کد خبر: مراقب-سرما-خوردگی-روانی-باشيد
۱۳ دی ۱۳۹۵، ۹:۱۴

اگرچه هر کدام از ما گاهی اوقات احساس غمگینی یا ناراحتی می کنیم، اما چنانچه این احساسات شدید شوند و برای مدت زمان طولانی باقی بمانند و عملکردهای روزمره زندگی ما را دچار مشکل کنند ممکن است مبتلا به اختلال افسردگی اساسی شده باشیم.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر فرشاد شیبانی، متخصص روانشناسی بالینی در گفتگو با برنامه «سايبان آرامش» در تعريف اختلال افسردگی اساسی گفت: اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی یکی از شایع‌ترین تشخیص‌های روانپزشکی است؛ چیزی که از آن به عنوان «سرما خوردگی روانی» یاد می‌شود.
وي با بيان اين كه افسردگى چيزى نيست كه در افراد غير معمول يا ديوانه رخ دهد، افزود:  افسردگى در همه رخ م ىدهد. همراه با اضطراب (كه بيشتر از افسردگى رخ مى دهد)، سرماخوردگى شايع مشكلات هيجانى است.
شيباني با تاكيد بر اين كه هر سال تعداد زيادى از افراد از افسردگى اساسى رنج مى برند، ادامه داد: 25 در صد زنان و 12 در صد مردان در طول عمرشان از دوره افسردگى اساسى رنج خواهند برد. شانس عود دوره ديگر بعد از دوره اوليه بالا است. خوشبختانه، درمان هاى بسيارى وجود دارد كه مىتواند به طور معنى دارى احتمال بازگشت را كاهش دهند.
دبیر کمیته دانشجویی سلامت روان و رسانه انستیتو روانپزشکی تهران با بيان اين كه دليل تفاوت جنسى در شيوع افسردگى كاملا روشن نيست، گفت: دلايل احتمالى اين است كه زنان تمايل بيش ترى به تأييد احساس غمگينى و خود انتقادى دارند؛ در حالى كه مردان ممكن است ماسك بزنند يا افسردگى خودشان را پشت مشكلات ديگر مانند سوء مصرف الكل و دارو پنهان كنند.
وي در ادامه اظهار داشت: علاوه بر اين، اغلب زنان از سن اوليه ياد مىگيرند نااميد و وابسته باشند. همچنين زنان نسبت به مردان با پاداش کمتر كنترل مى شوند و دستاورهايشان اغلب بيشتر ناديده گرفته مى شود.


 علائم اختلال افسردگی اساسی چيست؟
وي در ادامه به علائم اختلال افسردگی اساسی اشاره و بيان کرد: خلق افسرده مانند احساس غمگینی، درماندگی، احساس پوچی و همچنین گریه کردن بی‌مورد، کاهش قابل ملاحظه علاقه نسبت به تمام فعالیت ها یا فقدان احساس لذت، احساس بی‌ارزشی یا گناه بیجا کاهش تمرکز، و به دنبال آن کاهش قدرت تفکر و تصمیم گیری، خستگی یا فقدان انرژی؛ کاهش یا افزایش اشتها، بی‌خوابی یا پرخوابی که بی‌خوابی شایع تر است؛ کندی روانی حرکتی، کاهش یا افزایش میل جنسی که کاهش آن شایع تر است؛ افکار خودکشی از جمله علائم اختلال افسردگی اساسی است.


عوامل ابتلا به افسردگي را بشناسيم
شيباني دلیل ابتلا به افسردگی را ترکیبی از عوامل ژنتیکی، جسمی، محیطی و روانشناختی دانست و در خصوص عوامل ژنتیکی گفت: ثابت شده است که در بعضى از اقوام و خانواده‌ها افسردگى شایعتر بوده ولى وجود یک فرد افسرده در یک خانواده لزوما دلیل بر وقوع این امر در بقیه اعضا خانواده نمی‌باشد. اما هرچه درجه خویشاوندى نزدیکتر باشد، به همان نسبت آسیب‌پذیرى براى افسردگى بیشتر می‌شود.
وي با بيان اين كه تغییرات زیستى متعددى در مغز افراد افسرده روى می‌دهد، افزود: این تغییرات (جزء عوامل جسمي است) شامل تغییر در ارتباطات عصبى، سیستم غدد درون‌ریز و هورمونها (مثل مشکلات تیروئید)، تغییر در سیستم انتقال‌دهنده‌هاى عصبی (مثل سروتونین) و تغییر در فعالیت هاى الکتریکى مغز است. همچنین مصرف بعضی داروها (مثل داروهای مربوط به فشارخون) یا الکل یا مواد با افسردگی مرتبط هستند.
اين روانشناس باليني درباره عوامل روانشناختی بيان كرد: افرادى که داراى افکار منفى در مورد خود، زندگى و آینده هستند، دچار افسردگى می‌گردند. این افراد به جنبه منفى هر چیزى فکر می‌کنند و به نقایص خود خیلى توجه نموده و بطور مداوم خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند. نکته مهم این که این افراد هر نوع اطلاعات را سوء تعبیر می‌کنند.
وي با تاكيد بر اين كه ما افسردگى را چند عاملى در نظر مىگيريم، بدين معنى كه عوامل مختلفى علت آن است، ادامه داد: اين عوامل مى تواند زيست شيمى، ميانفردى، رفتارى يا شناختى باشد. افسردگى مىتواند در هر شخصى توسط هر يك از اين زمينه ها ايجاد شود، اما احتمالاً توسط تركيبى از تمام اين زمينه ها ايجاد مىگردد.

شيباني در پايان با تاكيد بر اين كه عوامل زيست شيمى مىتواند شامل آمادگى ژنتيكى خانوادگى و شيمى مغز باشد، اظهار داشت: تعارض و فقدان ها در روابط ميانفردى مىتواند عاملى در ايجاد افسردگى باشد و عوامل رفتارى مانند افزايش استرس و كاهش تجارب لذت بخش و مثبت نیز مى توانند منجر به افسردگى شوند. عوامل شناختى شامل شيوه هاى تفكر ناسازگارانه و تحريف شده مختلف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha