کیفیت علمی این مجموعه نه تنها قابل رقابت با کتب خارجی است، بلکه به واسطه بهره مندی از نتایج مطالعات ملی می تواند برای دانشجویان ایرانی بسیار اثرگذار باشد.


دکتر لاریجانی تاکید کرد: با توجه به این تجربه ارزشمند و نقش کتب مرجع در نیل به مرجعیت علمی در منطقه و جهان، دبیران شوراهای آموزشی و هیات های ممتحنه وزارت بهداشت می بایست با همکاری سایر اعضای بورد و همچنین اساتید صاحبنظر رشته مربوطه در دانشگاههای علوم پزشکی کشور، نقشه راه روشنی برای تدوین کتب مرجع ترسیم نموده و در این راه اقدامات عملیاتی جدی را سازماندهی نمایند.


معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار نمود: مسلماً خروجی این تلاشها که همان کتب مرجع در حیطه های مختلف علوم پزشکی خواهند بود، زمینه را برای نشر دانش بومی و ترجمان آن در عرصه خدمت بیش از پیش فراهم خواهد نمود.
دکتر لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه اینکه مجموعه کتب مرجع دندانپزشکی اخیرا به طور کامل منتشر شده است و با لحاظ حجم قابل توجه این منابع، این مجموعه ارزشمند از سال 1397 به عنوان مرجع آزمونهای ملی دندانپزشکی معرفی و مورد استناد واقع می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha