کد خبر: مضرترین-و-بهترین-روغن-برای-طبخ-غذا-طعم
۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲

رییس انجمن آترواسکلروز ایران تأکید کرد: هنگام خرید روغن باید به میزان اشباع و ایزومرترانس روغن‌ توجه شود؛ ضمن این که روغن‌های زیتون و جامد به هیچ عنوان برای سرخ کردن مناسب نیستند.

 

دکتر مسعود قاسمی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بیان داشت: ترجیح داده می‌شود بیش از 20 تا 30درصد کل کالری یا انرژی روزانه از مواد چرب یا چربی‌ها تأمین نشود و ماکسیموم در این میزان باشد.
وی افزود: در خصوص افراد نوجوان، جوان و ورزشکاران که نیازمند مصرف مواد غذایی و تأمین کالری بیشتری هستند به هیچ عنوان این فرهنگ که خوردن غذاهای چرب با ورزش سوخته و مصرف می شود پذیرفتنی نیست.

متخصص قلب و عروق اظهار داشت: بنابراین کاهش مصرف چربی های اضافه در طول روز به شدت جای تأکید دارد، ضمن کاهش مصرف کلی روغن، مصرف روغن جامد و اشباع شده در فرهنگ سبد غذایی، در برنامه‌های غذایی عمومی، در رستوران و اماکنی که برای مجموعه‌ای غذا طبخ می‌شود به صورت کامل حذف شود.

 

ایزومرترانس بالا، روغن را به شدت خطرناک می‌کند

فلوشیپ اینترونشنال آنژیوپلاستی والولو پلاستی هشدار داد: ایزومر ترانس یکی از مشخصات فرمول شیمایی روغن‌ها است که برخی از روغن ‌ا حاوی این حالت هستند و روغن را بسیار پرخطرمی‌کند و از طرفی دیگر به دلیل افزایش سطح کلسترول بد در بدن موجب ایجاد حوادث قلب و عروق می‌شود. بنابراین اجتناب جدی از مصرف روغن‌هایی که استاندارد نیستند و دارای ایزومر ترانس بالا می‌باشند به شدت حائز اهمیت است.

روغن‌های گیاهی کلسترول ندارند

وی تصریح کرد: روغن‌های گیاهی به هیچ عنوان دارای کلسترول نیستند. کلسترول به بدن حیوانات مربوط است و روغن‌های حیوانی یا چربی حیوانی دارای کلسترول هستند، اما اگر روغن نباتی جامد باشد و ایزومر ترانس غیراستاندارد داشته باشد به رغم نداشتن کلسترول، بعد از مصرف کلسترول بد بدن را به شدت افزایش می‌دهد.

خوشمزگی و طعم مطلوب غذا را فدای سلامتی نکنید/سرخ کردن مواد غذایی ممنوع

قاسمی متذکر شد: به طور کلی سرخ کردن در تهیه غذا یک فرهنگ نادرست می باشد، صلاح بر این است که غذاهای سرخ کردنی باید از برنامه ریزی غذایی خارج شوند،.برای نمونه عادت به سرخ کردن ماهی باید فراموش شود، نباید خوشمزگی را فدای سلامتی کرد بلکه باید برعکس این موضوع اتفاق بیافتد.

 

روغن زیتون برای سرخ کردن غذا مناسب نیست

وی توصیه کرد: با وجود این که سرخ کردن غذا کار اشتباهی است اما اگر قرار بر انجام آن باشد روغن های زیتون برای این امر مناسب نیست، روغن زیتون اصل در عین حال که یکی از مناسب ترین روغن های تعذیه برای مصارف غیر سرخ کردنی محسوب می شود.

 

استفاده از این دو روغن پذیرفتنی است

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران توصیه کرد: روغن کنجد و ذرت به دلیل مقاومت به حرارت برای موارد پخت و پز مناسب اند و مصرف آنها توصیه می شود. بنابراین اگر این دو روغن با کیفیت بالا تهیه شده باشند برای مصرف قابل قبول و مطلوب نظر هستند.

وی متذکر شد: میزان اشباع و ایزومر ترانس موجود در روغن بسیار مهم است برخی از اوقات بنا به تبلیغات امکان دارد روغن هایی با عنوان کانولا موجود باشند اما هنگام خرید درصد ماده آن روغنی مشاهده شود، گاهی اوقات نام روغنی کانولا است، اما تنها 3 تا 5درصد کانولا است و بقیه آن از روغن های نامناسب تشکیل شده بنابراین مواد تشکیل دهنده روغن استخراج شده از این حیث برداشت شود.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha