کد خبر: مشارکت-بخش-خصوصی-در-احداث-مراکز-درمانی
۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۰۸

معاون بهداشت با اشاره به این که شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان بر اساس نیازهای فعلی و 10 سال آینده کشور راه‌اندازی شده است، اذعان داشت: شبکه مذکور از سه تیپ مرکز 1، 2 و 3 تشکیل می‌شود.

 

دکتر محمد آقاجانی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در گفتگو با خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری سلامت اذعان داشت: هزینه‌های درمان سرطان در تمام کشورها بسیار بالا است که این رقم در ایران به طور مستقیم طی سال به سه هزار میلیارد تومان می‌رسد که 50 درصد از این رقم مربوط به هزینه اقلام دارویی است.

آقاجانی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت، برای پرداخت بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها توسط دولت برنامه‌ریزی و مقرر شد مردم فقط 13 درصد هرینه‌های درمان سرطان را پرداخت نمایند.

وی با تاکید بر این‌که پرداخت این سهم برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار است، افزود: با مشارکت دولت در تامین هزینه‌های سرطان، اتفاقات خوبی رخ داده است. در رابطه با اقدامات زیربنایی برای توسعه خدمات سرطان، ذکر این مهم ضروری است که شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان بر اساس نیازهای فعلی و 10 سال آینده کشور راه‌اندازی شده است.

این مقام با اشاره به شناسایی بیماران و برآورد نیازهای تجهیزاتی و نیروی انسانی اذعان داشت: شبکه مذکور از سه تیپ مرکز 1، 2 و 3 تشکیل می‌شود که 131 مرکز تیپ یک در 113 شهر راه‌اندازی خواهد شد. این مراکز با اعتبارات دولتی در حال ساخت است که 10 مرکز آماده افتتاح می‌باشد و طی هشت ماه آینده، تمام این مراکز به بهره‌برداری خواهد رسید.

آقاجانی گفت: همچنین احداث 74 مرکز تیپ 2 در دستور کار است که شامل خدمات تخصصی جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی با بهره گیری از دستگاه‌های تشخیصی است. 14 مرکز تیپ 3 که مراکز فوق تخصصی و در واقع قطب درمان سرطان به شمار می‌آیند، در 12 شهر اصلی کشور به بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر بهداشت بیان داشت: مراکز تیپ 2 و 3 با مشارمت بخش خصوصی احداث خواهند شد که شماری از آنها در دست ساخت است.

وی ابراز امیدواری کرد با تکمیل شبکه جامع تشخیص و درمان سرطان در کشور، عدالت در دسترسی در تمامی نقاط کشور برای همگان میسر شود.

آقاجانی در رابطه با نحوه ارائه خدمات در مراکز مذکور گفت: ارائه خدمات در تمام این مراکز طبق تعرفه دولتی است. نگاه ما به سرطان، یک نگاه حمایتی است و تصور می‌کنیم رخداد سرطان در هر خانواده، تبعات جدی اقتصادی و اجتماعی دارد که وظیفه دولت، حمایت همه جانبه از این خانواده‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: توزیع امکانات تشخیصی و درمانی در استان‌های محروم به نسبت نقاط برخوردار کاملا متفاوت است و این موضوع در شهرها نیز نمود دارد.

آقاجانی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که تمام امکانات تشخیصی و درمانی باید در همه شهرها ایجاد شود؛ بلکه در قالب سطح‌بندی خدمات و شبکه ملی ارائه خدمت انجام می‌شود. برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که حداکثر فاصله شهرها 40 کیلومتر باشد و بتوانیم دسترسی را برای آحاد مردم فراهم نماییم.

وی یادآور شد: مراکز تیپ 2 در شهرهای متوسط و تیپ 3 فقط در کلانشهرها ایجاد می‌شود. هدف ما، برقراری ارجاع بین این مراکز است و این بهترین روش با توجه به منابع و امکانات می‌باشد.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha