کد خبر: مردان-در-بروز-سقط-جنین-تأثیرگذارند؟-تأ
۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳

خبرگزاری سلامت: آلودگی محیط زیست به ویژه هوای آلوده ای که تنفس می کنیم تاثیر مخربی بر سلامت دارد. سرب و سوخت های اکسیژنه جایگزین سرب و آلاینده های ناشی از سوخت ناقص بنزین موجب بلوغ زودرس، افزایش سرطان ها و اثرات سوء در سیسستم تولید مثل می شود.

آنچه از تحقیقات علمی به دست آمده حاکی از آن است که این ترکیبات در جلوگیری از تشکیل نطفه، سقط جنین، عدم رشد مناسب جنین، ایجاد ناباروری و ... موثر شناخته شده اند. جذب سرب از راه هوا، آب و غذا موجب عقیمی در بزرگسالان، زایمان زودرس، سردرد، خستگی، بی قراری و عدم تمرکز کافی می شود.

دکتر پیمان صالحی، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرارای و ناباروری می گوید: نقش مردان در ناباروری بسیار مهم است، به گونه ای که 50درصد در آن دخیل هستند. این امر نشان می دهد مردان باید نسبت به چنین موضوعی واقف و پیگیر درمان باشند و پروسه درمان را فقط بر عهده زنان نگذارند.

 نکته جالب آن که مردان می توانند موجب ایجاد سقط جنین در 3 ماه اول شوند. در کنار آزمایش اسپرم که تعداد و تحرک اسپرم را نشان می دهد، طی چندین سال اخیر آسیب DNA اسپرم هم انجام می شود که چنانچه تا حد کمی باشد زمان ورود اسپرم به تخمک توسط تخمک زن ترمیم شود، اما اگر از یک حدی بیشتر باشد تخمک قادر به ترمیم آسیب ساختار ژنتیکی اسپرم نیست؛ حال آن که در چنین صورتی جنین تشکیل می شود اما بعد از تقسیم های اولیه نمی تواند ادامه یابد.

وی مسائل روحی و روانی و همچنین آلودگی های زیست محیطی را در بروز ناباروری موثر می داند و ادامه می دهد: یک‌سری از مسائل روحی، عاطفی و استرس ها موجود در زندگی زوج با توجه به کار و زندگی اجتماعی شخصی، اما اثرگذار بر باروری است که توصیه اکید ما به اصلاح سبک زندگی و مدیریت استرس های روزمره می باشد. متأسفانه یکی از مشکلاتی که اکثر زوج ها به آن اشاره دارند به فشار اطرافیان بر می‌گردد در حالی که این موضوع هم تأثیرات بسیار ناخوشایندی بر زوج نابارور وارد می کنند.

این اورولوژیست چنین عنوان می کند که بسیاری از اوقات نگرانی ناباروری از یک طرف و فشار بستگان درجه یک تا دوستان و همسایگان از سوی دیگر موجب آزار زوج نابارور می شود و مدام سوال می پرسند که پروسه بچه دار شدن به کجا رسید؟ یا چرا بچه دار نمی شوید؟ چنین سوالات و فشارهایی که به زوج وارد می شود کار صحیحی نیست و زوج را با احساس بسیار بدی مواجه می کند، در حالی که زن و مرد نابارور مسیر درمان را طی کنند و نیازمند آرامش هستند و این اِعمال فشار نه تنها کمک کننده نیست، بلکه موجب افزایش استرس آنها هم خواهد شد و متأسفانه این استرس موجب تشدید ناباروری می شود.

بنابراین اطرافیان و بستگان درجه یک زوج را راهنمایی کنند، اما با پرسش های مداوم از این که در چه مرحله ای از بچه دار شدن هستند زوج را تحت فشار قرار ندهند. به طور کلی مداخله مستقیم نداشته باشند تا موجب ایجاد استرس میان زوج نشوند.

طبق گفته صالحی، فاکتورهای محیطی شامل مسائل شغلی، موبایل، آلودگی هوا و محیط زیست از عوامل موثر بر بروز ناباروری به شمار می روند؛ حال آن که در بسیاری از مقالات به اثبات رسیده که آلودگی هوا می تواند اثرات منفی بر بیماری های قلب و عروق، سرطان ها و ناباروری بگذارد. بنابراین این امر یک عظم جدی را می طلبد که به درگیری کلانشهرهای کشور نظیر پایتخت توجه جدی شود.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha